احتمال دوباره پیک کرونا در کهگیلویه و بویراحمد خیلی بالاست

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خبرنگاران/کهگیلویه و بویراحمد معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با توجه به شروع بکار اصناف و بازار، احتمال رخ دادن پیک دوباره بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی بالاست.

احتمال دوباره پیک کرونا در کهگیلویه و بویراحمد خیلی بالاست

محمدمهدی بانشی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ کاتالوگ، افزود: کرونا برای استان و کشور زحمت ایجاد کرد اما برای دردسر و اذیت کردن ما آمادگی لازم را برای مقابله با این بیماری داشتیم در روزهای اول بعلت نبود برخی هاهنگی ها اذیت می شدیم. به ترتیب دنا، چرام و باشت بخاطر جمعیت کم تعداد مبتلایان که بالا رفت، شاخص مبتلایان نیز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه استاندار پای کار بود و رئیس دانشگاه وسط میدان مقابله با کرونا بوده است، اظهار کرد: هم اکنون شرایط استان آرام تر شده و نیروها در آرامش خاطر بیشتری هستند.

مردم استان فاصله اجتماعی را در ایام عید نوروز خوب رعایت کردند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در استان کهگیلویه و بویراحمد که روابط قومی و عشیره ای وجود دارد توانستند در عید فاصله اجتماعی را رعایت کنند؟ خاطرنشان کرد: مردم استان در ایام عید نوروز خیلی خوب فاصله اجتماعی را بخصوص در روز سیزده به در رعایت کردند امیدوارم که از این به بعد هم رعایت کنند، در دوران پس از انتخابات و جشن ها خوب رعایت نکردند اما در تعطیلات عید خیلی خوب رعایت کردند بجز برخی ها که با رودربایسی قرار دریافت، مهمان داشتند.

بانشی شرح داد: با وجود این همه رعایت فاصله اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند، نگرانی هایی در زمینه مراسم ترحیم و تشییع داریم که برخی ها رعایت نمی کنند. مراسم برای رفتگان خیلی تاثیری ندارد اما زنده ها را بخاطر فوت شده، نَکُشیم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام رفتار بهداشتی را مردم استان در مورد کرونا رعایت نکردند؟ ادامه داد: مردم استان بیشتر در دورهمی ها، صف نانوایی ها و برخی مراکز خرید از جمله موبایلی ها رعایت نمی کنند. هر باید برای حفظ سلامتی و جان خود و پیشگیری از کروناویروس به مراکزی که جهت دریافت خدمات مراجعه می کنند مراقب باشد که تراکم بالا نرود و تجمع نشود.

پاساژها همکاری داشته باشند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه صنوفی که بیشترین و کمترین همکاری را برای مقابله با کروناویروس داشتند چه صنوفی بودند؟ عنوان کرد: همکاری همه صنوف استان تا روز شنبه 23 فروردین ماه خوب بود اما از پاساژهای استان انتظار داریم که تا در مورد پاساژها بعنوان مراکز پرخطر تصمیم قطعی نشود، همکاری لازم را داشته باشند.

بانشی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شروع بکار اصناف و بازار فکر می کنید که دوباره پیک بیماری کروناویروس در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ دهد؟ تاکید کرد: بله با توجه به شروع بکار اصناف و بازار، احتمال رخ دادن پیک بیماری کرونا در استان خیلی بالاست، اگر فاصله گذاری هوشمند به درستی اجرا شود مسئله ای بوجود نمی آید اما اگر بی احتیاطی باشد بسیار خطرناک است و در این صورت باید منتظر دوباره پیک بیماری کرونا در استان باشیم. البته شلوغی بازار بیتر خودرویی است و اگر در بین پیاده ها پروتکل بهداشتی رعایت شود نگرانی وجود نخواهد داشت.

با رعایت پروتکل بهداشتی با مشکل کمتری روبرو می شویم

وی در مورد این سوال که چه باید کرد که هم کارها بچرخد و هم به دردسر بزرگی نیفتیم؟ اظهارکرد: برای اینکه هم کارها بچرخد و هم با مشکل روبرو نشویم باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم، اصناف هم باید قبل از باز کردن باید در سایت ثبت نام کنند و پس از ثبت نام پروتکل بهداشتی باتوجه به هر شغل برای آن ها ارسال می شود که باید این پروتکل بهداشتی را رعایت کنند تا با مشکل روبرو نشوند البته تا می توانند تماس را کم و فاصله را رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با اینکه چقدر در سطح استان برای مقابله با کروناویروس طبق استانداردهای بهداشت جهانی پیش رفتید؟ افزود: بصورت میانگین عملکرد ما در زمینه شیوع، بروز و مرگ و مقابله با بیماری کروناویروس از کشور بهتر بوده است و استانداردها را خوب رعایت، قرنطینه، غربالگری و شناسایی بیمار و درمان کرده ایم بطوریکه کشندگی استان تقریبا کمتر از 40 درصد کشور است.

بانشی در پاسخ به این سوال که برای پرسنل و کادر خسته بهداشت و درمان و علوم پزشکی استان چه فکر کرده اید و چگونه مدیریت کردید؟ خاطرنشان کرد: در روزهایی فشارکاری و خستگی زیاد بود اما سعی کردیم در روزهای که فشارکاری کم بود به آنها استراحت دهیم و شیفت بندی می کنیم.

وی گفت: از رسانه ها انتظار داریم در این شرایط کرونایی همدلی و همراهی بیشتری با تیم و کادر بهداشت و درمانی داشته باشند همه ما فرزندان ملت هستم و در میدان جنگ قرار داریم که نیازمند روحیه دادن هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: از مردم استان درخواست دارم که جواب تماس سامانه 4030 را بدهند چراکه در برخی موارد حتی با یک نفر 6 بار تماس گرفته ایم اما جواب ندادند و ما نگران سلامتی آنها هستیم.

بانشی خاطرنشان کرد: مردم تا می توانند کاهش تماس را رعایت داشته باشند امیدوارم هرچند بیماری کروناویروس ناشناخته است، هر چه جلوتر می رویم با گرم تر شدن هوا و شدن مسافران از استان کمک کند که بیماری کروناویروس از استان جمع شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "احتمال دوباره پیک کرونا در کهگیلویه و بویراحمد خیلی بالاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال دوباره پیک کرونا در کهگیلویه و بویراحمد خیلی بالاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید