اعلام تورم بهمن ماه، تمامی شاخص های تورم کاهشی شد؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، نرخ تورم در بهمن ماه 1400 چگونه بود؟

اعلام تورم بهمن ماه، تمامی شاخص های تورم کاهشی شد؟

اعلام تورم بهمن ماه به وسیله مرکز آمار ایران نشان داد که تمامی شاخص ها کاهشی شده است؛ به طوری که تورم ماهانه 2.1 ، نقطه به نقطه 35.4 و سالانه 41.4 درصد ثبت شده است.

کاهش 4.4 درصدی تورم سالانه

آنالیز شرایط شاخص های تورم در امسال از این حکایت دارد که تورم سالانه از فروردین ماه با نرخ 38.9 درصد آغاز نموده بود، در جهت افزایشی به 45.8 درصد به عنوان رکورد در چند سال گذشته رسید ولی از مهرماه فرایند کاهشی در پیش گرفت و تا بهمن ماه نیز به همین روال ادامه داده و با کاهش 4.4 درصدی به 41.4 درصد رسیده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه به مقدار رشد آن نبود ولی کاهشی شد

دو شاخص دیگر حرکت متفاوت تری داشتند، تورم نقطه به نقطه که نشان دهنده تغییر قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است، در فروردین امسال با 49.5 درصد یعنی بالاترین سطح در این 11 ماه آغاز کرد و در ادامه به 46.9 در اردیبهشت ماه کاهش یافت، در خرداد یک درصدی افزایش داشت اما تا شهریورماه به 43.7 درصد رسید. بعد از آن فرایند کاهشی را تا خاتمه آذرماه و نرخ 35.2 درصد ادامه داد ولی در دی ماه بار دیگر افزایشی شده و با رشد 0.7 درصدی نرخ 35.9 درصد برای آن ثبت شد.

اعلام تورم بهمن ماه نشان داده که تورم نقطه به نقطه باز هم کاهشی شده و به 35.4 درصد رسیده است، هرچند که اندازه کاهش حدود پنج درصد بوده یعنی از رشدی که در دی ماه داشت، کمتر بوده است.

ماهانه هم کاهشی شد

در خصوص تورم ماهانه نیز این رخ داده است؛ به گونه ای که تورم ماهانه که نشان دهنده شاخص قیمت در فاصله دو ماه است، برای امسال از 2.7 درصد در فروردین به 0.7 در اردیبهشت و 2.5 درصد در خردادماه کاهش یافت ولی در شهریورماه به بالاترین اندازه در 11 ماه یعنی 3.9 درصد رسید. اما فرایند تورم ماهانه در مهرماه کاهشی و 3.7 درصد ثبت شد و در ادامه به 2.5 در آبان و 1.7 درصد در آذرماه کاهش یافت.

تورم ماهانه مانند نقطه به نقطه در دی ماه افزایش داشت و با رشد 0.7 درصدی 2.4 درصد اعلام شده بود، با این حال در تورم بهمن ماه فرایند کاهشی داشته و 0.3 درصد کم شده است که این کاهش هم به مقدار رشد دی ماه نبوده است.

منبع: تجارت نیوز

به "اعلام تورم بهمن ماه، تمامی شاخص های تورم کاهشی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام تورم بهمن ماه، تمامی شاخص های تورم کاهشی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید