راهنمای بازدید از خانه اپرای سیدنی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خانه اپرای سیدنی (Sydney Opera House) یکی از جاذبه های برجسته و درخشان شهر سیدنی استرالیا به شمار می رود که در بنلونگ پوینت (Bennelong Point) بندر شهر قرار گرفته است و به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در ادامه همراه با ما باشید.

راهنمای بازدید از خانه اپرای سیدنی

مجموعه ای از سقف ها که به شکل صدف های بزرگ یا بادبان های متحرک ساخته شده اند، جلوه بسیار زیبا و تماشایی ای به خانه اپرای سیدنی در بندر این شهر داده اند. آب ها از سه طرف این بنا را احاطه نموده اند و از بعضی از زوایا احساس می گردد که این بنا روی آب شناور است.

با وجود زیبایی بدون انکار این سازه مشهور، خانه اپرای سیدنی گذشته پر تلاطمی را پشت سر گذاشته است و در بازدید خود از آنجا، می تواند در خصوص جزئیات مربوط به ساخت آن اطلاعات بیشتری را بدست بیاورید.

خانه اپرای سیدنی فراتر از یک خانه اپرا است و درون آن چندین سینما، استودیو، یک سالن کنسرت، اتاق های تمرین، رستوران های مختلف و بعلاوه فضای باز بسیار تماشایی مشرف به بندر و شهر قرار گرفته است.

نمایش نور بادو گیلی

به هنگام سفر به سیدنی استرالیا، سعی کنید به هنگام شب نیز از خانه اپرای سیدنی تماشا کنید تا بتوانید نمایش نور بادو گیلی (Badu Gili Light Show) را مشاهده کنید. این نمایش به صورت رایگان و حدود شش دقیقه است و در آن، هر شب روی بادبان های شرقی خانه اپرا با هنرهای مختلف نورپردازی می گردد که تجربه ای خارق العاده را برای شما رقم خواهد زد.

در اواخر ماه مه و اوایل ماه ژوئن هر سال نیز فستیوال نور، موسیقی و ایده در سیدنی برگزار می گردد و در طی آن نیز نمایش نورپردازی بسیار مجذوب کننده و جالب توجهی روی ساختمان خانه اپرا و دیگر جاهای تماشای شهر سیدنی اجرا می گردد که مطمئنا تماشای آن ها می تواند اوقات بسیار خوشی را برای شما رقم بزند و بعلاوه سوژه های خوبی برای عکاسان محسوب می شوند. به هنگام سال نوی میلادی نیز با حضور در خانه اپرای سیدنی می توانید شاهد آتش بازی های خارق العاده و خیره کننده ای باشید.

تاریخچه خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی با وجود اینکه مکانی نمادین در سراسر دنیا است اما گذشته ای سخت را پشت سر گذاشته است. دولت استرالیا در سال 1957 میلادی بنلونگ پوینت را برای احداث این ساختمان فرهنگی انتخاب کرد، جایی که زمانی محل زندگی بومیان گادیگال بوده است.

پس از راه اندازی مسابقه ای بین المللی برای انتخاب طراحی این ساختمان، معمار دانمارکی یورن اوتزون (Jørn Utzon) به عنوان برنده انتخاب شد. اما این پروژه از همان ابتدا با بحث و جدل همراه شد. مسائل فنی باعث تاخیر در ساخت و ساز شد و هزینه ها را افزایش داد. همین نیز سبب شد تا اوتزون در سال 1966 میلادی از این پروژه ناامید شد و استعفا داد و سپس از استرالیا رفت.

خانه اپرای سیدنی انتها 10 سال دیرتر از زمانی که در ابتدا برای آن برنامه ریزی شده بود، تکمیل شد و هزینه ساخت آن که در ابتدا 10 میلیون دلار استرالیا تخمین زده شده بود، به چندین برابر افزایش پیدا نموده بود. در سال 1973 میلادی، انتها ملکه این بنا را به صورت رسمی به روی عموم باز کرد. اوتزون در این مراسم شرکت نکرد و نام او نیز هرگز ذکر نشد.

در سال 1999 میلادی نیز بار دیگر عوامل سازنده خانه اپرای سیدنی در پی آشتی با اوتزون بودند. آن ها او را تشویق کردند تا طراحی هایی برای کار بیشتر روی ساختمان ارائه بدهد. در سال 2004 میلادی و یک سال پس از جشن سی سالگی خانه اپرای سیدنی، بخش تازه ای در این ساختمان به نام سالن پذیرش (Reception Hall) افتتاح شد که بعدا به نام اتاق اوتزون و به افتخار این معمار دانمارکی تغییر نام پیدا کرد.

اوتزون پس از سال 2004 میلادی نیز بخش های دیگری از داخل ساختمان خانه اپرای سیدنی را تغییر داد یا بهبود بخشید که از جمله آن ها می توان به کلوناد (The Colonnade) اشاره نمود. او بعلاوه روی استودیو و بعلاوه سینمای این ساختمان کار کرد که هر دوی آن ها درب ها و پنجره های بسیار بزرگی دارند تا بازدیدکننده ها بتوانند از نماهای زیبای بندر لذت ببرند.

در سال های اخیر نیز یک بازسازی به ارزش 275 میلیون دلار در خانه اپرای سیدنی اجرا شده که باعث بهبود آکوستیک در بعضی از فضاهای اجرا از جمله سالن کنسرت آن شده است. تکنولوژی ساختمان ارتقاء یافته و منطقه ها جدیدی به روی عموم باز شده اند و علاوه بر آن ها نیز امکانات بیشتری در اختیار افراد دارای معلولیت قرار گرفته است.

رستوران های خانه اپرای سیدنی

به هنگام بازدید از خانه اپرای سیدنی می تواند به رستوران های مختلف آن بروید و از غذاهای خوشمزه آن لذت ببرید. در Opera Bar یا Opera Kitchen می توانید به هنگام صرف غذا منظره ها بندر را نیز مشاهده کنید. در هر دو مکان، صندلی هایی در فضای باز وجود دارند که می توانید بهره ببرید. در رستوران Portside Sydney نیز می توانید شام، قهوه یا دسری عالی به همراه خانواده را تجربه نمایید. یکی دیگر از رستوران های اینجا، Bennelong نام دارد که سرآشپز مشهور پیتر گیلمور مسئول آن است.

منبع: فوت و فن / planetware.com

به "راهنمای بازدید از خانه اپرای سیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای بازدید از خانه اپرای سیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید