معلولان در انتظار واکسیناسیون در منزل

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، تهران (پانا) - منحنی تزریق واکسن علیه بیماری کرونا فرایند صعودی به خود گرفته است و روزانه به طور میانگین بیش از 500هزار دوز واکسن در کشور تزریق می شود.

معلولان در انتظار واکسیناسیون در منزل

به گزارش ایران، حالا آمار تزریق واکسن برای اقشار مختلف جامعه به بیش از 28 میلیون دوز رسیده و امید است با واکسیناسیون سریع تر آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یابد و همچنین از شدت بیماری در مبتلایان کاسته شود. سالمندان و افراد دارای معلولیت مقیم در آسایشگاه ها و مراکز نگهداری شبانه روزی یکی از گروه هایی بودند که دراولویت واکسیناسیون قرارگرفته اند و خوشبختانه با تزریق دوز دوم میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا در این مراکز به طور محسوسی کاهش یافته است. در این میان اما کم نیستند افرادی که از معلولیت شدید و خیلی شدید رنج می برند و به جای آسایشگاه در خانه و درمیان اعضای خانواده خود زندگی می کنند. افرادی که به علت ضعف جسمانی شدید در زمره واجدان شرایط تزریق واکسن قرار دارند اما امکان رفتن به مراکز تزریق واکسیناسیون برای آنها وجود ندارد.

دوازدهم مرداد ماه سال جاری رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دو نوبت واکسیناسیون برای افراد دارای معلولیت و سالمندان مقیم در بیش از یک هزار مرکز نگهداری شبانه روزی به انتها رسیده، از آغاز واکسیناسیون 517 هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید 18 تا 58 ساله ای خبر داد که در خانه مقیم هستند. خبر خوبی که بسکمک از خانواده های افراد دارای معلولیت منتظر آن بودند.

به همین علت مصطفی سراج مدیرکل سابق مراکز مراقبتی و سازمان بهزیستی کشور هم از تمهیدات لازم برای مراجعه این افراد به مراکز تزریق واکسن خبر داد گفت: از آنجایی که بسکمک از این افراد دچار مسائل عدیده ای هستند با ادارات کل در استان های مختلف هماهنگی لازم اجرا شده تا برای ایاب و ذهاب این افراد به مراکز تزریق واکسن مساعدت های لازم صورت گیرد.

پیش بینی ما این است که از این 517 هزار نفر بیش از 400 هزار نفر بتوانند با همکاری خانواده و کمک مددکاران بهزیستی به مراکز مراجعه کرده و واکسن تزریق کنند. از سوی دیگر در بهزیستی تلاش می شود با هماهنگی وزارت بهداشت امکان واکسیناسیون در منزل برای سایر افرادی که توانایی مراجعه به مراکز ندارند، فراهم شود.

لحظه شماری برای واکسیناسیون در منزل

اما با وجود همه این اقدامات هنوز هم گروهی از معلولان بسترگرا که با شرایط بسیار سخت زندگی می گذرانند و به هیچ وجه توانایی خروج از خانه و مراجعه به مراکز تزریق واکسن را ندارند، همچنان چشم انتظار تیم های تزریق واکسن برای واکسیناسیون در منزل هستند. آقای اسدی یکی از همین افراد است. فرزندش سال هاست که به علت معلولیت شدید بستر گرا شده است. اما او و همسرش با وجود مسائل بسیار، خودشان مسئولیت نگهداری از فرزندشان را برعهده گرفته اند.

آقای اسدی می گوید: نگهداری از مهرداد بسیار سخت است. تا قبل از شیوع بیماری کرونا همه نگرانی ما این بود که داروهای او را بموقع بدهیم و او را بدرستی جابه جا کنیم تا زخم بستر نگیرد البته دو پسر دیگرم هم که ازدواج کرده اند در جابه جایی و استحمام او به ما کمک می کردند اما بعد از شیوع این بیماری آنها هم کمتر پیش ما می آیند. اصلاً همه رفت و آمدها به خانه ما تعطیل شده است و ما درقرنطینه کامل به سر می بریم. چون مهرداد سیستم ایمنی ضعیفی دارد و ما نگرانیم مبادا کسی ناقل باشد و او را بیمار کند.

همسر آقای اسدی می گوید: پس از یکسال و نیم ترس و قرنطینه سفت و سخت در خانه و در شرایطی که هر روز افسرده تر می شدیم خبر واکسیناسیون در منزل توانست یکبار دیگر امید به زندگی را در ما زنده کند.

او ادامه می دهد: حدود 20 روز پیش از بهزیستی با ما تماس گرفتند و سؤال کردند به مراکز مراجعه کرده ایم یا نه؟ ما امکان بردن مهرداد به این مراکز را که اغلب شلوغ هم هستند، نداریم. آنها پس از شنیدن شرایط ما گفتند درحال رایزنی هستند که تیمی به خانه مراجعه کند و واکسیناسیون را انجام دهد. از آن روز هربار تلفن زنگ می زند آرزو می کنم فردی باشد که برای هماهنگی واکسیناسیون قرار است تماس بگیرد. خانم اسدی می گوید: چشم انتظاری خیلی سخت است و این روزها به دشواری می گذرد.

همه مراقبیم تا برادرم کرونا نگیرد

آقای بهبودی هم برادری دارد که از معلولیت شدید رنج می برد. او می گوید: سال هاست که مادرم همچون شمع آب می شود. او هر روز شکسته تر و خمیده تر می شود اما حاضر نیست نگهداری از برادرم را به پرستاران آسایشگاه بسپارد. با گذشت زمان شرایط برادرم وخیم تر شده و او هر روز ناتوان تر از روز قبل می شود. در شرایط فعلی هم تنها راه حل در خانه ماندن است. ماهم سعی می کنیم کمتر به اتاق او تردد کنیم و البته همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا درگیر کرونا نشویم. راستش بیشتر از اینکه از مبتلا شدن خودمان بترسیم از ابتلای برادرم به کرونا واهمه داریم. چون این بیماری او را از پا درمی آورد.

آقای بهبودی به گرانی هزینه تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی اشاره می کند و می گوید: اضافه شدن هزینه تهیه ماسک و الکل و مواردی از این دست به هزینه تأمین داروهای برادرم و مایحتاج زندگی شرایط سختی را برای من فراهم کرده است. حالا ترس و اضطراب از ابتلای او به بیماری را هم به این مسائل اضافه کنید. می بینید که من حق دارم یک شب خواب آسوده نداشته باشم و هرشب کابوس ببینم.

او می گوید: راستش را بخواهید همان روزهایی که صحبت از واکسیناسیون در مراکز بهزیستی به میان آمد تصمیم گرفتم او را در یکی از این مراکز بستری کنم تا شاید به این ترتیب واکسن بزند و از جانش در برابر این بیماری محافظت شود اما برادر من بشدت به مادرم وابسته است و با حضور در این مراکز شاید در برابر بیماری واکسینه شود اما دوری از مادرم او را از پا در می آورد.البته مادرم هم یک روز بدون او دوام نخواهد آورد. حالا هم که گفته اند این گروه هم در زمره واجدان شرایط تزریق واکسن هستند، ما شرایطش را نداریم. چون امکان جابه جایی برادرم وجود ندارد. تنها امید ما این است که وعده سازمان بهزیستی برای واکسیناسیون در منزل زودتر محقق شود.

منتظر اعلام زمان واکسیناسیون در خانه هستیم

دکتر سعیدآرام، رئیس سازمان بهزیستی شهرستان تهران می گوید: بعد از توافق سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید با ارائه کارت معلولیت می توانند واکسن تزریق کنند. طبق پیگیری های اجرا شده تعدادی از این افراد دوز اول واکسن را تزریق کرده اند. اما چون واکسیناسیون خارج از سازمان بهزیستی و تحت نظارت وزارت بهداشت صورت می گیرد آمار دقیقی از تعداد افرادی که واکسیناسیون انجام داده اند در دست نیست.

رئیس بهزیستی تهران در ادامه با اشاره به تمهیدات اجرا شده برای واکسیناسیون معلولان بسترگرایی در منزل، می افزاید: برای افراد بسترگرا که به علت معلولیت خیلی شدید امکان خروج از خانه و حضور در مراکز تزریق واکسن را ندارند، مذاکراتی اجرا شده است و خوشبختانه توافق هایی اجرا شده است. به گونه ای که در استان تهران بالغ بر 2000 نفر به وزارت بهداشت معرفی شده اند تا طی تمهیدات و تدابیر لازم تزریق واکسن در منزل برای آنها صورت گیرد. او تأکید می کند: در حال حاضر مشخصات این افراد در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و منطقه ها و دانشگاه های علوم پزشکی مشخص شده است. اما ما همچنان منتظر هستیم زمان دقیق انجام واکسیناسیون در منزل اعلام شود. بعد از اعلام موعد مقرر، بی تردید هماهنگی های لازم با مددجویان و خانواده های آنها صورت خواهد گرفت تا این امر به بهترین شکل انجام شود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "معلولان در انتظار واکسیناسیون در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معلولان در انتظار واکسیناسیون در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید