هر خانه یک محصول، از تولید با آزمون و خطا تا صادرات به کشورهای خارجی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خبرگزاری خبرنگاران- خانم عباسپوربانوی کارآفرینی است که هیچوقت از تلاش برای تولید و پرورش گل وگیاه دست برنداشت و موانع سر راه باعث بی انگیزگی در کارش نشد و همین موضوع سبب شد اکنون بتواند نه تنها در داخل استان و کشور بلکه به کشورهای خارجی هم صادرات گل داشته باشد .

هر خانه یک محصول، از تولید با آزمون و خطا تا صادرات به کشورهای خارجی

به گزارش خبرنگاروبلاگ کاتالوگدفترمازندران درساری، اگر شما اهل مازندران باشید و علاقه فراوانی هم به گل و گیاه داشته باشید حتما وصف منطقه ها غرب استان را شنیده اید که پرورش گل و گیاه در این منطقه ها زبانزد است.

حتی روستایی در غرب مازندران داریم که تمام اهالی آن به پرورش گل و گیاه مشغول هستند و درب هر خانه ای را باز کنی سوله هایی از پرورش گل به چشم می خورد.

روستایی که تولیدکنندگانش بدون واسطه محصولات خود را به فروش می رسانند و علاقه مندان بسیاری را از جای جای ایران به خود جذب می کنند و کسی نیست که عاشق گل و گیاه باشد و نام روستای وازیک در شهرستان محمودآباد را نشنیده باشد.

وقتی وارد روستا می شویم بر درب هر خانه ای تابلو هایی از گلخانه، فروش گل و نهال به چشم می آید که لطافت و زیبایی های روستا را دوچندان می کند.

خانم عباسپور یکی از اهالی همین روستا و بانوی جوانی است که در محوطه به همراه پدرش مشغول پرورش نشاء گل در گلدان است و از مدت هاست باغبانی و پرورش گل و گیاه زیباترین تفریح زندگی اش شده است.

کار کردن با شوق و ذوق خانم عباسپور اینگونه به نظر می رسد که از همه چیز راضی است و روزگار بروفق مرادش می گذرد.

خانم عباسپور ساکن روستایی است که تمامی اهالی این روستا حرفه اصلی شان پرورش گل و گیاهان زینتی است و جوانان این روستا هم به جای مهاجرت از روستا به شهر با علاقه شخصی خود در روستا سکونت گزیدند و پرورش گل و گیاه را به عنوان شغل مورد علاقه خود انتخاب کردند.

وی درباره کار و ایده اش می گوید: اگرچه کارآفرینی با همت و پشتکار همراه است و چه بسا بسیاری از کسانی که این روزها در راستا پیشرفت و پیروزیت قرار گرفتند در ابتدا با رنج و سختی کار را شروع کردند اما همت عالی و اراده قوی آنان سبب شد که راه سخت را به امید پیروزیت طی کنند.

این کارآفرین جوان اضافه کرد: 10 سال است در تولید گل و گیاه مشغول فعالیت هستم و گل را به صورت گلدانی پرورش می دهم چرا فروش آن به این شیوه برای صادرات و فروش بازار به خوبی انجام می شود.

وی از فضای گلخانه ای خود می گوید؛ که در 600 مترمربع پرورش گل های آپارتمانی را انجام می دهم و گل ها را از روی گل های مادری تکثیر کرده و به صورت نشایی به فروش می رسانیم و از هر گونه ای 4 هزار تولید و روانه بازار مصرف می کنیم.

خانم عباسپور از هدفی که برای آینده دارد می گوید و عنوان می کند؛ که در زمینه گل و گیاهان آپارتمانی آموزش و آگاهی لازم را کسب کردم و در حال حاضر به تولید انبوه و تجاری سازی محصولات گلخانه ای خودم فکر می کنم.

وی درباره اینکه چرا مردم روستای وازیک معروف به یک روستا با یک محصول هستند، ادامه می دهد؛ مردم این روستا این طور نبودند که از ابتدا به پرورش گل و گیاه مشغول باشند بلکه ابتدا به تولید موز، قارچ و گل های شاخه بریده اقدام می کردند و اکنون چند سالی است به پرورش گل و گیاهان زینتی مشغول هستند و در این زمینه بسیار پیروز بودند و من هم با توجه به ذوق و علاقه ای که به تولید گل و گیاهان آپارتمانی داشتم تصمیم گرفتم در این راه گام بردارم.

این بانوی کارآفرین از حمایت هایی که به وی برای همت بیشترش در کار شد، گفت و بیان کرد؛ بانک امید کارآفرین حمایت های خوبی در زمینه پرداخت تسهیلات به مردم این روستا داشت و توانستم با دریافت تسهیلات گلخانه را توسعه دهم و با علاقه بیشتری در این راستای که انتخاب کردم گام بردارم.

وی ادامه می دهد؛ با توجه به پشتکاری که برای کارآفرینی داشتم هیچوقت از تلاش دست برنداشتم و موانع سر راه باعث بی انگیزگی در کارم نشد و همین موضوع سبب شد در کارم پیروز شوم و اکنون بتوانم نه تنها در داخل استان و کشور حتی صادرات گل به کشورهای خارجی هم داشته باشم.

خانم عباسپور بیان می کند؛ مردم این روستا به صورت تخصصی در این حرفه مشغول فعالیت هستند و توانایی تولید بالایی در بخش گل و گیاه دارند و چند سال اخیر صادرات گل و گیاه کمتر شده و اگر این مشکل از سوی مسؤولان رفع شود می توانیم به خوبی در بازارهای جهانی ظاهر شویم.

این بانوی کارآفرین از نگرانی هایش هم می گوید و عنوان می کند؛ با توجه به اینکه یک سال اخیر همانند سال های دیگر تولید و کیفیت محصول مطلوب بود اما صادرات به صفر رسیده است و این مسئله برای مان بسیار نگران کننده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این زمینه می گوید؛ در سال های اخیر و با رشد تکنولوژی بر تنوع و پیچیدگی های کشاورزی اضافه شد و کشاورزی سنتی به کشاورزی درآمدی و اقتصادی تبدیل شده است.

مجید بهادری با بیان اینکه در عصری به سر می بریم که کشاورزی اشتغال را در بر می گیرد و عصر کشاورزی اجتماعی را هم در آینده شاهد خواهیم بود، اضافه می کند؛ در کشور ما کشاورزی حرف نخست را می زند و مازندران با تنوع تولیداتی که دارد به عنوان نگین کشاورزی کشور شناخته شده و این استان رتبه نخست تولید گل و گیاه را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی اضافه می کند؛ در راستا تحقق اشتغال و ضرورت هنجارهای اجتماعی راهی نداریم جز اینکه کشاورزی خود را متنوع کنیم و در این راستا تولید گل و گیاه و استفاده از ظرفیت های مرتبط با تولید گل و گیاه فضایی برای اشتغالزایی ایجاد می شود.

بهادری ظرفیت مازندران در تولید گل و گیاه را بالا دانست و خاطر نشان می کند؛ سیاست جهاد کشاورزی بر توسعه کشت گلخانه ای است و برای هر متقاضی که خواهان احداث گلخانه باشد تسهیلات و مجوز اعطا می شود.

منبع: خبرگزاری آریا

به "هر خانه یک محصول، از تولید با آزمون و خطا تا صادرات به کشورهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر خانه یک محصول، از تولید با آزمون و خطا تا صادرات به کشورهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید