کنار گذاشتن فیلم های جامعه ستیز و ضدخانواده در جشنواره فیلم کوتاه

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران از کنار گذاشته شدن فیلم های جامعه ستیز و ضدخانواده از این جشنواره اطلاع داد.

کنار گذاشتن فیلم های جامعه ستیز و ضدخانواده در جشنواره فیلم کوتاه

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ کاتالوگ، در حالی که طی سال های اخیر جشنواره فیلم کوتاه به خاطر حضور پررنگ و متعدد فیلم هایی با مضامین سیاه و کثیف با نقدها فراوانی روبرو شده بود، در دوره سی وهشتم این جشنواره بخشی از این گونه آثار کنار گذاشته شده اند.

سیدصادق موسوی دبیر سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، روز گذشته در نشست رسانه ای این رویداد در پاسخ به بعضی گلایه های اخیر انجام شده از سوی فیلم سازان درباره عدم حضور در جشنواره بیان نمود: امیدوارم نگرانی های ایجاد شده صرفا بابت بی اطلاعی عده ای باشد. همه فیلم ها دیده شد. تنها سه فیلم بود که ما به علت مضمون شان نتوانستیم آن ها را در جشنواره بپذیریم و جالب است که آن ها اصلا جزو معترضین نیستند.

او گفت: به لحاظ رشد کمی ما سال جاری بیشترین آثار را داشتیم. هزار و 775 فیلم در بخش های مختلف به جشنواره ارسال شدند که از این میان 125 اثر در کل انتخاب شد. این یعنی 7 درصد آثار به بخش مسابقه راه پیدا کردند و 93 درصد بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها 4 درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت نمایند.

او درباره بعضی اعتراضات اخیر انجام شده گفت: اعتراض ها جنس های مختلفی دارند، اما مهم ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است. زیرا 1650 اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر 10 درصد آن ها معترض باشند یعنی 165 نفر فقط معترض فعال داریم. من می فهمم که بچه ها با سختی های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می ورزند.

وی ادامه داد: نکته دیگر درباره سیاست های جشنواره است. اگر دوستان ما یک بار فراخوان را بخوانند، بسیاری از مسایل حل می گردد. این جشنواره به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت المال برگزار می گردد و باید در چارچوب سیاست های آن نقد گردد. ما جشنواره ای خنثی نداریم. بسیاری از جشنواره ها در دنیا ممکن است محدودیت نداشته باشند، اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت هایی داریم. مثلا فیلم های امیدبخش، مقوم خانواده، با موضوع همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و... مورد قبول بود. حتی در جایزه ها هم گفته ایم بیشتر به فیلمی جایزه می دهیم که درباره این اولویت ها باشد و بعضی فیلم ها را کنار گذاشتیم، چون کاملاً مغایر با اولویت ها بود.

وی توضیح داد: اگر سینمای ایران در دنیا درخشیده تکنیک در رتبه دوم بوده و این مفاهیم اخلاقی و انسانی و اسلامی و اعتقادی بوده که به سینمای ایران اعتبار بخشیده است.

موسوی درباره شرایط فیلم های معترضین به فرایند انتخاب آثار این جشنواره هم گفت: ما به تک تک مشاوران انتخاب زنگ زدیم و گفتیم 10 اثر برگزیده تان را به ما معرفی کنید و آن ها را دوباره دیدیم. هیچ یک از فیلم های معترضین جزو لیست 10 فیلم اول مشاوران نبود! برای مثال یکی از معترضین به من می گفت که فیلم من هفتم شد و بسیار توهین کرد، اما رتبه فیلمش 317 بود یا فیلم دیگری که پیگیری کردم، رتبه اش 826 بود و می گفت من جزو این 80 فیلم بودم.

لازم به ذکر است، سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران 27 مهر تا 2 آبان 1400 (19 تا 24 اکتبر 2021) برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کنار گذاشتن فیلم های جامعه ستیز و ضدخانواده در جشنواره فیلم کوتاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنار گذاشتن فیلم های جامعه ستیز و ضدخانواده در جشنواره فیلم کوتاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید