دو پاشنه آشیل اقتصاد آمریکا

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، آخرین گزارش از شرایط بازار کار که در روز دوم ماه آوریل منتشر شد تصویری فوق العاده را ترسیم می نماید: در طول ماه گذشته آمریکا بیش از 900 هزار شغل ایجاد نموده است. این رقم که بیشترین رشد را از ماه آگوست نشان می دهد منعکس کننده شرایط اقتصاد آمریکا در نیمه نخست ماه مارس در زمانی است که آمارگیری اجرا شده است. ولی نگاهی به داده های مالی روزانه در هفته های اخیر، از مراجعه کنندگان به رستوران ها گرفته تا رفتار جست وجوی گوگل نشان دهنده افزایش سرعت رشد بهبود مالی از آن موقع است. رونق مالی پس از بحران در آمریکا شروع شده است. علاوه بر فرایند بهبودی، آسیب ماندگار به مشاغل یا شیوع مجدد سویه های جدید کرونا می تواند دو پاشنه آشیل اقتصاد کرونا باشد.

دو پاشنه آشیل اقتصاد آمریکا

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: بازگشت سریع مورد استقبال قرار خواهد گرفت، چراکه عظیم ترین اقتصاد دنیا راه زیادی برای بازگشت به اوج اقتصادی قبل از کرونای خود دارد و خسارت وارد شده سخت بوده است. حتی پس از آخرین آمار های بازار کار همچنان تعداد افراد شاغل 8 میلیون نفر کمتر از شرایط قبل از کروناست.

تلفات شغلی بیشتر بین گروه های با درآمد پایین تر رخ داده است (با این وجود اینکه زنان بیشتر از مردان آسیب دیده اند دیگر مطرح نیست). یک سوم کسب و کار های کوچک همچنان تعطیل هستند. فقر نسبت به قبل از وقوع کرونا، بالاخص در میان خانواده های سیاه پوست آمریکایی، افزایش یافته است و تاثیر بسته شدن مدارس بر دانش آموزان می تواند برای دهه ها ادامه پیدا کند.

داده های آماری که بیشترشان توسط بخش خصوصی تهیه می شوند قبل از اینکه آمار های دولتی منتشر شوند، در شناسایی نقاط عطف اقتصادی اهمیت دارند. در ماه مارس و آوریل سال 2020، بسیار پیش از انتشار آمار های دولتی، این آمار های تهیه شده توسط بخش خصوصی نشان دادند که اقتصاد در حال سقوط از یک صخره است. اما خوشبختانه یک سال بعد این داده ها نوید اقتصادی را می دهند که به سرعت در حال رشد است.

اکونومیست با استفاده از داده های گوگل یک شاخص فعالیت اقتصادی فراوری نموده که بازدید افراد از محل کار، ایستگاه ها، خرده فروشی ها و سایت های تفریحی را اندازه گیری نموده است. این شاخص یک ماه پیش 30 درصد نسبت به خط پایه پیش از کرونای خود پایین تر بود (نمودار را مشاهده کنید). اما در روز های اخیر این شاخص به 20 درصد پایین تر از زیر خط پایه رسیده است. آمار های دیگر نیز این فرایند ها را تایید می نمایند؛ تعداد مسافرانی که به وسیله فرودگاه های آمریکایی مسافرت نموده اند به سرعت رشد نموده است.

اقتصاددانان همچنین با دقت بالایی آمار های اوپن تیبل OpenTable یک پلت فرم رزرو بلیت را رصد نموده اند. در ماه فوریه تعداد مشتری های رستوران ها 48 درصد نسبت به حالت عادی پایین تر بوده است، اما در ماه آوریل تا به امروز این آمار به 18 درصد رسیده است. آمار اقامت در هتل ها نیز به سرعت در حال رشد است. شاخص های مربوط به فراوری و فعالیت های خدماتی نیز به سرعت در حال رشد هستند.

تعداد افرادی که از خانه های خود بیرون زده اند رو به افزایش است، که بخشی از آن درنتیجه موفقیت کمپین واکسیناسیون است که به محدودیت ها اجازه داده تا اندازه ای کاهش یابند. از سویی زمانی که مردم خانه را ترک می نمایند پول برای خرج کردن دارند؛ 17 مارس خزانه داری آمریکا 250 میلیارد دلار در قالب چک های محرک اقتصادی به حساب های بانکی مردم واریز کرد، که به پس انداز های شخصی 5/ 1 هزار میلیاردی مردم اضافه شد (حدود 10 درصد از هزینه سالانه مصرف نمایندگان) که خانوار ها تا آخر سال 2020 جمع نموده بودند.

ردیاب بانک جی پی مورگان JPMorgan Chase نشان می دهد که میزان برداشت از کارت های بانکی به میزان پیش از کرونا نزدیک شده است. طبق یافته های شرکت داده پردازی کاردیفای Cardify، در اواخر ماه مارس هزینه کل نسبت به ماه گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

نتیجه این است که امکان دارد آمریکا در فصل دوم 2021 یک رشد اقتصادی بسیار عظیم را به ثبت برساند. تحقیق نیکولاس ولوزکو محقق OEDC تصویری از آنچه در آینده می تواند روی دهد ارائه نموده است. او از نوع دیگری از داده های واقعی، یعنی موتور جست وجوی گوگل، برای ایجاد مقادیر فراوری ناخالص داخلی برای اقتصاد های G20 بهره برده است. در هفته پایانی ماه مارس فراوری ناخالص داخلی آمریکا نسبت به پیش بینی های قبل از وقوع کرونا 4 درصد پایین تر است. این بالاترین رقم در طول یک سال است و بسیار بهتر از بیشترکشور های ثروتمند دیگر است.

بیشتر پیش بینی نمایندگان حالا انتظار دارند رشد فراوری ناخالص داخلی آمریکا در سال 2021 به 6 درصد یا بالاتر برسد. در صورتی که این اتفاق بیفتد تعجب برانگیز نخواهد بود اگر به افزایش اشتغال یک میلیون نفر در ماه یا بیشتر در گزارش های مربوط به اشتغال در آینده برسد؛ نرخ بیکاری می تواند به همین زودی ها به سطوح قبل از وقوع همه گیری کرونا بازگردد. ولی دو عامل می تواند کار را خراب کند؛ یکی از این عوامل مربوط به زخم های اقتصادی است. بعضی اقتصاددانان نگران هستند که همه گیری به ظرفیت فراوریی آمریکا ضربه وارد نموده باشد، چراکه اگر کسب و کار های بسیاری ورشکسته شوند آنگاه حتی با وجود تقاضای بالا بسیاری از آمریکایی ها شغلی ندارند که به آن بازگردند.

تا امروز هیچ مدرک مجاب نماینده ای از موج ورشکستگی وجود ندارد. در سال 2020 ورشکستگی های اقتصادی کل حدود 15 درصد نسبت به سال قبل پایین تر بوده است. حمایت اقتصادی گسترده ای که از سوی دولت فدرال به شرکت ها داده شده به آن ها برای پرداخت صورت حساب هایشان یاری نموده است، در حالی که بسیاری از صاحبخانه ها اجاره های خود را کاهش داده اند. در سال 2021 تا به امروز ورشکستگی ها پایین مانده است، ولی هیچ کس واقعا نمی داند با تمام شدن یاری های دولتی و تمایل صاحبخانه ها برای جبران درآمد از دست رفته در ماه های پیش رو آیا شاهد افزایش نرخ ورشکستگی ها در آینده خواهیم بود یا خیر.

دومین عامل مربوط به نگرانی ها بابت جهش دوباره همه گیری به رغم پیروزی هایی است که با واکسیناسیون به دست آمده است. این نگرانی ها بالاخص در خصوص سویه های بیماری کرونا، چون سویه ای که نخستین بار در انگلستان دیده شد وجود دارد، سویه ای که بسیار سریع تر گسترش می یابد (با این وجود شیوع سویه انگلیسی کاهش موارد ابتلا را در خود انگلستان متوقف ننموده است و در آمریکا نیز واکسیناسیون به سرعت پیش می رود). موارد ابتلا به کووید-19 در آمریکا حالا دوباره رو به افزایش گذاشته و در بعضی مناطق، چون شیکاگو و نیوجرسی بازگشایی ها را متوقف نموده است.

این اتفاق بهبود را کند می نماید، ولی هنوز آن را متوقف ننموده است. واکسیناسیون گسترده ارتباط میان ابتلا و بستری شدن را ضعیف تر نموده است. در میشیگان و فلوریدا، دو ایالتی که موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در آن بالاست، شاخص فعالیت اقتصادی مبتنی بر یافته های گوگل در روز های اخیر ضعیف شده است، با این وجود هنوز نسبت به فصل اول سال قوی تر است. در این جهت ناکامی هایی به وجود خواهد آمد، ولی انتظار می رود اخبار خوب اقتصادی افزایش یابند.

منبع: فرارو

به "دو پاشنه آشیل اقتصاد آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو پاشنه آشیل اقتصاد آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید