روستاها؛ گنجینه های گردشگری مازندران

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، روستا کانون اصلی و مقصد سفر هموطنان بسیاری به مازندران است؛ طی روزها و ماه ها روستاییان مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند این در حالی است که بنا به اظهار نظر خودشان تا به امروز نمی دانستند ناخودآگاه در حوزه گردشگری روستایی فعالیت می نمایند.

روستاها؛ گنجینه های گردشگری مازندران

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، مازندران همه ساله میزبان جهانگردان زیادی از اقصی نقاط کشور است و این جهانگردپذیر بودن استان تنها به فصول خاص همانند بهار و تابستان و یا تعطیلات آخر هفته خلاصه نمی گردد به طوریکه مسافران در فصول سرد و برفی زمستان نیز قدم در مسیر جاده های مازندران می گذراند تا بتوانند از طبیعت مجذوب نماینده و تماشای آن بهره ببرند.

سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای مردم بومی، مسافران و جهانگردان دریا دوست است و از طول حدود 800 کیلومتری این سرزمین آبی، نزدیک به 400 کیلومتر آن در مازندران، 286 کیلومتر گیلان و بقیه هم در گلستان است.

استان مازندران حدود 2 میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که از این اندازه حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است. این استان در مجموع حدود 54 درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و بعلاوه نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

جنگل های انبوه از درختان که ساعاتی حضور در این منطقه ها آرامش و آسایش خیال را برای هر کسی که در این محل اتراق کند به ارمغان می آورد.

2 هزار و 800 اثر تاریخی که با تماشا آنها هر انسانی را به عبور از دالال تاریخ استان مازندران می برد تا ببیند اجداد طبری این خطه از شمال کشور چه سرگذشتی و چه تاریخی داشته اند.

جدا از این داشته های طبیعی و تاریخی، وجود سه هزار و 671 روستا در دل طبیعت جنگلی و یا در نزدیکی سواحل دریا به زیبایی و مجذوب نمایندهیت این استان اضافه نموده است به طوریکه پایِ خیل عظیمی از مسافرانی که این استان می آیند به روستاها باز شده است و اقامت در شب در آن را تجربه نموده اند.

روستاها؛ گنجینه های جهانگردی مازندران

چای روی آتش برافروخته شده از چوب های جنگلی، پنیری که از شیر گوسفندهای پرورش یافته در مراتع، مرباهایی که از سیب و انجیر حیاط خانه چیده شده و مرغ و اردک های بریانی و شکم پُر که در دشت و دمن اطراف خانه پرورش یافته اند بساط پذیرایی روستاییان از جهانگردان و مسافران در منطقه آنها است.

در کنار موضوع پذیرایی از مسافران به همان شیوه و طریقه معمول خودشان فراهم شدن فرصت گشت و گذار در روستا آنهم باز به شیوه و طریقه معمول خودشان با اسب صفای خود را دارد. تجربه کردن همه این مواردی که ذکر شد برای یک روستایی بخش عادی و معمولی زندگیش است اما برای مسافران گرفتار در زندگی ماشینی روزمره که همیشه در مسیر پرهیاهو و بدون آرامش این شیوه زندگی قرار دارند مجذوب نماینده و خاطره ساز است.

اما در این میان روستاییان هم بدون شناخت و آگاهی لازم در مورد اینکه آنان خود مروجان و اجرانمایندگان جهانگردی روستایی به عنوان شاخه ای از جهانگردی هستند به رسم مهمان نوازی هرآنچه را در دست دارند در طبق خلاص قرار می دهند.

آنچه از جهانگردی روستایی به فکر می آید، غلبه عناصر طبیعی بر دیگر عناصر در مقوله جهانگردی است و می توان گفت جهانگردی روستایی، تاریخ و تمدن، فرهنگ و هنر و طبیعت را در معرض دید جهانگردان قرار می دهند.

امروزه جهانگردی در جهان یکی از صنایع مهم و موثر در تبادلات اجتماعی و فرهنگی بین کشورهاست و ابعاد مختلفی دارد که امروزه به علت صنعتی شدن و شهر نشینی جوامع، بسیاری از مردم جهان در پی منطقه ها با اصالتی هستند که هویت تاریخی، فرهنگی و مردمی خود را حفظ نموده اند بنابراین جهانگردی روستایی امروز یکی از انواع جهانگردی است که مود توجه بسیاری از جهانگردان داخلی و خارجی قراردارد.

جهانگردی روستایی شامل تمام فعالیت های جهانگردی در محیط روستایی با توجه به بافت سنتی و فرهنگی روستایی، هنرهای سنتی و صنایع دستی، آداب و رسوم سنتی و غذاها است که روز به روز بر هواداران این نوع جهانگردی اضافه نموده می گردد.

در چند سال اخیر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی با هدف توسعه جهانگردی روستایی، روستاهایی در کشورمان که قابلیت های ویژه ای برای جذب جهانگرد و معرفی فرهنگ بومی داشته اند انتخاب و به عنوان روستاهای هدف جهانگردی معرفی نموده است که در این میان فارس با برخورداری از روستاهای بکر و ویژه با آب و هوا های مختلف از استان های بالقوه و مستعد در این زمینه است.

یکی از عمده علت های توسعه جهانگردی روستایی و مجذوب نمایندهت روستاهای هدف جهانگردی برای جهانگردان، کم رنگ شدن ویژگی های موجود روستاها در جوامع شهری است که روستاهای ما با توجه ویژه به این مهم می توانند برای توسعه پایدارجهانگردی و حفاظت از این میراث های معنوی موثر عمل نمایند.

روستاها؛ گنجینه های جهانگردی مازندران

حسین آباد یکی از روستاهای دهستان میانکاله در بهشهر از جمله روستاهایی در مازندران است که ظرفیت و پتانسیل های خاص خود را برای توسعه جهانگردی روستایی دارد و با پیگیری اعضای شورا ودهیار و بعلاوه خواست عموم اهالی این روستا به عنوان پایلوت اجرای طرح جهانگردی روستایی انتخاب شد و اقدامات و بسترسازی برای اجرای آن در شرف انجام است.

رییس شورای اسلامی روستای حسین آباد با اشاره به اینکه این روستا به عنوان پایلوت اجرای طرح جهانگردی روستایی در مازندران است، گفت: با توجه به ویژگی ها و ظرفیت های موجود این روستا برای انتخاب و اجرای این طرح انتخاب شده و مورد نظر قرار گرفته است.

مهدی راعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، قرار داشتن روستای حسین آباد در مسیر کریدور شمال به جنوب مازندران را از جمله این ظرفیت ها برشمرد و اضافه نمود: بعلاوه این روستا در فاصله پنج کیلومتری با میانکاله به عنوان یکی از منطقه ها مهم جهانگردی مازندران واقع شده است.

وی ادامه داد: حسین آباد به عنوان مرکز ثقل چندین روستای دهستان میانکاله از جمله قره تپه، نمک چال، یعقوب لنگه، عسکر آباد و امیرآباد به شمار می رود که این مرکزیت وجه امتیاز آن به نسبت دیگر روستاهای منطقه است چرا که مسیر تردد و عبور مسافران و افراد زیادی از روستا است.

رییس شورای اسلامی روستای حسین آباد گفت: شغل بیشتر اهالی این روستا کشاورزی است و در زمینه کشت محصولاتی نظیر گندم، برنج، کلزا، چغندر قند، تخم آفتابگردان، ذرت، کنجد، پنبه، گل نرگس، انار، خرمالو، مرکبات و هلو مشغول هستند.

وی ادامه داد: وسعت باغات مرکبات این روستا 300 هکتار و شالیزارها 520 هکتار است.

به گفته راعی، علاوه بر این اهالی روستا به پرورش دام مشغول هستند و پنج هزار راس گوسفند در این روستا وجود دارد و بعلاوه 200 کندو زنبور عسل بخش دیگری از فعالیت های مردم این روستا است.

وی تاکید نمود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در روستای حسین آباد و بهره مندی افراد از جاذبه های جهانگردی بویژه میانکاله روزانه مسافران زیادی در مسیر این روستا تردد می نمایند و از خدمات زیرساخت های موجود بهره مند می شوند.

روستاها؛ گنجینه های جهانگردی مازندران

رییس شورای اسلامی روستای حسین آباد در حال حاضر عمده استفاده مسافران از ظرفیت جهانگردی روستا بازدید از مزارع و ثبت عکس و فروش صنایع دستی، محصولات کشاورزی از جمله برنج و مرکبات و غذاهای بومی است.

وی ادامه داد: این در حالیست با توجه به امکانات جهانگردی موجود در روستای حسین آباد به اندازه کافی و کامل از ظرفیت جهانگردی روستایی در این منطقه استفاده نمی گردد و می توان با برنامه ریزی و معرفی ظرفیت ها این امکانات را به صورت کامل به مسافران معرفی کرد.

راعی ابراز امیدواری کرد: با شناساندن ظرفیت ها و پتانسیل های موجود روستا امکان ماندگاری مسافران به جای عبور موقت آنها را در روستا فراهم کنیم.

وی گفت: اقامت مسافران، منابع درآمدی پایدار را برای روستاییان فراهم می نماید و می تواند منبع درآمدی تازه برای آنها گردد.

به گفته رییس شورای اسلامی روستای حسین آباد براساس طرح تعریف شده جهانگردی روستایی برای این منطقه علاوه بر اخذ مجوز مجموعه جهانگردی کشاورزی به وسیله یکی از اهالی در سال 1397 از ظرفیت اقامتی موجود در روستا نیز استفاده خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اخذ مجوز مجموعه جهانگردی کشاورزی به وسعت 4.5 هکتار که از این اندازه هشت هزار متر مربع به احداث اقامتگاه بوم گردی اختصاص می یابد ظرفیت اقامتی خوبی برای مسافران ایجاد می گردد.

روستاها؛ گنجینه های جهانگردی مازندران

راعی ادامه داد: علاوه بر این چندین خانوار آمادگی خود را برای ایجاد خانه مسافر اعلام کردند که علاوه بر مجموعه جهانگردی کشاورزی مورد نظر امکان استقرار و ماندگاری مسافران بیشتری در این روستا فراهم گردد.

وی گفت: هر چند راه اندازی جهانگردی روستایی در حسین آباد به تازگی کلید خورده است اما سابقه فعالیت اهالی این روستا در عرضه و فروش محصولاتشان نشان می دهد آنها در این عرصه فعال بودند اما شناختی از نوع فعالیت جهانگردی خود نداشتند.

نایب رییس انجمن جهانگردی پایدار سبز مازندران یکی از تشکل های جهانگردی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مازندران به لحاظ دارا بودن ظرفیت های خوب طبیعی از جمله جنگل و دریا همیشه کانون توجه مسافران بوده است.

مهران حسنی که سالها سابقه معاونت جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران را داشت، اضافه نمود: روستاها از جمله ظرفیت های موجود در حوزه جهانگردی مازندران به شمار می روند که همیشه مسافران زیادی به این منطقه ها می روند.

وی ادامه داد : به طوریکه در ایام خاص از جمله تعطیلات عید نوروز براساس آمارها مقصد سفر بیشتر از 20 درصد مسافران مازندران روستاها است.

حسنی گفت: اما این حضور پرشمار مسافران در روستاهای مازندران بعلت ناآشنایی روستاییان از جهانگردی روستایی منجر به ایجاد منابع درآمدی پایدار نمی گردد و فقط در غالب عرضه و فروش محصولات کشاورزی و غذاهای بومی می گردد.

این کارشناس حوزه جهانگردی مازندران گفت: در حالیکه با تعریف و تهیه طرح جامع جهانگردی روستایی با توجه به ویژگی همان روستا می توان ضمن معرفی ظرفیت های موجود به درآمدزایی لازم نیز دست یافت.

وی از حسین آباد به عنوان نخستین روستای مازندران که به صورت طرح جامع بدنبال ایجاد جهانگردی روستایی است نام برد و گفت:جاذبه های خاص و منحصر به فرد این روستا از جمله نزدیکی به میانکاله اصلی ترین جاذبه جهانگردی مازندران باعث شده تا این طرح در این روستا به مرحله اجرا درآید.

استان مازندران بیش از سه هزار و 500 روستای بالا 20 خانوار دارد.

منبع: دنیای سفر

به "روستاها؛ گنجینه های گردشگری مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاها؛ گنجینه های گردشگری مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید