7 شیرینی مجذوب کننده ازبکی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، در بسیاری از کشورها، مرسوم است که غذاهای اصلی ابتدا با شیرینی و پس از آن با دسر سرو شوند. در ازبکستان اما همه چیز به گونه دیگری است. مهمانان با شیرینی های مختلف، میوه های خشک و چای معطر مورد استقبال قرار می گیرند و غذای اصلی در پایان با سالادها و سس ها سرو می شود. برای ازبک ها یک میز بدون شیرینی یک میز ناقص در نظر گرفته می شود و حتی ممکن است نشان دهد که میزبان به مهمانان احترام کافی نمی گذارد. در اینجا از 7 شیرینی خوشمزه ازبکی بیشتر بخوانید.

7 شیرینی مجذوب کننده ازبکی

سفری شیرین به ازبکستان

شیرینی های شرقی جزء جدایی ناپذیر غذاهای ازبکستانی هستند. معروف ترین شیرینی های ازبکستان حلوا و نبات است. حلوا، شیرینی خوشمزه شناخته شده در سراسر جهان است که از آرد گندم، شکر و آجیل تهیه می شود. نبات که همان بلور شکر با ادویه و مواد رنگی است نیز در ازبکستان، طرفداران زیادی دارد.

مردم این کشور شیرینی را با چای سبز می خورند و به طور خاصی به سرو آن با انواع مربا نیز علاقه مند هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تعدادی از این شیرینی ها آشنا شویم. شیرینی هایی که می توانید در تور ازبکستان وبلاگ کاتالوگ آنها را امتحان کنید.

1- نیشادا (Nishalda)، دسر سخت ازبکی

Nishalda، یکی از دسرهای سنتی غذاهای ازبکی است که با آب، شکر، سفیده تخم مرغ، ریشه شیرین بیان، وانیل و انیس تهیه می شود، تهیه این دسر آسان نیست و کار و زحمت بسیاری می طلبد. برای تهیه این دسر ابتدا، شربتی را با شکر و آب درست و سپس آن را به سفیده تخم مرغ اضافه می کنند و ریشه شیرین بیان، وانیل و انیس را به قطعات کوچک تقسیم می کنند و در آب می جوشانند. بعد این ترکیب را به سفیده تخم مرغ زده شده اضافه می کنند. در نهایت مخلوط به طور مداوم همزده می شود تا توده غلیظ و سفید رنگ به شکل خامه تشکیل شود. این شیرینی خوشمزه را حتما در ازبکستان بچشید و آن را از دست ندهید.

2- پشمک، از ایران تا ازبکستان

پشمک همیشه یادآور شیرینی روزهای کودکی ما بوده است. لذت یک روز بازی در شهربازی و خرید یک گوله بزرگ از پشمک هنوز هم برای ما مجذوب کننده است. پشمک یکی از شناخته شده ترین شیرینی های ایرانی در میان مردم جهان است. جالب است بدانید در ازبکستان هم این خوراکی محبوبیت بسیاری در بین دیگر شیرینی ها دارد. برای تهیه پشمک عموما از یک وسیله چرخ مانند که با سرعت بسیار می چرخد و شکر داغ را به سرعت بالایی می برد، استفاده می شود. در ازبکستان، پشمک گاهی در کنار خوراکی های دیگر سرو می شود.

3- سمنو، دوست سلامتی شما

یکی از قدیمی ترین دسرها و شیرینی های در فرهنگ غذایی ازبکستان سمنو است. سمنو در ایام نوروز بر سر سفره هفت سین به نیت، خیر و افزایش روزی با جوانه گندم تازه پخته می شود. سمنو خوراکی ای بسیار مقوی و سالم برای تمام افراد است. از آنجا که شیرینی آن طبیعی است و سرشار از فسفر و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد، گاهی می توان از آن به عنوان یک وعده غذایی هم استفاده کرد.

4- کوش تیلی، داغ و خوشمزه، از قلب ازبکستان

مواد تشکیل دهنده این شیرینی مجذوب کننده از چهار ماده غذایی بسیار ساده تشکیل می شود. شیر، شکر، تخم مرغ و کمی نمک تمام آن چیزی است که برای تهیه این شیرینی نیاز دارید. اما برخلاف مواد تشکیل دهنده ساده اش، دستور آماده سازی این خمیر کمی پیچیدگی دارد که در نتیجه، تهیه آن را کمی سخت کرده است. حالا بیایید با یکدیگر با طرز پخت این شیرینی مجذوب کننده بیشتر آشنا شویم:

اول از همه خمیر شیرینی تهیه می شود. خمیر بعد از ورز داده شدن به مدت 30-40 دقیقه با یک حوله آشپزی پوشانده شده و سپس روی سطح خمیر آردپاشی شده به ضخامت 1-1.5 میلی متر پهن می شود.

حالا با یک چاقو، نوارهای خمیر را برش می دهد و بعد آنها را رول می کنند. هر نوار باید 5-6 سانتی متر عرض و 45-50 سانتی متر طول داشته باشد. سپس رول ها را سرخ کرده روی یک حوله کاذی یا کاغذ جذب روغن می گذارند. در نهایت این شیرینی با پودر قند تزیین می شود. گوش تیلی که بافتی بسیار نرم دارد را معمولا با یک نوشیدنی داغ سرو و یا یک فنجان چای سبز، سرو می کنند.

5- حلوا سمرقندی، جادوی عسل و بادام

شیرینی، از کودکی، باعث ایجاد تجربه ای لذت بخش در مغز ما می شود. پس اگر در تور ازبکستان، در پی یک دسر شیرین هستید که خوردن آن تجربه ای لذتبخش هم برای شما باشد حلوای سمرقندی را نباید از دست بدهید. در تهیه حلوا سمرقندی از هیچ شیرین کننده غیرطبیعی ای استفاده نمی شود و شیرینی آن با عسل، تامین شده است. علاوه بر عسل در این حلوا از انواع مغز مثل بادام، بادام هندی، گردو و... استفاده شده تا حلوایی مغذی و بسیار خوشمزه داشته باشید.

6- شیرینی کاراملی، شیرینی قدیمی ازبکستان

پرورده یا شیرینی کاراملی یکی از قدیمی ترین شیرینی ها و دسرها در ازبکستان می باشد. یک شیرینی سنتی ازبکی که زمان های قدیم، در خانه طبخ و از آنها برای جشنواره ها، تعطیلات و مناسبت های خاص استفاده می شده است. امروزه چنین شیرینی هایی از طریق کارخانه های بزرگ قنادی در ازبکستان تولید می شود. شما می توانید این شیرینی و دیگر خوراکی های عالی را از بازارهای ازبکستان و یا مراکز خرید این کشور، تهیه کنید.

7: نبات، از چای ایرانی تا نوشیدنی های ازبکستان

اولین آب نبات های امروزی در واقع همین نبات ها بوده اند که محبوبیت بسیاری در میان مردمان آسیا دارند. نبات نوعی قند است که از گیاه نیشکر به دست می آید، یکی از پرمصرف ترین انواع شیرین کننده هاست. اغلب از شاخه نبات برای تزیین سفره های عقد و هفت سین و از نبات چوب دار برای شیرین کردن چای و نوشیدنی های گیاهی استفاده می شود. در ازبکستان نیز نبات پرطرفدار است و اگر عادت دارید چای تان را با نبات شیرین کنید، هیچ نگرانی از بابت پیدا کردن این شیرینی، وجود ندارد. انواع نبات طعم دار، در شکل ها و مدل های گوناگون را در ازبکستان، پیدا خواهید کرد.

سفر به ازبکستان با وبلاگ کاتالوگ

تور ازبکستان دریچه ای متفاوت برای شناخت تاریخ و فرهنگ سرزمینی است که رشته های ناگسستنی بسیاری با گذشته و نیاکان ما دارد. در این سفر می توانید جاذبه های تاریخی خاصی را ببینید که نظیرشان در ایران هم وجود داشته و حالا یا نیستند و یا نقشی کمرنگ دارند. در کنار این ها، مراسم و فستیوال های ازبکی را نباید از دست بدهید و البته سفر به دو شهر مجذوب کننده سمرقند و بخارا نیز، برایتان دلچسب خواهد بود.

چشیدن طعم غذاهای ازبکستان، نوشیدنی های خاص و سوغاتی های با ارزش ازبکی نیز، بخشی مجذوب کننده از این سفر هستند. در کنار همه این ها، مهمان نوازی و روی خوش مردم ازبکستان را نباید از یاد برد. چرا که مردمی سخاوتمند و مهربانند و برخی از آنها، هنوز به زبان فارسی سخن می گویند. برای شرکت در تور ازبکستان وبلاگ کاتالوگ، دریافت ویزای ازبکستان و خرید بلیط هواپیما با بهترین قیمت، زمان را از دست ندهید.

منبع: دالاهو

به "7 شیرینی مجذوب کننده ازبکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 شیرینی مجذوب کننده ازبکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید