تاریخچه قبرستان هفتاد ملا ، گورهایی عجیبی که هرگز نور نمی بینند !

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، گوشه گوشه ایران پر از دیدنی هاست دیدنی ها و جاذبه هایی جالب و رویایی. خاص و منحصر به فرد و بیشتر مواقع عجیب و غریب بودن همین جاذبه هاست که هر جهانگرد و ماجراجو و البته فرد کنجکاوی را به سمت خودش جذب می نماید. اگر دوست دارید با یک مورد از این دیدنی های خاص یعنی قبرستان هفتاد ملا آشنا بشوید، با خبرنگاران همراه شوید تا سفری مجازی داشته باشیم به استان سیستان و بلوچستان و کشف قبرستانی تاریخی در میرجاوه. مقاله تاریخچه قبرستان هفتاد ملا هر چه بیشتر شما را با دیدنی های قبرستان هفتاد ملا آشنا می سازد.

تاریخچه قبرستان هفتاد ملا ، گورهایی عجیبی که هرگز نور نمی بینند !

قبرستانی عجیب و تاریک

این گورستان تاریخی از جاذبه های خاص و زیبا در شهرستان میرجاوه بوده که با 500 متر مربع وسعت و شبیه به کمان در دل کوه قرار گرفته است. گورستانی عجیب که قبرهایش اصلا نور و گرمای خورشید را حس نمی نمایند و همواره در سایه قرار گرفته اند. قبرهای این قبرستان مستطیلی شکل هستند و دو طرف آن ها از طریق خشت خام بالا آورده شده و اجساد داخل آن ها قرار داده شده است.

وجه تسمیه گورستان

این قبرستان حدود 800 سال قدمت دارد و چون از شهر و جمعیت دور بوده و نزدیک روستای روپس قرار گرفته، از تعرض و آسیب ها در امان ماند. روایت جالبی در خصوص این قبرستان وجود دارد. نقل است که پس از اسلام موبدان زرتشتی که به این کوه پناه بردند، پس از مرگشان در همانجا دفن شدند که البته با توجه به معماری قبرها این روایت کاملا قابل قبول است. نام قبرستان هفتاد ملا هم از هفت، هفتاد و 40 عدد مقدس گرفته شده و به همین علت به هفتاد ملا معروف می باشد. همین طور داخل روستای روپس هفتاد ملا درختی با قدمت بیشتر از هزار سال وجود دارد که ساکنان همین روستا اگر اختلافی یا مجلسی داشته باشند زیر این درخت می نشینند و موضوع بینشان را حل می نمایند. این اثر زیبا در تاریخ 18 اردیبهشت 1380، با شماره ثبت 3826 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی

به "تاریخچه قبرستان هفتاد ملا ، گورهایی عجیبی که هرگز نور نمی بینند !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه قبرستان هفتاد ملا ، گورهایی عجیبی که هرگز نور نمی بینند !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید