ابداع ماده ای برای جذب دی اکسید کربن هوا و ذخیره در اقیانوس

به گزارش وبلاگ کاتالوگ به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، فناوری جذب کربن از سال ها قبل وجود داشته است اما بیشتر انواع آن روی جذب دی اکسید کربن از اماکن آلوده مانند واحدهای زغال سنگ و فراوری فولاد و قبل از رسیدن گاز به اتمسفر زمین متمرکز بوده است.

ابداع ماده ای برای جذب دی اکسید کربن هوا و ذخیره در اقیانوس

به همین دلیل گروهی از محققان دانشگاه Lehigh در پنسیلوانیا ماده ای را شناسایی نموده اند که احتمالا در صنعت جذب مستقیم هوا (DAC) تاثیر مهمی دارد. آروپ سن گوتا در این دانشگاه و همکارانش یک ماده جاذب نو ابداع نموده اند که می تواند بیش از مواد فعلی دی اکسید کربن را از هوا جمع آوری کند.

به گفته محققان، اصلاح حلال های آمینه با محلول مس قابلیت جذب کربن برای سیستم های جذب مستقیم هوا را 2تا3 بار بیشتر می نماید.

سن گوپتا در این باره می گوید: آمینه به معنای آن است که این حلال ها اتم های نیتروژن دارند. نیتروژن و مس با یکدیگر ترکیب می شوند.

ماده نو می تواند سیستم DAC را به عنوان یک فناوری مقرون به صرفه و موثر برای کاهش تغییرات آب وهوایی مورد استفاده قرار دهد. به گفته سن گوپتا این ماده را می توان با ظرفیت بسیار بالا و با سرعت زیاد فراوری کرد. چنین روندی به طور حتم روی مقرون به صرفه تر شدن فرایند تاثیر می گذارد.

اما نکته جالب پژوهش آن است که دی اکسید کربن جذب شده را می توان با یاری آب دریا به بی کربنات سدیم یا جوش شیرین تبدیل کرد. به گفته محققان پس از آن می توان ماده را در اقیانوس ذخیره کرد.

از آنجایی که بی کربنات سدیم یک ماده قلیایی است، می تواند فرایند اسیدی شدن اقیانوس را که به طور طبیعی اتفاق می افتد، معکوس کند و آسیبی به محیط زیست نمی رساند. سن گوپتا در این باره می گوید: خاصیت قلیایی بیشتر به معنای فعالیت بیولوژیکی بیشتر است؛ این به معنای جداسازی بیشتر دی اکسید کربن است. به گفته این محققان کارخانه های DAC که از این ماده جاذب استفاده می نمایند را می توان در ساحل احداث کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ابداع ماده ای برای جذب دی اکسید کربن هوا و ذخیره در اقیانوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع ماده ای برای جذب دی اکسید کربن هوا و ذخیره در اقیانوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید