7 ویژگی قدیمی گوشی های هوشمند که باید برگردند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، گوشی های هوشمند در طول سال ها تغییرات زیادی داشته اند و با وجود اینکه گوشی های تازه از پردازنده های فوق العاده، دوربین های باکیفیت و نمایشگرهای جذابی بهره می برند، اما در این میان ویژگی های زیادی هم کنار گذاشته شده اند که برخی از این مشخصه ها باید بار دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. در این مطلب به تعدادی از این ویژگی ها می پردازیم.

7 ویژگی قدیمی گوشی های هوشمند که باید برگردند

طراحی خاص

سازندگان گوشی های هوشمند همواره ترندهای بازار را در نظر می گیرند تا گوشی های آن طراحی مطابق با سلیقه کاربران داشته باشد. به همین علت ویژگی هایی مانند کاهش حاشیه های نمایشگر، سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر و استفاده از چندین دوربین در پنل پشتی همه گیر شدند. چنین ترندهایی بد نیستند زیرا می توانند تجربه کاربری را بهبود ببخشند اما واقعیت این است که حالا گوشی های هوشمند دیگر هویت منحصر به فرد خود را از دست داده اند. به همین علت فقط در موارد جزئی مانند بافت پنل پشتی و شکل ماژول دوربین با یکدیگر تفاوت دارند.

روزی روزگاری طراحی های بسیار مجذوب کنندهی برای گوشی های هوشمند استفاده می شد که مثلا می توانیم به بدنه های تمام فلزی و حتی پنل پشتی خود ترمیم شونده اشاره کنیم. برخی شرکت ها به استفاده از دوربین های سلفی پاپ آپ روی آوردند و برخی دیگر ایده های مجذوب کنندهی را عملی می کردند. در آن دوران با نگاه کردن به پنل جلویی گوشی هم می توانستیم نام مدل موردنظر را حدس بزنیم یا تشخیص بدهیم.

البته حتی در شرایط فعلی هم معدود گوشی های گیمینگ موجود در بازار به این سنت تمایز در زمینه طراحی، پایبند مانده اند. از سوی دیگر گاهی اوقات با گوشی های خاصی مثل ناتینگ فون روبرو می شویم که طراحی تکراری گوشی ها را به چالش می کشد.

باتری قابل تعویض

در گذشته های نه چندان دور، استفاده از پنل پشتی و باتری قابل تعویض یک ویژگی رایج در گوشی های هوشمند بود. اما کم کم شرکت ها به سمت استفاده از باتری های غیرقابل تعویض حرکت کردند. شرکت ها می گفتند که چنین کاری به آن ها اجازه می دهد گوشی های باریک تری تولید کنند ولی از این مهم تر، این تغییر به معنای مقاومت بهتر در برابر نفوذ آب بود.

در این میان، باید شرکت ها برخی مدل های خود را با باتری قابل تعویض راهی بازار کنند و تا حدی مقاومت در برابر نفوذ آب هم حفظ کنند. در همین زمینه مثلا می توانیم به گوشی جان سخت گلکسی XCover 6 Pro اشاره کنیم که از باتری قابل تعویض بهره می برد و در عین حال دارای گواهی IP68 هم هست. در این میان اتحادیه اروپا می خواهد قانونی تصویب کند که در صورت نهایی شدن آن، شرکت ها تا سال 2027 باید ساخت گوشی های مجهز به باتری قابل تعویض را آغاز کنند که خبر خوبی برای کاربران خواهد بود.

LED برای نوتیفیکیشن

LED نوتیفیکیشن یک چراغ LED کوچک است در پنل جلویی یا پشتی بدنه تعبیه می شود تا از دریافت نوتیفیکیشن ها خبردار شوید. بیشتر گوشی های دارای این معینه، به شما اجازه می دهند بر اساس نوع نوتیفیکیشن دریافتی، رنگ متفاوتی را در نظر بگیرید. بنابراین اگر تماس از دست رفته داشته باشید، مثلا این چراغ به رنگ سبز درمی آید و برای پیام ها با رنگ آبی روبرو می شوید و الی آخر.

گوشی هایی که دارای نمایشگر OLED هستند، معمولا از قابلیت نمایشگر همواره روشن بهره می برند که با این قابلیت، آیکن ها و اطلاعات مختلفی همواره در معرض دید کاربر قرار می گیرد. اگرچه این فناوری مجذوب کننده و کاربردی است، اما مصرف انرژی را افزایش می دهد و از سوی دیگر باید به ریسک سوختگی نمایشگر OLED هم به خاطر قرارگیری طولانی مدت این پیکسل ها در جای ثابت اشاره کنیم. این در حالی است که یک چراغ LED کوچک و ساده، به خوبی وظیفه یادآوری نوتیفیکیشن های دریافتی را بر عهده می گیرد.

در همین زمینه باید به گوشی های ناتینگ فون اشاره کنیم که به لطف طراحی خلاقانه، همین رویکرد را به روش مجذوب کننده تری عملی کرده اند. همچنین نباید پوکو F4 GT را از قلم بیندازیم که در ماژول دوربین، دو نوار LED بسیار مجذوب کنندهی تعبیه کرده که برای نوتیفیکیشن ها هم استفاده می شود.

جک هدفون

اپل در سال 2016 با عرضه آیفون 7، جک هدفون را کنار گذاشت و گفت چنین کاری فضای بیشتری برای قطعات داخلی فراهم می کند و از سوی دیگر مقاومت در برابر نفوذ آب را بهبود می بخشد. اما همان موقع معین بود که چنین مواردی صرفا توجیه برای انجام این کار هستند. با وجود اینکه هدفون های بی سیم بسیار محبوب تر و همه گیر تر شده اند، اما هم قیمت بالاتری دارند و هم اینکه بسیاری از آن ها تاخیر صدای قابل توجهی دارند. با وجود اینکه به راحتی با استفاده از یک رابط می توانید هدفون را به پورت USB-C وصل کنید، ولی برای این کار همواره باید یک رابط به همراه داشته باشید و از سوی دیگر حین بهره گیری از هدفون نمی توانید گوشی را شارژ کنید. در حال حاضر در گوشی های گیمینگ و برخی گوشی های مالی، همچنان جک هدفون دیده می شود ولی شرکت ها باید بار دیگر این معینه را برای تمام گوشی ها برگردانند.

فرستنده مادون قرمز

فرستنده مادون قرمز یک ماژول کوچک است که در بخش فوقانی بدنه برای کنترل دستگاه های مبتنی بر چنین سنسوری مورد استفاده قرار می گیرد. به همین علت با استفاده از چنین سنسوری مثلا می توانید تلویزیون، کولر و بسیاری از دستگاه های دیگر را کنترل کنید. شیائومی از جمله شرکت هایی بود که برای تقریبا تمام گوشی های خود این معینه را ارائه می داد ولی حالا دیگر اثر چندانی از آن نمی بینیم. با وجود اینکه تعداد محدودی از کاربران از این معینه استفاده می کردند، ولی ارزان بودن آن به این معناست که هزینه چندانی به شرکت ها متحمل نمی کند و از سوی دیگر گاهی اوقات یک معینه کاملا کاربردی است.

افزایش تعداد دکمه های فیزیکی

برای ساده تر و مدرن شدن طراحی گوشی های هوشمند، برخی دکمه های فیزیکی کنار گذاشته شده اند. اما واقعیت این است که دکمه های فیزیکی قابل شخصی سازی همچنان کاربردی هستند. به عنوان مثال با بهره گیری از چنین معینه ای، می توانید یک دکمه را به مثلا باز کردن اپ دوربین یا باز کردن اپلیکیشن مورد علاقه خود اختصاص دهید. مدل های پرو آیفون 15 با استفاده از دکمه اکشن چنین معینه ای را دریافت کرده اند ولی باقی گوشی ها در این زمینه می توانند خلاقیت بیشتری نشان دهند.

درگاه کارت microSD

همانطور که این روزها تعداد اندکی از گوشی ها از جک هدفون بهره می برند، در مورد درگاه کارت microSD هم این روند ادامه دارد. کارت microSD نسبت به حافظه داخلی گوشی سرعت کمتری دارد ولی یک راه حل بسیار ارزان برای افزایش ظرفیت حافظه گوشی محسوب می شود. این موضوع به خصوص برای کاربرانی که می خواهند هزاران عکس و ویدیو را در گوشی خود ذخیره کنند، اهمیت زیادی دارد. متاسفانه شرکت های سازنده گوشی های هوشمند برای افزایش درآمد حاصل از فروش گوشی های خود، این معینه را حذف کرده اند و به نظر می رسد هیچوقت قرار نیست به گوشی های موردنظر برگردند.

خوشبختانه برخی معینه های مطرح شده در این لیست به طور کامل حذف نشده اند. گوشی های گیمینگ و گوشی های مالی از جمله مدل هایی هستند که به استفاده از برخی از این معینه ها ادامه می دهند. از سوی دیگر به لطف اتحادیه اروپا، به نظر می رسد تا چند سال دیگر شاهد بازگشت باتری قابل تعویض باشیم.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 ویژگی قدیمی گوشی های هوشمند که باید برگردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ویژگی قدیمی گوشی های هوشمند که باید برگردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید