مدرسه حرفه ای های آینده

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، هر چند در سال های اخیر، مؤسسات و ارگان هایی کوشش نموده اند در فضای فیلمسازی نیرو های خلاق تربیت نمایند اما معمولا این کوشش ها به دلایل مختلف یا به خاتمه نرسیده یا نتوانسته به فراوری محصول یا معرفی فیلمساز منجر گردد.

مدرسه حرفه ای های آینده

تئوری بودن صرف این آموزش ها و دوربودن فضای واقعی فیلمسازی از فضای تئوری باعث شده کسانی که در کلاس های تئوری خوش درخشیده اند، وقتی پشت دوربین قرار گرفته اند، نتوانند چنان که باید بدرخشند و فاصله بین آنچه از آنها توقع می رفته با آنچه ارائه نموده اند، زیاد باشد؛ درست مانند اتفاقی که برای بعضی منتقدان فیلم افتاد. در ایران و دنیا منتقدانی بوده اند که مجهز به تئوری فیلمسازی و باسابقه درخشان در زمینه تحلیل و نقد فیلم های سینمایی وارد گود فیلمسازی شده و نتوانستند فیلم های درخور و شایسته ای بسازند. درباره آموزش عمومی و دانشگاه های کشور هم این بحث همواره در جریان بوده و بارها از زبان فعالان صنعت فیلم و منتقدان و فیلمسازان شنیده ایم که هر فارغ التحصیلی لزوما به یک فیلمساز بدل نمی گردد.

فاصله میان علوم نظری و میدان واقعی در دنیای هنر بیش از سایر رشته هاست و این هنرجویان هستند که بیش از سایر رشته های علمی، نتوانسته اند به هنرمندان موفقی تبدیل شوند. در چنین وضعیتی، دوره های آموزش فیلمسازی در سوره با استقبال روبرو شده و فرصتی پدید آورده که علاقه مندان به فیلمسازی بتوانند این حرفه را به معنای واقعی تجربه نمایند. سید محمدرضا خردمندان، حسین دارابی، رضا زهتابچیان، حسین امانی، محمد علیزاده و... از جمله فیلمسازانی هستند که در شش سال گذشته به وسیله سوره به دنیا فیلمسازی پا گذاشته اند و باشگاه فیلم سوره روی همین موفقیت ها و دستاوردها بنا شده است.

موسسات متعددی در کشورمان دست به تربیت نیرو برای صنعت فیلمسازی زده اند و البته که هر کدام دستاوردهایی هم داشته و هنرمندانی را به سینمای حرفه ای ایران معرفی نموده اند.

یکـی از این مراکز که سابقه ای جدی در موضوع هم دارد انجمن سینمای جوان است که با دوره های متعدد آکادمیک و حمایت از فراوری هنرجویان و چهره های مستعد و جوان و در کنار آنها، میدان داری و برگزاری رویداد هایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران توانسته یکی از بازیگران مهم این موضوع باشد و بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت این مجموعه، انجمن سینمای جوان در سال های فعالیتش میزبان 250 هزار هنرجو بوده اما گاهی و به خصوص در سال های اخیر انتقاداتی به محتوای فراوریات این مجموعه سینمایی متوجه بوده و بعضی فراوریات و رویکرد های این آثار را ناهمسو با مبانی انقلاب اسلامی می دانند ولی به هر حال این مجموعه یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار در تربیت چهره های سینمایی است که بسیاری از آنها با تمام نقاط قدرت و ضعف شان در حال حاضر چهره های موثر سینمای ایران هستند.

یکی دیگر از مجموعه هایی که در در دهه 90 شکل گرفت و در سال های اخیر نقش جدی در تربیت نیروی فیلمساز ایفا نموده، باشگاه فیلم سوره است که با حمایت حوزه هنری قدم در جهت تربیت نیروی فیلمساز گذاشته است؛ جهتی که البته به طور روشن و به ادعای خود این مجموعه به تربیت نیرو های فیلمساز زیر چتر انقلاب اسلامی منجر گردد؛ البته جهت باشگاه فیلم سوره از این حیث که به نوعی به مِنتوری و همراهی هنرمندان با هنرجویان همراه است، توانسته نسبتی جدی میان علوم نظری و دانش آکادمیک و میدان عمل و سطح فراوری حرفه ای برقرار کند. آموزش در این مرکز نوعی تربیت گلخانه ای محسوب می گردد که متفاوت از فضایی است که در انجمن سینمای جوان وجود دارد.

باشگاه فیلم سوره سال 99 با برگزاری دوره کاتینو به راهش ادامه داده؛ دوره ای که قرار است نسل تازه و جوان باشگاه را رقم بزند و احتمالا هنرجویان امروز آن، یکی دو سال بعد به ثمر نشسته و بهتـر بتوان عملکرد و عیار هنـری آنها را تحلیل کرد.

محمدرضا پارسا - ادبیات و هنر / روزنامه وبلاگ کاتالوگ

منبع: جام جم آنلاین

به "مدرسه حرفه ای های آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه حرفه ای های آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید