راهنمای سفر به جاسک ، از زیباترین بنادر ایران

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، بندر جاسک با طبیعت زیبا، جنگل های چشم نواز و حیرت انگیز، ساحل بی نظیر، چشمه های آبگرم، پرندان مهاجر زیبا و آثار تاریخی ارزشمند، یکی از برترین مقاصد سفر در استان هرمزگان به شمار می رود. بندر جاسک، یکی از قدیمی ترین بنادر ایران در جنوب کشور، از گذشته در سطح بین المللی اهمیت خاصی در زمینه صنعت و تجارت داشته است. اگر قصد سفر به جاسک را دارید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی همراه ما باشید.

راهنمای سفر به جاسک ، از زیباترین بنادر ایران

جاسک کجاست؟

بندر جاسک در قسمت جنوب شرقی استان هرمزگان، شرق تنگه هرمز و سواحل دریای عمان قرار گرفته است. جاسک از مهمترین جاهای تماشای هرمزگان به شمار می رود و از مرکز این استان یعنی شهر بندرعباس 320 کیلومتر فاصله دارد. جاسک از شمال به کوه های بشاگرد و شهرستان میناب، از جنوب و غرب به دریای عمان و از قسمت شرق به شهرستان چابهار می رسد. در ادامه با تاریخچه جاسک بیشتر آشنا می شوید.

جاسک در نقشه ایران کجاست؟

شهر جاسک یک شبه جزیره است، به این معنا که سه طرف آن را آب گرفته است و از تمام نقاط این شهر می توانید به ساحل برسید. به همین علت اگر در پی جاسک در نقشه ایران بشد، با یک شبه جزیره مرزی روبرو می شوید که به وسیله دریا احاطه شده است. شکل شهر جاسک در نقشه ایران و به طور کلی یک شهر طولی با عرض بسیار کم است؛ درست مانند یک ساحل طولانی که از سمت دیگر به کوه رسیده باشد. اگر تصور این چشم انداز برایتان کمی دور از فکر است، قسمت طبیعت جاسک در همین مطلب را مطالعه کنید.

تاریخچه جاسک | از تاریخ تا فرهنگ

جاشک، چاشک، چاسک، راس الجاسک، مکران یا جک؟ شاید همه آن ها! شهر جاسک نه تنها تاریخ پرفراز و نشیبی داشته، بلکه آمیزه مجذوب نمایندهی از فرهنگ های مختلف را به نمایش می گذارد. نام شهر جاسک از زبان بلوچی گرفته شده و جاشک، جاشنو یا جاشو در زبان بلوچی به معنای دریانورد یا ملوان است. نام شهر جاسک که در طول نسل ها با تغییرات زیادی به ما رسیده است، ریشه در همین کلمه دارد.

در سفر به جاسک می توانید معبد آناهیتا را که بازمانده ای از سال های دور است، در این شهر ببینید. اما مهرپرستی تنها نقطه عطف شهر جاسک نیست. جاسک اولین بندر تجاری انگلیسی ها در شمال خلیج فارس بود. اولین محموله انگلیسی ها در سال 1616 به وسیله یک کشتی از هند در شهر جاسک پهلو گرفت و سه سال بعد در سال 1619 اولین تجارتخانه شرکت هند شرقی در بندر جاسک تاسیس شد.

دولت انگلیس علاوه بر تجارتخانه هند شرقی، چندین ساختمان و بنای نظامی و بعلاوه خطوط تلگراف و کابل های زیردریایی را در شهرستان جاسک بنا کرد. امروزه اگر به شهر جاسک سفر کنید می توانید از موزه تلگراف جاسک تماشا کنید.

چگونه به بندر جاسک برویم؟

برخلاف بسیاری از بنادر ایران، سفر به جاسک نه از راه هوایی و نه از راه دریایی متداول نیست. برای سفر به جاسک تنها راه زمینی وجود دارد. با توجه به تنوع راه های حمل و نقل به بندرعباس، اگر قصد دارید به بندر جاسک بروید، اولین مقصد شما باید خرید بلیط هواپیما یا بلیط قطار بندرعباس باشد. شما می توانید با استفاده از قطار، هواپیما و یا از راه جاده و با ماشین شخصی به بندرعباس بروید.

مقصد بعدی، شهرستان میناب در نزدیکی از بندرعباس است. در ترمینال میناب ماشین ها و اتوبوس های زیادی برای بندر جاسک وجود دارد و شما می توانید به راحتی به جاسک بروید. برای رفتن از بندرعباس به میناب نیز در نزدیکی فلکه برق (مرکز شهربندرعباس) چهارراهی به نام ایستگاه اتو تاج وجود دارد. در این منطقه می توانید با استفاده از تاکسی و سواری به میناب بروید.

فاصله بندرعباس تا میناب با ماشین حدود 1 ساعت طول می کشد. از شهر میناب تا بندر جاسک حدود 3 ساعت راه است. نکته ای که باید قبل از سفر به جاسک به آن توجه کنید، زمان حرکت است. توصیه می کنیم قبل از تاریک شدن هوا به میناب بروید؛ چرا که بعدازظهرها احتمال پیدا کردن ماشین سواری برای حرکت به سمت میناب بسیار کمتر است.

طبیعت جاسک | تماشای نخل های سرسبز و چشمه های زیبا

جاسک شهری در جنوب کشور و در حاشیه دریا است و همین موضوع باعث شده که آب و هوای گرم و مرطوبی داشته باشد. نخل های سبز، رودخانه و چشمه هایی زیبا و البته کوهستان هایی با شکل های منحصربه فرد، بافت طبیعی جاسک را شکل داده اند.

بندر جاسک نسبت به بعضی از شهرهای جنوبی هرمزگان، آب و هوای معتدل تری دارد، اما به طور کلی جزو اقلیم گرم و مرطوب محسوب می شود. دمای هوا در بیشترین حالت 41 درجه و در سردترین زمان جاسک حداقل 14 درجه سانتی گراد است.

رشته کوه های بشاگرد غربی و قله سیبا در شمال شهر جاسک و دریا در قسمت جنوب و غرب و شرق مهم ترین المان هایی هستند که می توانید از طبیعت جاسک ببینید. البته رودهای فصلی زیادی نیز در جاسک جاری هستند که بافت طبیعی جاسک را نسبت به سایر نقاط جنوب منحصربه فرد می نمایند. از میان رودخانه های فصلی جاسک می توان به رودخانه جگین، گابریک، سدیج، تار و بهمدی اشاره نمود.

اگر می خواهید طبیعت جاسک را به شکل کامل درک کنید، باید غواصی را هم جزو برنامه های سفرتان به جاسک قرار دهید، چرا که بیشترین تنوع حیوانات در جاسک مربوط به دنیای زیر آب است. هرچه باشد، این بندر زیبا در دریای عمان و در نزدیکی اقیانوس واقع شده است.

اقامت در جاسک | از هتل تا اقامتگاه

همان طور که پیش از این اشاره نمودیم شهر جاسک مساحت زیادی ندارد و بندری کوچک است. این موضوع باعث شده تا پیدا کردن هتل در جاسک کمی سخت باشد. البته تعدادی هتل در جاسک وجود دارد که شامل هتل دریا، هتل آپارتمان مکران، هتل کپری مکران و… می شود.

واقعیت این است که شما برای اقامت در جاسک گزینه های زیادی ندارید. برای اقامت در این بندر برترین راه، رزرو آپارتمان، اقامتگاه بومگردی یا سوئیت است. با کمی جست و جو می توانید یک فضای اقامتی مناسب در این بندر انتخاب کنید.

برترین زمان سفر به جاسک

آب و هوای جاسک نسبت به سایر شهرهای جنوبی معتدل تر است. این بندر در نزدیکی اقایانوس هند واقع شده است و درست مانند بندر چابهار آب و هوایی چهار فصل دارد و همواره گرم نیست. اما اگر قصد دارید در برترین زمان سفر به جاسک از این بندر تماشا کنید از اواسط پاییز تا اواخر زمستان برترین زمان برای سفر شما است.

در این بازه، آب و هوا جاسک خنک و بهاری است و نسیم اقیانوس حتما شما را سرذوق می آورد. البته جاسک هم مانند بسیاری از بنادر نزدیک به اقیانوس از باران ها و جبه های هوای موسمی در امان نیست. پس اگر در زمستان به این شهر سفر کنید، حتما چتر و لوازم ضروروی را به همراه داشته باشید. زمستان در جاسک گاهی با بارش های پراکنده و رگباری غافل گیرتان می نماید.

رستوران های جاسک | تجربه انواع غذاهای جنوبی

اگر برایتان سوال پیش آمده که در جاسک چه بخوریم ، باید گفت غذاهای دریایی در هر نوعی برترین انتخاب در شهرهای جنوبی هستند. از قلیه ماهی و میگو گرفته تا ماهی های سرخ شده، حواری یا ساندویچ صدف! از قلم نیاندازید که شما در چند قدیمی دریا هستید و برترین فرصت را برای امتحان کردن غذاهای تازه دریایی دارید.

اگر از انتخاب خود مطمئن شده اید و در پی برترین رستوران جاسک می شد، باید گفت حق انتخاب زیادی دارید. در این بخش تعدادی از برترین رستوران های جاسک را به شما معرفی کردیم. با توجه به مساحت کم شهر جاسک شما با یک جست و جوی ساده می توانید تمام این رستوارن ها و غذاخوری ها را آنالیز کنید و برترین گزینه را مطابق با نیازتان انتخاب کنید.

  1. رستوران کوثر بندر جاسک: این رستوران در نزدیکی جاده میناب جاسک و محله گتان بالا قرار گرفته است.
  2. رستوران بنگلان بندر جاسک: این رستوران در بلوار ساحلی شهر جاسک و در نزدیکی مجتمع تجاری بندر جاسک قرار گرفته است.
  3. رستوران مروارید جنوب بندر جاسک: رستوران مروارید جنوب در نزدیکی میدان امام و در خیابان معلم شهر جاسک واقع شده است است.
  4. رستوران سل تی تی بندر جاسک: این رستوران در خیابان ساحلی و در نزدیکی دریا واقع شده است.

سوغات جاسک | چه چیزی بخریم؟

فرهنگ جاسک بیش از آنکه به فرهنگ مردم بندرعباس و استان هرمزگان نزدیک باشد، به فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان شباهت دارد. بیشتر مردم این شهر بلوچی صحبت می نمایند. البته ارتباط با سرزمین های دور و قرار گرفتن در نقطه استراتژیک مرزی در گذشته ها و ارتباط با انگلیسی ها و هندی ها تاثیر زیادی روی زبان، فرهنگ و حتی غذاهای این شهر گذاشته است.

با توجه به پوشش گیاهی بندر جاسک و مجاورت آن با دریا، شاید برترین سوغات جاسک حصیرهای بافته شده از برگ نخل، ترشی و ادویه های تند که از فرهنگ بلوچی و هندی ریشه گرفته اند و بعلاوه لباس های محلی باشد. البته این شهر چند سوغات فروشی محلی نیز دارد.

جاهای تماشای جاسک

جاسک جاهای تماشای مختلفی دارد که اگر به این منطقه سفر می کنید، حیف است به این نقاط سری نزنید. در ادامه تعدادی از معروف ترین جاهای تماشای جاسک را معرفی می کنیم.

منطقه حفاظت شده گابریک | زیستگاه آبزیان و پرندگان

منطقه حفاظت شده گابریک، با مساحت 34 هزار و 596 هکتار، یکی از بزرگ ترین منطقه ها حفاظت شده دریایی ایران است. این منطقه در دهستان گابریک از توابع بندر جاسک واقع شده است و به علت پوشش گیاهی منحصر به فرد خود، در سال 1380 به فهرست منطقه ها حفاظت شده ایران اضافه شد.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده گابریک، از جنگل های حرا تشکیل شده است. جنگل های حرا گونه ای از جنگل های ساحلی هستند که در آب های شور قرار دارند. درختان حرا با ریشه های تنفسی خود، آب شور را تصفیه می نمایند و در نتیجه، زیستگاه مناسبی برای انواع آبزیان هستند. به زبان ساده می توان گفت که برگ های درختان حرا پس از اینکه در آب تجزیه می شوند، بستر مناسبی برای رشد جلبک ها و سایر گیاهان آبزی فراهم می نمایند. این گیاهان نیز به نوبه خود، غذای مناسبی برای آبزیان منطقه هستند.

در کنار دنیای زیر آب و آبزیان ویژه این منطقه، گابریک زیستگاه بیش از 120 گونه پرنده است. از جمله پرندگانی که در این منطقه دیده می شوند، می توان به حواصیل، پلیکان، فلامینگو و اگرت اشاره نمود. منطقه حفاظت شده گابریک یکی از مجذوب نماینده ترین جاهای تماشای جاسک به خصوص برای طبیعتگردان و علاقه مندان به محیط زیست است.

اگر به جاسک سفر کردید حتما قایق سواری در میان جنگل های حرا و پرنده نگری را امتحان کنید. برای دسترسی به منطقه حفاظت شده گابریک، باید از بندر جاسک به سمت روستای گابریک حرکت کنید. فاصله روستای گابریک تا بندر جاسک حدود 70 کیلومتر است.

غار سادرمن | بازمانده از دوران ساسانی

در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا و در دل کوه های سر به فلک کشیده سادرمن، غار شگفت انگیزی واقع شده است که قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد. غار سادرمن یکی از جاهای تماشای جاسک در استان هرمزگان است که به علت ویژگی های منحصربه فرد خود، مورد توجه گردشگران و محققان قرار گرفته است.

غار سادرمن در گذشته شامل پنج غار بزرگ و سه غار کوچک بوده که در طول سال ها به علت عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده اند. در حال حاضر تنها یک غار بزرگ با چند ستون از این غار به جای مانده است. با توجه به سفال ها و آثار باستانی کشف شده در اطراف این غار مورخان تخمین می زنند که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی شود.

البته سادرمن در دوران های مختلف با کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است. بعضی معتقدند که این غار در گذشته پناهگاه یا محل عبادت بوده و بعضی دیگر نیز بر این باور هستند که این غار محلی برای نگهداری کالاها و یا ذخیره آب بوده است.

سد جگین | پیوند کویر و آب

سد جگین یکی از جاهای تماشای جاسک است که از کوه های بشاگرد سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیری طولانی، به دریای عمان می ریزد. با توجه به اقلیم گرم و خشک این ناحیه رودخانه جگین را می توان نمادی از پیوند کویر و آب دانست. آب رودخانه جگین شیرین است و از این رو یکی از منابع مهم آب شرب و کشاورزی در منطقه به شمار می رود. بعلاوه، این رودخانه زیستگاه مناسبی برای بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری است.

تلگراف خانه جاسک | تلگراف خانه انگلیسی ها

در بندر جاسک بنای قدیمی و باشکوهی واقع شده است که یادآور روزهای پرفراز و نشیب این شهر است. این بنا که به تلگراف خانه انگلیسی ها معروفیت دارد، یکی از قدیمی ترین تلگراف خانه های ایران به شمار می رود که قدمت آن به بیش از یکصد سال می رسد.

تلگراف خانه انگلیسی ها در سال 1286 هجری شمسی به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک ساخته شد. این بنا در ابتدا به عنوان یک مرکز تجاری مورد استفاده قرار می گرفت، اما بعدها به تلگراف خانه تبدیل شد. در سال 1309 هجری شمسی، اداره خطوط تلگراف انگلیس به دولت ایران تحویل داده و این تلگراف خانه کم کم به محلی متروک تبدیل شد. از آن موقع، تلگراف خانه انگلیسی ها به عنوان یکی از جاهای تماشای جاسک مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

ساحل عمان | چشم اندازی خیره نماینده

ساحل عمان در امتداد 270 کیلومتر از سواحل شرقی و غربی شهر جاسک کشیده شده است. این ساحل ویژگی های منحصربه فردی دارد که آن را از سایر سواحل ایران متمایز می نماید. عمق دریای عمان در نزدیکی ساحل جاسک به طور قابل توجهی کمتر از سایر منطقه ها می شود و همین امر به علت وجود صخره های مرجانی در نزدیکی ساحل است. به همین علت، ساحل عمان برای انجام ورزش های آبی مانند شنا، غواصی و قایقرانی بسیار مناسب است.

علاوه بر این، ساحل عمان با چشم انداز ها طبیعی بسیار زیبا، با تپه ماهورهای شنی، صخره های مرجانی و درختان نخل احاطه شده است. در طول ساحل، می توان روستاهای کوچک و محلی را نیز مشاهده کرد. ساحل عمان یکی از جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده در ایران است. این ساحل می تواند فرصتی برای تجربه طبیعت گردی و ورزش های آبی در منطقه جنوب ایران باشد.

دخمه و گورستان جاسک | همراه با داستان های افسانه ای

در 15 کیلومتری شمال شرقی جاسک، محله ای وجود دارد که سعادتمند نام دارد و داخل این محله کوهی وجود دارد. بالای کوه، دخمه و گورستانی قرار گرفته که داستان هایی افسانه ای درباره آن گفته می شود و قدمتش به پیش از اسلام برمی شود.

رشته کوه های بشاگرد | از مهم ترین چشم انداز ها طبیعی جاسک

این رشته کوه ها به شکل عدد هشت در شهر جاسک قرار گرفته اند و دو رشته کوه به نام های بشاگرد شرقی در کهنوج کرمان و بشاگرد غربی در میناب را به وجود آورده اند. این رشته کوه ها بسیار زیبا هستند و بلندترین قله آن ها کوه مهر در دهستان بشاگرد غربی با ارتفاع 2046 متر است. رودهای مختلفی از جمله جگین از این رشته کوه سرچشمه می گیرد و به دریای عمان می ریزد.

سفر به بندر جاسک ، تجربه تاریخ و طبیعت

بندر جاسک یکی از زیباترین بنادر ایران است که از گذشته برای تجارت ایران بسیار اهمیت داشته است. معمولا بندر جاسک جزو اولین انتخاب های افراد برای سفر به هرمزگان نیست، اما حالا با شناخت بیشتر این بندر و آشنا شدن با چشم انداز ها تماشای و بکر آن، اگر قصد سفر به هرمزگان را دارید، قطعا در میان فهرست نقاط قابل بازدید شما جای خواهد داشت.

تا به حال به این بندر زیبا سفر نموده اید؟ اگر تجربه سفر به جاسک را داشته اید، نظر و تجارب خود را درباره این بندر با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره بندر جاسک

بندر جاسک کجاست؟

بندر جاسک مرکز شهرستان جاسک در استان هرمزگان است که در کرانه دریای عمان و شرق تنگه هرمز واقع شده است.

سوغات بندر جاسک چیست؟

حصیرهای بافته شده از برگ نخل، ترشی و ادویه های تند و بعلاوه لباس های محلی، از سوغات این بندر است.

جاهای تماشای بندر جاسک کجاست؟

منطقه حفاظت شده گابریک، غار سادرمن، رودخانه جگین، تلگراف خانه جاسک، ساحل عمان، دخمه و گورستان جاسک، رشته کوه های بشاگرد و… از جمله جاهای تماشای این بندر است.

برترین زمان سفر به جاسک چه فصلی است؟

اواسط پاییز تا اواخر زمستان برترین زمان سفر به جاسک است.

منبع: فلای تودی

به "راهنمای سفر به جاسک ، از زیباترین بنادر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به جاسک ، از زیباترین بنادر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید