پژوهشگاه در طرح سامان دهی جنگل ها و سواحل نقشه راه ارائه می دهد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نقش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در اجرای طرح های ساماندهی جنگلها و سواحل را ،ارایه نقشه راه و تشخیص اولویت های مطالعاتی در این زمینه دانست و توضیح داد: با توجه به تأکید قانون بر سواحل مکران دغدغه ما این است که تجربه ناخوشایند سواحل شمال در جنوب تکرار نشود.

پژوهشگاه در طرح سامان دهی جنگل ها و سواحل نقشه راه ارائه می دهد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمود ضیایی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به محتوای ماده 100قانون برنامه ششم توسعه کشور گفت: براین اساس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مکلف است طرح ساماندهی گردشگری جنگل های شمال و شمال غرب کشور ، زاگرس ، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران را طبق قوانین تهیه و به هیأت وزیران ارایه دهد.

او طرح ساماندهی جنگل ها و سواحل را یک تکلیف قانونی دانست که سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را موظف به ساماندهی گردشگری در عرصه های ساحلی و جنگلی نموده است.

او این وظیفه را در چهارچوب طرح آمایشی (مجموعه اقدامات برای بهبود یک سرزمین)دانست که با ساماندهی متفاوت است و اضافه نمود: با توجه به تأکید این قانون بر سواحل مکران این نکته حائز اهمیت است که دولت سرمایه گذاری های گسترده ای را در چهار چوب سیاست های بین المللی روی سواحل مکران انجام داده و در بحث توسعه ملی با توجه به پتانسیل های بالای این منطقه صندلی عمده ای برای آن در نظر گرفته شده است.

تجربه تلخ سواحل شمال

این استاد دانشگاه با تأکید بر این نکته که تمام دغدغه اعضای این کمیته این است که تجربه نه چندان مطلوب و ناخوشایند عرصه های ساحلی و جنگلی شمال در جنوب تکرار نگردد توضیح داد: جنگل های شمال با توجه به نزدیکی به پایتخت یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می گردد.

او با اشاره به پتانسیل بالای جنگل های شمال به لحاظ طبیعی و فرهنگی گفت: متأسفانه کج اندیشی ها و بی مسئولیتی ها باعث شده بخش بزرگی از این قابلیت ها از دست رفته و نابود گردد.

ضیایی در پاسخ به این پرسش که چه چیز اولویت های این حوزه را معین می نماید توضیح داد: با توجه به بودجه و زمان اندک ناچاریم دست به انتخاب بزنیم که با توجه به شرایط موجود سواحل شمال و مکران در اولویت هستند.

او اضافه نمود: در سواحل جنوب برنامه ریزی ها باید به سمتی باشد که پیشگیری کنیم و در عرصه های شمال باید به نحوی جلو رویم که بتوانیم در شرایط بحرانی کنونی که با افت گردشگر، نارضایتی جامعه میزبان و کاهش منابع روبرو هستیم شرایط را برای بقا فراهم کنیم.

او خاطرنشان ساخت در ابتدا با تدقیق ، زمان بندی و اجرای ضوابط درست مدیریتی باید قطاری را که در جهت نادرست حرکت می نماید متوقف نموده و سپس آن را به سمت راه درست راهنمایی کنیم.

او با اشاره به موازی کاری های انجام شده در این حوزه گفت: برای اجرای این طرح تا کنون به لحاظ مدیریتی زحمات زیاد و کارهای ارزشمندی انجام شده که البته هیچ یک به لحاظ سطح ، واحد مطالعاتی ، جزئیات و ...با یکدیگر سازگار نیستند که امیدواریم با برنامه ریزی های آینده این مسائل بر طرف گردد.

راهنمایی و سازگار کردن پروژه های اجرایی در طرح ساماندهی توسط پژوهشگاه

او با تشریح وظیفه ای که سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در اجرای این طرح بر عهده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار داده توضیح داد: پژوهشگاه با توجه به مأموریت و رسالت اش می تواند به عنوان یک پازل کلی در جهت راهنمایی و سازگار کردن پروژه هایی که در این حوزه اجرایی می شوند نقش ایفا نماید.

ضیایی نقش عمده پژوهشگاه در اجرای طرح های ساماندهی جنگل ها و سواحل را ارایه یک نقشه راه و دستور کار دانست و گفت: سپردن این مأموریت به پژوهشگاه نکته مثبتی است زیرا که با ارایه این نقشه راه از سوی پژوهشگاه مهندسین مشاور و مجریان طرح می توانند آن را الگوی راه قرار دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نقش دیگر پژوهشگاه را تشخیص اولویت های مطالعاتی دراین حوزه دانست و توضیح داد: عرصه ها و شکاف های مطالعاتی زیادی در این زمینه وجود دارد و با توجه به زمان و بودجه اندک شناسایی اولویت ها نقش مهمی در پیشبرد پروژه خواهد داشت.

او با بیان این نکته که عرصه هایی به لحاظ گردشگری اشباع و فضاهایی متروک و تخریب شده اند و بعضی هنوز ناشناخته مانده اند توضیح داد: مدیریت و معین اولویت ها در هر یک از این فضاها قطعا می تواند متفاوت و موثر باشد که این به عهده پژوهشگاه است.

مدیریت بحران در سواحل مکران

به گفته او ، در شمال کشور که به نقاط بحرانی نزدیک شده دغدغه ها و چالش های مدیریتی بحث و پیچیدگی هایی دارد و مدیریت پیشگیرانه می طلبد و در جنوب کشور (سواحل مکران)که به دلایل مختلف در ایوان توسعه قرار گرفته مدیریت بحران ضروری است.

ضیایی با اشاره سوابق و تیم مطالعاتی خوب و اجرایی پژوهشگاه در این حوزه توضیح داد: در مواقعی تنها می توان جریان ساز بود و گاهی می گردد آستین ها را بالا زد و مشغول شد که پژوهشگاه هر دوی این قابلیت ها را دارد.

او در انتها توضیح داد: بزرگترین خدمتی که این طرح مطالعاتی با یاری پژوهشگاه می تواند انجام دهد حفظ عرصه های ساحلی یاد شده از آفت ها و تنش های یاده شده و حرکت در چهارچوب اصول توسه پایدار در حوزه گردشگری و سایر اشکال توسعه در مناطق است.

منبع: میراث آریا

به "پژوهشگاه در طرح سامان دهی جنگل ها و سواحل نقشه راه ارائه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگاه در طرح سامان دهی جنگل ها و سواحل نقشه راه ارائه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید