پیام صلح و دوستی از تخت جمشید تا آمریکای لاتین

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خبرنگاران :بانو یوتاب (فاطمه زارعی) هنرمند بین المللی و فعال میراث فرهنگی، زیست بوم و صلح جهانی که در سال 2021 به آمریکای لاتین سفر کرد، در یک تحقیق میدانی، شباهت ها و یکسانی هایی را در نقوش، سمبل ها، طرح ها، فرم های سازه های باستانی، صنایع دستی، فرش و گلیم و گبه و دست بافته های عشایر و حتی سبک زندگی بومیان ایران، با موارد مشابه در آمریکای لاتین یافت.

پیام صلح و دوستی از تخت جمشید تا آمریکای لاتین

یوتاب اظهار می دارد که دستاورد این سفر برای او انطباق پیش فرض های ذهنی اش با تحقیقات میدانی اش و یافتن شباهت های فرهنگی- هنری بسیاری بوده. او از مردم آمریکای لاتین به عنوان مردمی مهربان و خونگرم یاد می کند.

یافتن اشتراکات فرهنگی- هنری بین این تمدن های کهن، الهام بخش یوتاب برای خلق یک مجموعه نقاشی به نام کانکشن با پیام صلح و دوستی و همراهی ها و همسانی های دو تمدن کهن باستانی ایران و آمریکای لاتین شد که در سایت میراث فرهنگی جهانی تخت جمشید به نمایش درآمد. به عقیده او، این نقوش در زمان باستان و قبل از حمله اعراب به ایران، از ایران به آمریکای لاتین صادر شده است.

حتی اگر برخی از این نقوش از طریق اعراب به اسپانیا و از اسپانیا به آمریکای لاتین رفته باشند، بازهم ایرانی هستند و با اولین تمدن جهان در ارتباط می باشند و وجود آنها در تمدن های باستانی آمریکای لاتین نشان از تعاملات محبت آمیز بین ملت های باستانی دارند. مجموعه کانکشن که ترکیبی از نقوشی از بومیان آمریکای لاتین و امپراتوری ایران است با رنگ ها و بافت ها بیانگر یک جهان درهم تنیده و احساس اتحاد در میان ملت های باستانی ماست برای استحکام بخشی به دوستی و دانش بین فرهنگ های زیبای ما. یوتاب معتقد است که این نقوش پیوند ما با گذشته هستند و نبایدفراموش شوند.

خانم یوتاب در اظهارات خود به نظارت شوالیه هنر و ادب جهان بر پروژه اش اشاره کرد.شوالیه هنر و ادب جهان استاد آیدین آغداشلو، هنرمند بین المللی و مشهور جهانی، در پیامی نظر و عقیده خود را درباره یوتاب و پروژه فرهنگی- هنری اش چنین ابراز می دارد:یوتاب سفیر فرهنگی مسئول و موظفی است که با کوشش و کوشش بسیار و بی دریغ و بدون هیچ پاداشی عمرش را گذاشته تا نقاط مشترک فرهنگ ایران و جهان را بیابد و آشکار کند.

در آخرین سفرش به مکزیک با هزینه شخصی خودش، نقاط مشترک عمده ای را بین فرهنگ کهن ایران و آمریکای لاتین یافت که حاصلش نقاشی های ماندگار متعددی شد که امید است بتواند در ایران و خارج از کشور به نمایش بگذارد و از تحسین بینندگانش قوت قلب و پاداش بگیرد.

شوالیه هنر و ادب جهان در بخش دیگری از پیامش می گوید:همیشه این نیرو و اراده بزرگ یوتاب را تحسین کرده و قدر دانسته ام و آرزو دارم در ازای این کوشش بی نظیر و ارزشمند، پاسخی درخور و شایسته از مردمان دریافت کند. یوتاب یک هنرمند زنده و پر است؛ پر از مهربانی و قلبی که به عشق جهان و طبیعت می تپد و برای حفظ و نگهداری ذره ذره آن از هیچ چیز فروگذار نمی کند. یوتاب مردمان و دستاوردهایشان را دوست دارد و تحسین می کند. او پیام سبزش را در این تحسین در آثار هنری و فعالیت هایش خلاصه کرده است. رویای یک جهان یکپارچه سبزتر با معناهای قومی مختلف، آثار هنری اش را شکل می دهد. آیدین آغداشلو 2022 در سال 2022 مجموعه نقاشی های بانو یوتاب بانام کانکشن (اتصال) در روز جهانی موزه ها در موزه تخت جمشید به نمایش درآمد و تعدادی از آثار یوتاب به درخواست رئیس پایگاه میراث جهانی تخت جمشید (دکتر حمید فدایی) و رئیس موزه ها (دکتر مجتبی درودی) که از محققان و پژوهشگران و فعالان بزرگ عرصه میراث فرهنگی کشور می باشند، در تخت جمشید ماندگار و با آثارفرهنگی- هنری پارسه ادغام شد. این رویداد در دبیرخانه تخت جمشید رسما ثبت گشت.

لازم به ذکر است که یوتاب در سال 2017 نیز نمایشگاه نقاشی دیگری با نام میراث ما نه، امانت آیندگان در موزه میراث جهانی پارسه برگزار کرد. او به عنوان یک هنرمند بین المللی، نمایشگاه های متعددی در داخل و خارج از کشور با پیام صلح و دوستی، حفظ میراث فرهنگی، زیست بوم و نشر آگاهی برگزار کرده است و می گوید هدفش متحدکردن قلب انسان ها برای نجات زمین و حفظ منابع برای آیندگان است.

برخی از نمایشگاه های او عبارتند از:

نمایشگاه میراث ما نه، امانت آیندگان 2017 در موزه جهانی پارسه

نمایشگاه نمایشی از یک آینده سرخ موزه گالری آب با حضور شوالیه هنر و ادب جهان

نمایشگاه جهان هیولاها و هیولاهای جهان در گالری پیرسوک 2016

نمایشگاه انقراض ششم در گالری افدستا 2016

نمایشگاه انقراض ششم 2016 در نایروبی با گروه هنر و محیط زیست 254 کنیا

نمایشگاه مرگ تالاب ها در تالاب گندمان ایران باحضور مسئولین و رؤسای محیط زیست کشور

نمایشگاه هنر و محیط زیست در نایروبی 2016

نمایشگاه میراث نسل ها در پایگاه جهانی پاسارگاد 2018

نمایشگاه کانکشن در موزه تخت جمشید 2022

درحال حاضر یوتاب درحال هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه کانکشن با پیام صلح و دوستی باستانی و همراهی ها و همسانی های تمدن های باستان ایران و آمریکای لاتین و سفارت آنها در کشور است. یوتاب پیام جهانی خودش را امید، احترام، اتحاد، عشق، نشر آگاهی رسانی، صلح جهانی و دوستی های باستانی می نامد. او می گوید باتوجه به اینکه ظرفیت های هنری بهترین ابزار انتقال مفاهیم و ارزش هاست، پروژه کانکشن می تواند سبب تحکیم روابط مردمی و بین المللی و مردمی شدن روابط مالی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و به سود همگان باشد.

یوتاب آثار هنری خود را بهانه ای برای نشر پیام جهانی اش می داند و انتظار دارد که مسئولین و مدیران با پروژه های او به عنوان یک رویداد فرهنگی در راستای دوستی های جهانی برخورد کنند.

او آمادگی خودش را برای تقدیم دستاوردهایش به مردم ایران و جهان اعلام کرد. یوتاب اخیرا دیدار و گفت وگوهایی پیرامون اشتراکات فرهنگی- هنری با برخی از دیپلمات های کشورهای آمریکای لاتین داشته است. او قصد بازگشت به آمریکای لاتین و ادامه تحقیقات میدانی اش و نوشتن کتابی با نام کانکشن پس از تکمیل تحقیقات و سفرهایش به قاره آمریکا را دارد.

E-Mail: [email protected]

Telegram: +52(55)68974667

www.yootab.net

منبع: توریسم آنلاین

به "پیام صلح و دوستی از تخت جمشید تا آمریکای لاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام صلح و دوستی از تخت جمشید تا آمریکای لاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید