تبدیل منازل به نیروگاه برق با اسپری سلولهای خورشیدی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، به تازگی گروهی از دانشمندان شیوه ای منحصربفرد برای اسپری کردن سلولهای خورشیدی بر روی سطوح انعطاف پذیر ابداع کرده اند. آنها در این راستا از ریز مواد حساس به نوری موسوم به نقاط کوانتومی کلوئیدی (CQDs) استفاده کرده اند تا گامی بلند به سوی تحقق ایده اسپری کردن سلولهای خورشیدی بردارند.

تبدیل منازل به نیروگاه برق با اسپری سلولهای خورشیدی

بدین ترتیب می توان امیدوار بود یکی از اصلی ترین چالشهای جهانی صفحات خورشیدی یعنی گران بودن آنها برای همیشه به بایگانی سپرده شود.

این ابتکارعمل تکنولوژیکی توسط یکی از محققان دانشگاه تورنتو و مرکز توسعه و تحقیقات شرکت IBM در کانادا اجرا شده است.

وی فلسفه اصلی این فناوری نوین را رسیدن به روزی می داند که طی آن تنها در عرض چند دقیقه سلولهای خورشیدی همچون اسپری کردن با قوطی، بر روی سقف منازل پاشیده شود و برق مورد نیاز منازل و ادارات از طریق آنها تأمین شود.

به گفته وی با این ایده می توان امیدوار بود سلولهای خورشیدی بر روی هر سطحی از حیات خلوت خانه ها و محل نگهداری گل و گیاه گرفته تا بال هواپیماها پاشیده شود.

محاسبات اجرا شده نشان می دهد سطح کوچکی همچون سقف یک خودرو که با استفاده از این فناوری پوشیده از سلولهای خورشیدی می شود قابلیت تولید برق مورد نیاز برای سه لامپ 100 وات قدیمی یا 24 لامپ فشرده فلئورسنت را دارد.

درصورتیکه این فناوری جنبه کاربردی پیدا کند طولی نخواهد کشید که خانه های سراسر جهان به نیروگاههای کوچک تولید برق تبدیل خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تبدیل منازل به نیروگاه برق با اسپری سلولهای خورشیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل منازل به نیروگاه برق با اسپری سلولهای خورشیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید