بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر شود

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر شود.

بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر شود

امروزه گردشگری روستایی به یکی از مهمترین بخش های مالی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است و دولت ها سیاست های مختلفی را به منظور توسعه گردشگری روستایی در مقیاس های گوناگون از سطوح محلی تا سطح ملی به کار گرفته اند.

بوم گردی یکی از شاخه های گردشگریست که در چند دهه اخیر بدان توجه شده است، بومگردی فعالیتی است که از قرن بیستم به بعد مورد توجه کارشناسان و متخصصین امر قرار گرفته و از شاخه های اصلی گردشگری محسوب می شود که به مبحث گردشگری روستا و اشتغال زایی افراد ساکن روستا می پردازد، به لحاظ مالی عامل درآمدزایی و به لحاظ اجتماعی و فرهنگی یک عامل مؤثر برای پیشرفت زندگی جامعه روستایی است.

منطقه بابلکنار و بندپی بابل به دلیل ظرفیت های طبیعی بیشمار، آداب و رسوم غنی، صنایع دستی و...یکی از بهترین مکان های شهرستان بابل جهت اقامتگاه بومگردی است. از مهمترین و ملموس ترین اثرات ظهور اقامتگاه های بومگردی در هر مکان آثار مالی آن است.

منطقه تیرکن بابلکنار یکی از روستاهای بسیار زیبای شهرستان بابل با مردمی زحمتکش است که در حوزه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند اما اقتصاد مردم منطقه ضعیف است. با احداث بومگردی در این منطقه شاهد تحول مالی در منطقه به لحاظ فروش محصولات دامی و صنایع دستی به گردشگران هستیم.

در این خصوص گفت و گویی داشتیم با یکی از مدیران بومگردی در شهرستان بابل که نقش عمده ای در بهبود اقتصاد مردم منطقه داشته است.

عادل عابدی فیروزجایی متولد سال 1370 کارشناس مهندسی کشاورزی از روستای تیرکن بابل است که برای کارآفرینی حوزه بومگردی را انتخاب کرده است.

وی که قهرمان رشته کشتی است، یک دوره قهرمانی دانشجویان کشور، قهرمانی کارگران کشور و هشت دوره قهرمان استانی را در کارنامه خود دارد که با قهرمانی استانی در سال 1394 به حرفه خود در ورزش سرانجام داد و وارد عرصه کار و کارآفرینی شد.

این جوان بابلی که در شهر زندگی میکرد، بعد از تحصیلات دانشگاهی روند معکوس را در پی گرفت و از شهر به روستا مهاجرت کرد و در زمین آباء و اجدادی کسب و کار حلال راه اندازی و در روند بهبود اقتصاد مردم منطقه تاثیرگذار شد.

بوم گردی کلبه عادل که نخستین مجوز بومگردی شهرستان بابل را اخذ کرده است، سال گذشته به عنوان اقامتگاه نمونه استان انتخاب شد و تقریبا بیشترین ضریب اشغال در این حوزه را به خود اختصاص داده و سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگران خارجی است.

این جوان کارآفرین پیروز بابلی انگیزه اصلی خود را برای ورود به حوزه گردشگری، علاقه به طبیعت و طبیعت گردی دانست و گفت: بارها به عنوان راهنما در حوزه طبیعت گردی با گردشگرانی که برای دیدن جنگلهای هیرکانی که ثبت سازمان یونسکو و میراث جهانی شد و همچنین به هفت آبشار تیرکن می آمدند همراه بودم در همین حین متوجه نیاز اساسی آنها برای داشتن مکان مناسب برای استراحت شدم.

عابدی گفت: از همان زمان این ایده ساخت اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر برای جذب و آسایش گردشگر به ذهنم خطور کرد و بعد از تحصیلات در زمین پدری با مجوز از میراث گردشگری وارد این عرصه شدم.

وی با اشاره به اینکه یکی از معروف ترین بومگردی منطقه را راه اندازی کردم که از همه نقاط ایران و جهان گردشگر داریم، یادآور شد: در حال حاضر این مجموعه خدماتی چون اقامتگاه، بومگردی، طبیعت گردی، پرنده نگری، تورآفرود، توراسب سواری، زندگی با دامداران را برای گردشگران مهیا کرده که با استقبال گسترده ای همراه است.

این کارآفرین بابلی با اشاره به اینکه هرساله در نمایشگاه بین المللی گردشگری حضور داریم، گفت: بیشترین حضور مسافران ما در 6 ماه نخست سال است که باهمکاری سایت جاباما رزرو آنلاین داریم، امسال 90 درصد مکان ما به صورت آنلاین رزرو شده است.

عابدی با اشاره به اینکه برای مجتمع خود تمام المان های بومی را در حد ممکن رعایت کردیم، اضافه نمود: تمام پرسنل ما از خدمه تا آشپز و همه دست اندرکاران ما بومی منطقه هستند.

وی با اشاره به اینکه بومگردی ما یکی از مکان های گردشگری بابل شده، ادامه داد: در راستای حفظ و نگهداری جنگل و محیط زیست در این بومگردی نهال کاری کردیم، مدیریت زباله داشته و به مهمانان آموزش مدیریت زباله برای حفط محیط زیست را ارائه می دهیم.

عابدی با اشاره به اینکه سال 1392 اقامتگاه بومگردی را آغاز و در سال 1397 به بهره برداری رسید، شرح داد: واحدهای ما دو نفره، چهار نفره و شش نفره است.

وی با اشاره به اینکه فقط در سال 1396 بود که 60 میلیون از تسهیلات بانکی استفاده کردم، اضافه نمود: گرچه برای 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد اما برای بهبود اقتصاد مردم کل روستا و روستاهای اطراف موثر بودیم.

این کارآفرین شرح داد: 6 واحد اقامتی، بخش لاندری، رستوران، کافه و احداث استخر در مراحل سرانجامی است و همچنین درحال احداث پارکینگ مسقف برای مسافران هستیم.

عابدی گفت: با طراحی استخر پرورش ماهی شبیه دریاچه زیر اقامتگاه به عمق یک متر ماهی کپور به شکل تزئینی احداث کردیم، اما بخش اعظم کار ما مرتع داری است که گاو، گوسفند، اسب و حیوانات خانگی هم داریم.

وی با اشاره به اینکه مراتع منطقه در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند مرتع و جنگل داری کنند، شرح داد: ما بیش از این ظرفیت توسعه طرح نداریم و در حال حاضر در صدد بهسازی این واحدها بوده که برآورد هزینه ما بیش از سه میلیارد است.

این کارآفرین گفت: یکی از اثرات بسیار مهم این اقامتگاه ها و خانه مسافر جذب گردشگر از اقصی نقاط کشور و حتی جهان است کسانیکه وارد این منطقه می شوند یعنی پول وارد منطقه شده و اقتصاد مردم رونق می گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا ماهانه 15 میلیون تومان عسل از زنبورداران این منطقه برای گردشگران خریداری می کنم؛ این گذشته از لبنیات و غذاهای محلی و صنایع دستی و بومی است که نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای این روستا و اطراف این روستا دارد.

عابدی گفت: از مسئولان هیچ انتظار حمایت و تسهیلات ندارم تنها خواسته بسیار مهم ما فراهم کردن زیرساختهای ضروری برای جذب گردشگر است، بسیاری از مسیرهای منتهی به این اقامتگاه جاده در حال رانش دارد شکستگی آسفالت و نداشتن دست اندازهای ایمنی در کناره جاده ها سبب فراری گردشگر می شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم گردشگرانی که به اقامتگاه ما می آیند دوباره با گردشگر تازه برگردند اما نبود جاده مناسب و خطراتی که ممکن است این گردشگران را تهدید کند و عدم مهیا بودن زیرساختهای دیگر بسیاری از این گردشگران برای بار دوم مراجعه نکرده و شهرهای دیگر را انتخاب می کنند که ضربه بزرگی به اقتصاد شهرستان است.

منبع: همگردی

به "بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید