نخستین فصل کاوش باستان شناسی در محوطه چگردک در حال اجرا است

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر شده، نخستین فصل کاوش باستان شناسی در محوطه چگردک در حال اجرا است.

نخستین فصل کاوش باستان شناسی در محوطه چگردک در حال اجرا است

نخستین فصل کاوش باستان شناسی در محوطه چگردک در جلگه چاه هاشم در شهرستان دلگان به عنوان یکی از مهمترین مراکز استقراری پیش از تاریخ در بخش بلوچستان ایران به سرپرستی محمد حیدری و مرتضی گرگی در حال اجرا است. محوطه چگردک در استان سیستان و بلوچستان سال 1386 در لیست میراث ملی ثبت شده است.

محمد حیدری، سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه چگردک درباره موقعیت و اهمیت این محوطه گفت: این محوطه در جنوب شرقی هامون جازموریان قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز شهرستان دلگان و مرکز استان سیستان و بلوچستان به خط مستقیم به ترتیب حدود 50 و 350 کیلومتر است. محوطه چگردک متشکل است از یک تپه اصلی، دو گورستان A و B و کوره های پخت سفال که براساس شواهد موجود سکونت در آن از نیمه هزاره چهارم تا اوایل هزاره دوم قبل از میلاد ادامه داشته است.

در گزارش باستان شناسانی که این محوطه را کاوش نموده اند، آمده است که چگردک در اوایل دهه 1380 به واسطه فعالیت حفاران غیر مجاز در حوزه فرهنگی جازموریان شناسایی شده است.

حیدری درباره کاوش های باستان شناسی که در این محوطه اجرا شده، گفت: پس از حضور تیم باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، فعالیت های ساماندهی و نجات بخشی به مدت حدود دو دهه در چگردک ادامه پیدا کرد که تا حدود زیادی روند کاوش های غیر مجاز را در محوطه کاهش داد.

باستان شناسان نیز نخستین فصل کاوش در گورستان B چگردک را با اهداف نجات بخشی و ثبت و ضبط بخش های به جامانده گورستان و آگاهی از سنت های تدفین اواخر هزاره چهارم تا اوایل هزاره دوم قبل از میلاد و به منظور مطالعه شواهد تخصص گرایی، پیچیدگی و طبقات اجتماعی در سال 1402 شروع نموده اند.

از دیگر اهداف این برنامه میدانی، آگاهی از نقش بخشهای غربی دره بمپور در شبکه فراوری و تجارت اشیاء سنگی در عصر مفرغ و بعلاوه ارزیابی تحولات منتج به تغییر مواد فرهنگی دوره های بمپور V و VI در این محوطه اعلام شده است.

مرتضی گرگی، دیگر سرپرست هیأت باستان شناسی این محوطه نیز درباره شواهد بدست آمده از این کاوش گفت: آنالیز نظام مند محدوده محوطه و مطالعه داده های مضطرب سطحی گورهای تخریب شده به وسیله حفاران غیر مجاز برای رسیدن به اهداف تحقیق راهگشا بود. براساس این شواهد میتوان چگردک را به عنوان یکی از محوطه های مهم در شبکه فراوری و تجارت ظروف کلریتی هزاره سوم قبل از میلاد (حدود 5000 سال پیش) عنوان نمود.

این باستان شناس اضافه نمود: شواهد گسترده کارگاه های فراوری سفال در اطراف محوطه، یافته شدن ابزارهای کار و سنگ های نیمه کاره و وجود معادن سنگ مرمر و کلریت منطقه می تواند تا حدود زیادی به درک وجوه تخصص گرایی در بخش های شرقی حوضه جازموریان یاری کند.

گرگی اظهار کرد: یافته شدن مواد فرهنگی موسوم به بلخی و مروی در چگردک به شناخت بیشتر ماهیت بر هم کنش های فرهنگی با آسیای میانه که شواهد آن پیش از این در گورستان خوراب دره بمپور شناسایی شده بود، می تواند منجر گردد.

منبع: همگردی

به "نخستین فصل کاوش باستان شناسی در محوطه چگردک در حال اجرا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین فصل کاوش باستان شناسی در محوطه چگردک در حال اجرا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید