جویبار باخله در فرایبورگ؛ نهرهایی از قرون وسطی که امروز به جاذبه تفریحی تبدیل شده اند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، در میان کوچه و خیابان های شهر فرایبورگ آلمان، نهرهای باریکی وجود دارد که همیشه آب زلال و خنک در آن ها جاری است.

جویبار باخله در فرایبورگ؛ نهرهایی از قرون وسطی که امروز به جاذبه تفریحی تبدیل شده اند

شهر فرایبورگ در کشور آلمان که در حاشیه جنگل سیاه واقع شده است، جاذبه تفریحی نادری دارد که می تواند نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. اگر شما به شهر فرایبورگ بروید و در کوچه ها و خیابان های آن قدم بزنید، در میان سنگ فرش پیاده روها، جوی های باریک و کم عمقی را می بینید که همواره آب تمیز، زلال و خنک در آن ها جریان دارد.

در طول روزهای گرم سال که البته در فرایبورگ تعدادشان کم نیست، مردم برای کسب آرامش و تمدد اعصاب، در کنار این جوی ها می نشینند و پاهایشان را درون آب خنک و شفاف آن قرار می دهند.

بچه ها هم معمولا از این فرصت به خوبی استفاده می نمایند و در عمق کم این جوی ها به آب بازی مشغول می شوند. علاوه بر این، برخی وقت ها افراد بزرگسال و بچه ها، خوش سلیقگی به خرج می دهند و قایق های کاغذی رنگی بسیار زیبایی می سازند و آن ها را در آب جاری و زلال این جوی ها به حرکت درمی آورند. حرکت این قایق های کاغذی رنگی روی موج های کوچک و درخشان آب در میان سنگفرش های پیاده رو، صحنه های به یادماندنی و زیبایی را خلق می نماید.

مردم محلی فرایبورگ راجع به این جوی های آب عقیده جالبی دارند. آن ها بر این باورند که اگر یک غریبه به طور اتفاقی درون این جوی های آب بیفتد، تقدیرش این بوده که به فرایبورگ بیاید و با یک فرایبورگی ازدواج کند.

اهالی فرایبورگ این سیستم آب رسانی را با نام باخله (Bachle) می شناسند که به معنای جاری و روان است. در گذشته این سیستم برای رساندن آب رودخانه دریسام (Dreisam) به داخل سطح شهر فرایبورگ مورد استفاده قرار می گرفت تا مردم بتوانند از آب رودخانه برای سیراب کردن حیوانات و مقابله با آتش سوزی استفاده نمایند.

نام باخله اولین بار در سال 1220 میلادی به ثبت رسید؛ اما مطالعات باستان شناسان نشان می دهد که قدمت این سیستم آب رسانی حداقل به 100 سال قبل از بنیان گذاری شهر فرایبورگ بازمی شود.

درواقع شهر فرایبورگ در ابتدا روی منطقه ای شیب دار بنا قرار گرفت. به همین علت تمامی راستاهای عبور آب به صورت کاملا طبیعی در سطح آن شکل گرفت؛ اما مطمئنا هرچه شهر بیشتر توسعه پیدا می کرد، فرایند آب رسانی به نقاط نو هم دشوارتر می شد. ازاین رو سازندگان در همان زمان، ارتفاع بافت قدیمی شهر را حدود سه متر بالاتر از حد معمول در نظر گرفتند تا در آینده با مشکل آب رسانی روبرو نشوند.

آبی که در جویبار باخله جریان دارد، آشامیدنی نیست؛ اما پس از آنکه این آب از تمام کوچه ها و خیابان های شهر فرایبورگ عبور کرد، آن را برای تغذیه حیوانات و آبیاری زمین ها مورداستفاده قرار می دهند.

علاوه بر این، وظیفه حمل آب باران و بعلاوه گردوغبار موجود در سطح کوچه و خیابان ها هم بر دوش آب همواره جاری و روان باخله است.

در قدیم، باخله تا جاده اصلی شهر جریان داشت که البته هنوز هم می توانید بخشی از آن را در خیابان بازار فرایبورگ ببینید. ولی به هرحال با افزایش ساخت و ساز و رشد جمعیت، در میانه های قرن نوزدهم میلادی، باخله هم از بی مهری مردم بی نصیب نماند و راستا حرکتش ناگزیر به سمت لبه های جاده اصلی شهر تغییر پیدا کرد و بخش اعظمی از آن در زیر مصالح ساختمانی و جاده سازی مختلف مدفون شد.

از دیگر رودخانه های زیبای کشور آلمان، می توان رودخانه کوچک گس (Gose) در شهر گسلار (Goslar) را نام برد که راستا حرکت آن هم از میان خیابان های شهر عبور می نماید. این رودخانه در سال 1200 میلادی، آب آشامیدنی ساکنان شهر را تأمین می کرد.

با اینکه هنوز هم بسیاری از روستاها و شهرهای کشور آلمان چنین نهرهای زیبایی را در قلب خودشان دارند؛ اما جویبار باخله در شهر فرایبورگ، از همه آن ها شناخته شده تر است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "جویبار باخله در فرایبورگ؛ نهرهایی از قرون وسطی که امروز به جاذبه تفریحی تبدیل شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جویبار باخله در فرایبورگ؛ نهرهایی از قرون وسطی که امروز به جاذبه تفریحی تبدیل شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید