روایت هشت سال دفاع مقدس در نمایشگاه عکس از م. صیاد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، بخش دوم نمایشگاه عکس از م. صیاد از روز آدینه (21 شهریور ماه) تا 25 مهر در مرکز نبشی برگزار می گردد. بخش اول این رویداد به نمایش عکس های انقلاب و پیامد های آن پرداخت و اکنون بخش دوم با موضوع جنگ هشت ساله ایران و عراق ادامه می یابد.

روایت هشت سال دفاع مقدس در نمایشگاه عکس از م. صیاد

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ کاتالوگ، این نمایش به ارائه چند صد عکس با شرح ضمیمه شده به تصویر می پردازد که آن سال ها برای ارائه و ارسال به خبرگزاری های س. پی. (کانادینپرس) ثبت و آماده می شد. در کنار این شیوه نمایش، تعدادی عکس در ابعاد عظیم، لحظه های قابل تأمل این دوران را به تصویر کشیده اند.

این سومین بخش از نمایش عکس های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی پس از نمایش عکس های انقلاب و آوارگان کرد عراقی است.

عکس های دوران جنگ از زندگی روزمره مردم ایران در هنگام جنگ شروع می گردد و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران های شهری و لحظه های حماسی و تراژیک را دربرمی گیرد. بخشی از عکس ها خط مقدم و صحنه های بمباران شیمیایی غیرنظامیان را روایت می نماید و بخش دیگر صفوف آوارگان غیرنظامی و راهپیمایی های حامی رزمندگان را نشان می دهد.

ویژگی شاخص این عکس ها، بازتاب وفادارانه به واقعیت هر رویداد به دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه پردازی شده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.

محمد صیادصبور (متولد 1326، بندرانزلی، ایران) یا م. صیاد ـ آنگونه که پشت عکس هایش مُهر می زند ـ از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است.

او از سال 1348 وارد کانون وبلاگ کاتالوگ شد و فعالیت حرفه ای خود را شروع کرد. در سال های 1350 تا 1357 با روزنامه آیندگان در بخش های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس شروع کرد که تا سال 1380 ادامه یافت.

صیاد از همان شروع جنگ به صورت مستمر برای تهیه عکس و ارسال آن به جبهه ها می رفت. عکس های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب های مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال 1359 به خاطر عکس های مربوط به شکست نیرو های دلتا در عملیات طبس پیروز به دریافت جایزه ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه خبرگزاری ای. پی. (اسوشیتدپرس) شد. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می نماید.

مرکز نبشی همزمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس های محمد صیاد با عنوان عکس از م. صیاد رونمایی می نماید و همچنین نخستین فیلم مستندی را که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین بار نمایش می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "روایت هشت سال دفاع مقدس در نمایشگاه عکس از م. صیاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت هشت سال دفاع مقدس در نمایشگاه عکس از م. صیاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید