فوتبال در باتلاق ویلموتس!

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، ماجرای امضا نکردن چک شستا، امضا دریافت از اعضای هیأت رئیسه، اعتراف رسمی و نشان دادن اسناد توصیه های وزیر ورزش برای عقد قرارداد با ویلموتس و افشاگری درباره موسسه فرهنگی ایران - هلند و ... به خوبی نشان می دهد که امضاکنندگان اصلی قرارداد ویلموتس از همان روز اول، این روزهای سیاه و پر از بحران را می دیدند. برای همین فضا را به جایی رسانده اند که فوتبال کشور در آستانه نابودی مطلق قرار بگیرد.

فوتبال در باتلاق ویلموتس!

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، روزنامه شهروند نوشت: فوتبال ایران به خاطر پرونده محکومیت مارک ویلموتس در موقعیت خطرناکی واقع شده است. شواهد و قرائن نشان می دهد برخی مدیران در داخل کشور اطلاعاتی در اختیار فدراسیون جهانی و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده اند که کاملا دقیق نیست و به نفع یک گروه خاص است. همین مسأله و احضار مدیران فدراسیون به دادگاه با گزارش سازمان بازرسی عملا باعث ورود فیفا به پرونده و سوال از فدراسیون فوتبال شد. به همین دلیل رسیدگی به ابهامات پرونده ویلموتس وارد فاز پیچیده ای شده است و باز هم برخی ها با سوءاستفاده از کلیدواژه تعلیق در حال ضربه زدن به منافع ملی فوتبال کشور هستند. منتهی نکته قابل تامل اینجاست که آنالیز گردد چرا برای قرارداد با مربی بلژیکی که عملا فدراسیون را در آستانه یک فاجعه عظیم قرار داده، پای اعضای هیأت رئیسه را به پرونده باز نموده اند؟

ورود قوه قضائیه به قرارداد ویلموتس

همان طور که در رسانه ها اسناد آن هم منتشر شده، هشت روز بعد از انعقاد رسمی قرارداد فدراسیون با مارک ویلموتس ، مهدی تاج در جلسه هیأت رئیسه این مجموعه، تمام اعضا را مجاب می نماید که صفحه آخر قرارداد سرمربی تیم ملی را امضا نمایند و همین امضا که هیچ نیازی به دریافت آن نبود، پای تمام اعضای هیأت رئیسه را به پرونده باز نموده است. ولی سوال اینجاست که چرا رئیس سابق فدراسیون چنین اقدامی انجام داد؟ تمام مردم ایران می دانند که هیچ کدام از اعضای هیأت رئیسه در جریان مفاد قرارداد ویلموتس، مسائل مالی قرارداد، معین دستمزد و پاداش ها نبوده اند و اشتباه عظیم آنها این بوده که به حرف تاج برای امضازدن روی قرارداد گوش نموده اند. حالا این اعتماد برای آنها به شدیدترین شکل ممکن گران تمام شده است. دلیلش هم این است که بعد از محکومیت ایران به پرداخت 6,2 میلیون یورو در وجه ویلموتس با حکم فیفا، سازمان بازرسی نظر حقوقی بازپرداخت 230 میلیارد تومان و جزای نقدی 230 میلیارد تومانی را برای افرادی که این قرارداد را امضا نموده اند، به دادگاه پیشنهاد داده و مسئولان قوه قضائیه به دنبال خشم ملی ایجاد شده و بحران های به وجود آمده، به تمام مردم قول رسیدگی شفاف به این پرونده را داده اند. پس طبیعی است که مسئولان قوه قضا به علت ابهاماتی که وجود دارد، از موضع خود کوتاه نیایند و ارسال اطلاعات هدفمند و جهت دار به فیفا برای مقابله با این تصمیم قوه قضائیه و مسئولان کشور بحران فعلی را به وجود آورده است.

مهلت اندک برای روشن شدن ابهام ها

فیفا در نامه خود به فدراسیون فوتبال به دنبال احضارهای قضائی و تبعات حقوقی که گریبان اعضای هیأت رئیسه مجموعه و مهدی تاج را خواهد گرفت، به ایران نامه ای می زند و خواستار ارایه توضیحات می گردد. هفته گذشته اعضای هیأت رئیسه برای نوشتن نامه ای مشترک به فیفا تشکیل جلسه دادند که در این نشست تنش های لفظی هم به وجود آمده و هیچ کدام از اعضا به خاطر بی اعتمادی به وجود آمده، حاضر نمی گردد در این مسأله دخالت کند و فقط تصمیم گرفته می گردد که برای دادن پاسخ نهایی دو هفته از فیفا وقت گرفته گردد. در نهایت طبق اطلاعات دریافتی از راهروهای فدراسیون هم فیفا نهایتا یک هفته به فدراسیون برای ارایه پاسخی شفاف وقت داده است و تا انتها هفته جاری تکلیف این ابهامات باید روشن گردد.

ماجرای دست داشتن ایجنت های ویلموتس با فعالیت های غیرقانونی

خیلی ها شاید فکر نمایند که فیفا در حمایت از مدیران فدراسیون به موضوع ورود نموده است و باز هم برخی ها می خواهند با سوءاستفاده از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای خودشان مصونیت قضائی درست نمایند تا فوتبال به همین شکل با بلاتکلیفی و ضعف مدیریتی شدید ادامه حیات بدهد. ولی باید تأکید کرد که فیفا فعلا فقط سوال نموده است و مسئولان قوه قضائیه و نمایندگان مجلس هم اقدامی نخواهند کرد که فوتبال کشور با مشکل روبرو گردد و تمام اقدامات روی اصول و قوانین انجام خواهد شد. به هر صورت به جز حکم 6,2 میلیون یورویی ویلموتس ، در ماجرای تسویه حساب با این مربی با استقراض دومیلیون یورویی از شستا، معین مبلغ قرارداد و نقش داشتن چند چهره جنجالی ناشناس ابهام هایی وجود دارد که تحقیقات بسیار مهمی درباره آنها اجرا شده است. شایعات حکایت از این دارد که برخی ایجنت های مرتبط با پرونده ویلموتس که در جلسات هم حضور داشته اند، سابقه همکاری با شبکه های مخرب و غیر قانونی در اروپا را داشته اند که همکاران آنها هم در یک کشور اروپایی به خاطر این فعالیت های غیر قانونی بازداشت شده اند. به این ترتیب باید زوایای پنهان این موضوع بسیار مهم برای مردم و دستگاه قضا روشن گردد.

وقتی دولتی ها درگیر شدند

مهم ترین مسأله اما این است که مدیران فدراسیون که ادعای استقلال کاری دارند، برای استقراض دومیلیون یورویی از شستا، همان طور که اشاره شد پول را گرفته و چک بلامحل صادر نموده اند که امضای رئیس فدراسیون را ندارد. از طرفی با ورود نهادهای نظارتی و قوه قضائیه در این پرونده به خاطر نقش داشتن ستاد مبارزه با تحریم، پای نهادهای دولتی و وزرا هم به موضوع باز شده است و این خود مدیران فدراسیون بوده اند که چنین فضایی را به وجود آورده اند. همچنین گزارش هایی درباره شرایط نامطلوب مالی پتروشیمی فن آوران (از زیرمجموعه های شستا) به گوش می رسد و این شرکت به هیچ عنوان از نظر قانونی اجازه پرداختی دومیلیون یورویی به فدراسیون فوتبال را نداشته است. همچنین از نظر بسیاری از نمایندگان هشت میلیارد تومانی هم که وزارت ورزش از بودجه فدراسیون فوتبال به شستا داده، درست است که از ردیف بودجه فدراسیون بوده، اما ایرادات حقوقی داشته است.

تخلفات آشکار در قرارداد ویلموتس

پس با توجه به این فضا ورود قوه قضائیه به پرونده ویلموتس درست و قانونی بوده است. منتهی آقایان مدیر احتمالا ماجرای صدور چک بلامحل، بدهی مالیاتی 100 میلیارد تومانی و برخی اقدامات غیر قانونی خود در ثبت فدراسیون به عنوان نهادی غیر تجاری و مستقل را به فیفا و AFC گزارش نداده اند. تمامی این پرونده ها مستند بوده و در اختیار نهادهای قضائی موجود است و این وظیفه قوه قضائیه بوده که به این مسائل رسیدگی کند. این مدیران فوتبالی بوده اند که با سیاست گذاری اشتباه و ضعف مالی خود این بحران را به وجود آورده اند. رفتارهایی که تبعاتش مصادره ساختمان های فدراسیون، فاجعه قرارداد ویلموتس و همین بحران شستاست.

چرا تاج اعتراف نمی نماید؟

در همین باره آخرین خبرها حکایت از این مسأله دارد که اختلاف نظرهایی هم بین اعضای هیأت رئیسه فدراسیون به وجود آمده است. باید پاسخ این سوال داده گردد که آیا مهدی تاج به دادگاه اعلام نموده که به عنوان رئیس فدراسیون تنها مجری مصوبات هیأت رئیسه بوده است؟ آیا اعضای هیأت رئیسه درخواست دارند مهدی تاج در مصاحبه ای رسمی اعتراف کند که آنها در زمان امضای صفحه آخر قرارداد از جزئیات مالی و بندهای قرارداد اطلاعاتی نداشته اند؟ به هر حال ماجرای امضا نکردن چک شستا، امضا دریافت از اعضای هیأت رئیسه، اعتراف رسمی و نشان دادن اسناد توصیه های وزیر ورزش برای عقد قرارداد با ویلموتس و افشاگری درباره موسسه فرهنگی ایران - هلند و ... به خوبی نشان می دهد که امضانمایندگان اصلی قرارداد ویلموتس از همان روز اول، این روزهای سیاه و پر از بحران را می دیدند. برای همین فضا را به جایی رسانده اند که فوتبال کشور در آستانه نابودی مطلق قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فوتبال در باتلاق ویلموتس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال در باتلاق ویلموتس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید