رژیم جنگجویان شمالی؛ چگونه باید مانند یک وایکینگ غذا بخورید؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، وایکینگ ها سبک زندگی سالمی داشتند و غذاهای مقوی و تازه مصرف می کردند تا بتوانند به جنگجویان بی باکی تبدیل شوند و با گذر از دریاها به سرزمین های دوردست یورش ببرند. این سبک زندگی و رژیم غذایی از عوامل اصلی نیرومند بودن جنگجویان وایکینگی به شمار می روند و به همین علت امروزه خیلی ها می خواهند با شناخت رژیم وایکینگی به یک جنگجوی نیرومند و ورزیده دگرگون شوند.

رژیم جنگجویان شمالی؛ چگونه باید مانند یک وایکینگ غذا بخورید؟

زندگی وایکینگ ها آسان نبود و سفرهای دریایی و جنگ های گوناگون همیشه جانشان را به خطر می انداخت. آن ها همیشه مجبور بودند آماده واژگون شدن کشتی، گام نهادن به سرزمین های بیگانه، مبارزه با جنگجویان مختلف و رودررویی با جانوران وحشی باشند و در برابر انواع میکروب ها، باکتری ها و بیماری های کشنده هم مقاومت نمایند. با وجود همه این سختی ها آن ها توانستند به قوم ددمنش و خطرناکی تبدیل شوند که هر کجا پا می گذاشتند دشمنان خود را نابود می کردند.

اگرچه بسیاری از گفته هایی که درباره وایکینگ ها شنیده می شوند افسانه هستند و حقیقت ندارند، ولی جنگجو و نیرومند بودن آن ها به راستی واقعی بود و علت آن هم سبک زندگی و غذاهایی بود که این مردمان وحشی خوی مصرف می کردند.

در این نوشته می خواهیم نگاه دقیقی به رژیم غذایی وایکینگی بیندازیم و ببینیم شامل چه نوع خوردنی هایی می گردد و از چه اصولی پیروی می نماید. این رژیم مانند سایر رژیم ها نیست و شامل توصیه های تغذیه ای یا برنامه غذایی نمی گردد، زیرا اطلاعات مرتبط با آن محدود است و دسترسی زیادی به تاریخچه رژیم وایکینگ ها نداریم. با وجود این، می توانیم به نوع غذاهایی که وایکینگ ها می خوردند اشاره کنیم و بعلاوه رژیم نوردیک را معرفی کنیم که نسخه امروزی رژیم وایکینگی به شمار می رود. پس در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید چگونه می توانید مانند یک جنگجوی وایکینگی غذا بخورید.

رژیم وایکینگی چیست؟

وایکینگ ها غذاهای خود را با کشاورزی، پرورش دام، شکار، جمع آوری گیاهان و میوه های وحشی و بعلاوه ماهیگیری تهیه می کردند. این در حالی است که زمین سخت و شرایط آب وهوایی نامساعد کار کشاورزی و کشت را سخت و محدود می کرد.

وایکینگ ها در شبانه روز تنها دو وعده غذا می خوردند؛ یکی صبح ها یک ساعت پس از بیدار شدن که داگمال نام داشت، به معنای غذای روز، و یکی هم غروب پس از انتها کارهایشان به نام ناتمال به معنای غذای شب. وعده غذایی شب پروپیمان تر بود زیرا از انواع خورش و غذاهای آب پز به همراه نان تشکیل می شد. آنچه از این وعده باقی می ماند هم برای وعده صبح در نظر گرفته می شد که در کنار نان، میوه، هلیم و آب دوغ مصرف می کردند. وایکینگ ها به همراه غذای خود نوشیدنی هایی مانند ایل و می انگبین هم می نوشیدند که هر دو نوشیدنی های الکلی بودند و با غلات و عسل تهیه می شدند.

از آنجا که سرزمین های شمالی خیلی مهربان نبودند، وایکینگ ها مجبور شدند به باقی نقاط اروپا یورش ببرند که شرایط مطلوبی داشتند. با وجود این شرایط نامطلوب در سرزمین های شمالی، آن ها همچنان انواع مواد غذایی را مصرف می کردند که شامل پروتئین های حیوانی، لبنیات، غلات، سبزی ها، میوه ها و آجیل ها می شدند. در ادامه این خوردنی ها را لیست نموده ایم.

1. پروتئین

وایکینگ ها پروتئین مورد احتیاج خود را از گاو، گوسفند، بز، خوک، مرغ، غاز، اردک و انواع ماهی ها تأمین می کردند. تاریخ نگاران ادعا دارند که غذای وایکینگ ها کاملا به ماهی وابسته بود و آن ها 26 گونه مختلف ماهی را صید و مصرف می کردند. البته از بین انواع ماهی ها، گونه شاه ماهی بیشتر محبوب بود و وایکینگ ها همیشه این ماهی را که سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D و سلنیم است به عنوان غذای اصلی می خوردند.

جدا از این جانوران، وایکینگ ها گاهی اوقات گوشت اسب هم می خوردند. البته از آنجا که اسب ارزش بالایی داشت و برای جنگ و کشاورزی مهم بود خیلی کم این کار را می کردند. کشتن اسب و مصرف گوشت آن معمولا برای رویدادهای نادر و مراسم های مذهبی انجام می شد، ولی در هر حال گوشت اسب بخش کوچکی از رژیم وایکینگی را شکل می داد.

جنگجویان شمالی شکارچیان ماهری هم بودند و معمولا به صورت گروهی انواع گوزن های شمالی و آهوها را شکار و مصرف می کردند. شکار این جنگجویان شامل پرندگان و خرس ها هم می شد. پس از شکار و آوردن جانوران به محل زندگی خود کم وبیش همه چیز را از گوشت گرفته تا دل و روده استفاده می کردند.

بنابراین، پروتئین یکی از اصلی ترین مواد مغذی بود که وایکینگ ها مصرف می کردند و شما هم باید از انواع منابع پروتئینی برای حفظ سلامتی و نیرومند شدن بهره ببرید.

ماهی های چرب

  • شاه ماهی، ماهی آزاد، قزل آلا و ماهی خال خالی یکی از برترین منابع پروتئینی به شمار می روند که کالری کمی دارند و در عین حال سرشار از چربی های امگا 3 هستند. این ماهی ها حتما باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند تا چربی بسوزانید، ماهیچه بسازید و بعلاوه احتمال شکل گیری التهاب و بیماری ها را کاهش دهید.

2. لبنیات

لبنیات هم بخش بزرگی از رژیم وایکینگی را شکل می داد. جنگجویان شمالی عاشق پنیر، ماست، شیر لخته و کره بودند.

اسکایر (Skyr) یک نوع فرآورده لبنی اسکاندیناوی است که به ماست چکیده شباهت دارد و سرشار از پروتئین و مواد مغذی و معدنی است. وایکینگ ها این خوردنی را هم زیاد دوست داشتند. اسکایر در هر 100 گرم کم وبیش 11 گرم پروتئین دارد که عدد به نسبت بالایی در مقایسه با سایر محصولات لبنی از جمله ماست چکیده است.

شیر هم یکی دیگر از خوردنی های محبوب وایکینگ ها بود و آن ها شیر گاو، بز و گوسفند را همیشه مصرف می کردند. آب دوغ هم یک نوشیدنی محبوب به شمار می رفت که در کنار ایل و می انگبین به همراه غذا مصرف می کردند. جدا از این ها، کره شور یک فرآورده لبنی دیگر بود که در رژیم وایکینگی وجود داشت و نمک زیادی به آن افزوده می شد تا در طول زمستان های سخت و درازمدت خراب نگردد.

3. غلات

اگر می خواهید مانند جنگجویان وایکینگی غذا بخورید باید غلات را هم به رژیم خود اضافه نموده و هر روز مصرف کنید. انواع غلات، گندم ها و جو در رژیم وایکینگی وجود داشتند و به شکل نان یا نوشیدنی الکی مصرف می شدند. این حتی در داستان ها و افسانه های شمالی هم وجود دارد؛ برای نمونه ثور، خداوندگار آذرخش، همیشه از غذای محبوب خود که بلغور جو دوسر و شاه ماهی بود یاد می کرد. نان تخت هم یکی دیگر از غذاهای روزانه وایکینگ ها بود که با جو تهیه و به همراه خورش و غذاهای آب پز مصرف می شد.

غلات کامل و سبوس دار

  • انواع غلات مانند جو و سبوس می توانند فیبر زیادی به رژیم غذایی شما اضافه نمایند و بعلاوه حاوی پروتئین هستند. شما با مصرف این خوردنی ها می توانید اشتهای خود را کاهش دهید و جلوی پرخوری و افزایش وزن را بگیرید. غلات کامل بعلاوه برای مبارزه با سرطان ها مفید هستند و سلامتی شما را بهبود می بخشند.

4. انواع سبزی ها

سبزیجاتی از جمله کلم، پیاز، نخود سبز، سیر، تره فرنگی و شلغم در سرزمین های شمالی وجود داشتند و به همین علت در رژیم وایکینگی هم پیدا می شدند. تاریخ نگاران ادعا دارند که هویج، سیب زمینی، خیار و گوجه فرنگی در سرزمین های شمالی و اسکاندیناوی وجود نداشتند، بنابراین احتمالا وایکینگ ها پس از یورش به باقی منطقه ها اروپا با آن ها آشنا شدند و این سبزیجات را به سرزمین خود بردند.

جنگجویان شمالی انواع سوپ ها و خورش ها را با سبزی های گوناگون تهیه می کردند. انواع آویشن، نعنا، گشنیز، شوید، ترب کوهی و خردل گیاهانی بودند که به طور طبیعی در سرزمین وایکینگ ها پیدا می شدند و در رژیم وایکینگی قرار داشتند. نکته جالب درباره غذاهای وایکینگی این است که آن ها از سوپ پیاز برای تشخیص شدت زخم ها استفاده می کردند؛ اگر فردی شکمش شمشیر خورده بود به او سوپ پیاز می دادند و در صورتی که جای زخم پوی پیاز می گرفت می فهمیدند روده ها آسیب دیده و سوراخ شده اند!

سبزیجات ریشه ای

  • سبزیجات ریشه ای کالری کمی دارند و سرشار از پروتئین و مواد مغذی هستند. شما می توانید انواع سبزیجات ریشه ای را از جمله هویج، چغندر، سیر، نخود سبز، اسفناج، تره فرنگی، مارچوبه، برگ چغندر، پیازچه بهاری، گزنه، سیب زمینی ترشی، جعفری و شقاقل (زردک یا هویج قمی) به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا مانند یک جنگجوی شمالی غذا بخورید و بدن سالم و تن درستی برای خودتان بسازید.

کلم

  • کلم یکی از مغذی ترین سبزیجات است که انواع گوناگونی دارد و یک منبع غنی از آهن و انواع ویتامین ها و مواد معدنی به شمار می رود. آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی به همراه اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین K می توانند سلامتی شما را حفظ نموده و رژیم غذایی تان را مغذی و کاملا وایکینگی نمایند. کوشش کنید حتما کلم را به وعده های غذایی خود از جمله ساندویچ، سالاد، سوپ و خورش ها اضافه و مصرف کنید.

5. میوه ها و آجیل ها

در انتها، میوه ها و آجیل ها هم بخشی از رژیم وایکینگی را شکل می دادند و شما هم باید این خوردنی ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. انواع میوه ها از جمله سیب، گلابی، گیلاس، زغال اخته، توت فرنگی، زغال اخته آبی و فندق در سرزمین های اسکاندیناوی وجود داشتند و وایکینگ ها آن ها را مصرف می کردند.

این ها تنها میوه ها و آجیل هایی بودند که به طور طبیعی در کشورهای شمالی پیدا می شدند. با گذر زمان و ورود شمالی ها به سایر نقاط اروپا و خاورمیانه رژیم غذایی وایکینگی تکامل پیدا کرد و میوه ها و آجیل های دیگری به آن اضافه شدند.

وایکینگ ها از پادشاهی های گوناگون تماشا کردند و با بسیاری از آن ها هم جنگیدند. غنیمتی که با خود به خانه می بردند جدا از طلا و برده شامل میوه ها و خوردنی های مختلف هم می شد. به همین شکل فرهنگ وایکینگ ها غنی تر شد و کم کم غذاهای متنوعی را به رژیم خود افزودند. ولی با توجه به اطلاعات تاریخ نگاران، همان میوه هایی که نام بردیم جزو اصلی رژیم وایکینگی بودند.

انواع توت ها و بری ها

  • شما باید انواع توت ها و بری ها از جمله زغال اخته آبی، شاه توت، توت سیاه و قرمز، تمشک و بعلاوه مویز و کشمش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با یاری آن ها دور خوراکی های شیرین و مضر را خط بکشید. این میوه ها شیرین هستند و می توانند به عنوان خوراکی مصرف شوند تا دیگر سمت هله هوله نروید. آن ها بعلاوه سرشار از ویتامین های مختلف مانند ویتامین C هستند. شما می توانید این میوه ها را به همراه ماست چکیده، شیر یا بلغور جو دوسر هم مصرف کنید تا وعده های غذایی سالم و وایکینگی برای خودتان آماده کنید.

رژیم غذایی نوردیک؛ نسخه امروزی رژیم وایکینگی

رژیم نوردیک یا شمالی یک رژیم امروزی است که کوشش می نماید یادآور رژیم وایکینگی و نیاکان مردم اسکاندیناوی باشد. این رژیم هم سرشار از میوه ها و سبزی های محلی اسکاندیناوی است و شامل پروتئین های باکیفیت، غلات و انواع لبنیات و فرآورده های حیوانی می گردد.

تنها فرقی که بین این رژیم و رژیم وایکینگی وجود دارد تنوع آن است. این یعنی رژیم وایکینگ های کهن محدود بود و جنگجویان مجبور بودند با هرچه که در اختیار داشتند سر نمایند. ولی رژیم نوردیک که در کشورهای اسکاندیناوی امروزی حسابی محبوب شده به انواع محصولات غذایی دسترسی دارد و به همین علت رژیم غنی و متنوع تری به شمار می رود.

اصول رژیم نوردیک

  • گوشت قرمز کمتر، ماهی بیشتر. کوشش کنید تا جای ممکن به جای گوشت قرمز ماهی های چرب و روغنی بخورید که حاوی امگا 3 هستند و به حفظ سلامت قلب یاری می نمایند. اگر هم خواستید گوشت قرمز بخورید حتما گوشت لخم و بدون چربی مصرف کنید.
  • میان وعده یعنی انواع توت ها و بری ها. برای میان وعده باید انواع توت ها و بری ها را مصرف کنید که سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند و به کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و سکته یاری می نمایند.
  • نان چاودار دوست شماست. نان چاودار که در میان وایکینگ ها محبوب بود یک منبع عالی از فیبر به شمار می رود و جزو برترین نان های غنی و سالم است. حتما این نان را با نان های ناسالم که آرد تصفیه شده و مواد اولیه مضر دارند جایگزین کنید.
  • سبزیجات ریشه ای بی نظیرند. این سبزیجات که در منطقه ها اسکاندیناوی محبوب هستند می توانند فیبر، منیزیم و پتاسیم زیادی به رژیم شما بیفزایند و حتما باید در غذاهای شما وجود داشته باشند.
  • شکر دشمن شماست. نوشیدنی های شیرین، هله هوله، غذاهای فرآوری شده و مواد افزودنی را از رژیم خود حذف کنید و اجازه ندهید روی سبک زندگی وایکینگی شما تأثیر منفی بگذارند.
  • حواستان به نوع غذا خوردنتان باشد. اگرچه دستورالعمل دقیقی برای زمان و نحوه غذا خوردن نوردیک وجود ندارد، ولی شما باید کوشش کنید به آرامی غذا بخورید، حواس پرتی ها را کاهش دهید، پشت میز به همراه خانواده بنشینید، به خوبی نفس بکشید و شکرگزار غذا و همراهان خود باشید تا هم از غذا خوردن لذت بیشتری ببرید، هم به سلامت دستگاه گوارش یاری کنید.

این رژیم ها چه فوایدی دارند؟

رژیم نوردیک و رژیم وایکینگی از آنجا که شامل غذاهای تازه و باکیفیت می شوند می توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. شما با غذا خوردن مانند یک وایکینگ و مصرف خوردنی هایی که آنالیز کردیم به آسانی می توانید فشار خون را کاهش دهید، سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود ببخشید، قند خون خود را تنظیم کنید، التهاب و بیماری ها را کاهش دهید و بعلاوه به حفظ سلامت قلب یاری کنید. این فواید بعلاوه می توانند کاهش و مدیریت وزن را هم در پی داشته باشند تا یک بدن سالم و وایکینگی برای خودتان بسازید.

برنامه غذایی نوردیک و وایکینگی

شما می توانید با استفاده از مواد اولیه ای که در بخش رژیم وایکینگی نام بردیم غذاهای مختلفی آماده کنید و سبک زندگی سالم تری داشته باشید. در ادامه یک نمونه برنامه غذایی نوردیک را آورده ایم که می تواند برای آغاز مناسب باشد و به شما ایده بهتری برای رژیم گرفتن بدهد. شما می توانید میوه ها، سبزی ها و گوشت های مختلف را به این برنامه اضافه یا با یکدیگر جایگزین کنید و غذاهای مقوی و مورد علاقه خودتان را بخورید.

شنبه

  • صبحانه: نرم نوش با زغال اخته آبی (بلوبری) و کره بادام
  • ناهار: پلو برنج قهوه ای با قارچ
  • شام: ماهی سالمون با لیمو و شوید و سالاد اسفناج

یک شنبه

  • صبحانه: بلغور جو دوسر پخته با لیمو و تمشک
  • ناهار: سالاد فارو (نوعی غله) با گل کلم و نخود
  • شام: مرغ پخته با سس عسل و خردل به همراه برنج قهوه ای و کلم غنچه ای کبابی

دوشنبه

  • صبحانه: املت تخم مرغ و اسفناج
  • ناهار: ساندویچ تن ماهی با نان سبوس دار به همراه توت فرنگی
  • شام: خورش سبزیجات ریشه ای به همراه بیسکوئیت ترد یا نان خشک سبوس دار

سه شنبه

  • صبحانه: پارفه با ماست چکیده کم چرب، تمشک و عسل
  • ناهار: پیتزای فلفل قرمز کبابی با نان سبوس دار
  • شام: ماهی روغن (کاد)، سیب زمینی شیرین و کدو سبز که در یک ماهیتابه کنار هم پخته شده اند

چهارشنبه

  • صبحانه: بلغور جو دوسر پخته با زغال اخته آبی
  • ناهار: ساندویچ بوقلمون با نان چاودار به همراه سیب
  • شام: سالاد ماهی سالمون با نان تست سبوس دار

پنج شنبه

  • صبحانه: نان بیگل با پنیر خامه ای و فیله ماهی سالمون
  • ناهار: املت تخم مرغ و آووکادو و گوجه فرنگی در کنار توت فرنگی
  • شام: ماکارونی با لیمو و مرغ و نخود

آدینه

  • صبحانه: پنکیک سبوس دار با ماست چکیده و هلو
  • ناهار: سالاد کینوآ با میگو و سبزیجات ریشه ای
  • شام: سوپ جو و قارچ با نان خشک سبوس دار

سخن انتهای

وایکینگ ها در شرایط سختی زندگی می کردند و همیشه در حال جنگ و خون ریزی بودند. کشاورزی و پرورش دام در منطقه ها شمالی محدود بود و به همین علت مجبور بودند به سرزمین های دیگر یورش ببرند. با وجود محدودیت های غذایی، وایکینگ ها مردمانی نیرومند و ورزیده بودند و می توانستند با امکانات کم لشکرهای آهنین و زره پوش را از بین ببرند.

رژیم غذایی وایکینگ ها نقش بزرگی در نیروی جسمانی آن ها ایفا می کرد و شما با دنبال کردن این رژیم می توانید بدنی ورزیده برای خودتان بسازید. برای این کار کافی است غذاهایی را بخورید که وایکینگ ها می خوردند. پس با در نظر داشتن نکاتی که گفتیم به سراغ رژیم وایکینگی بروید و ورزش کافی هم داشته باشید تا به یک وایکینگ تنومند و جنگجو تبدیل شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ کاتالوگ مگ را بخوانید.

منابع: SQUATWOLF, Mens Journal, The House of Wellness, Healthline, Greatist

منبع: دیجیکالا مگ

به "رژیم جنگجویان شمالی؛ چگونه باید مانند یک وایکینگ غذا بخورید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم جنگجویان شمالی؛ چگونه باید مانند یک وایکینگ غذا بخورید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید