بالاترین ضریب هوشی دنیا متعلق به چه کسی است؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، فرادید نوشت؛ ضریب هوشی (IQ) برای مقدار گیری سطح هوش افراد استفاده می گردد. سطح ضریب هوشی به وسیله آزمون های استانداردی به دست می آید که در آن ها، توانایی های شرکت کنندگان در حل معما، حافظه و غیره سنجیده می گردد.

بالاترین ضریب هوشی دنیا متعلق به چه کسی است؟

امتیاز میانگین معمولاً حدود 100 است؛ در این صورت نمره IQ شما معادل هوش عمومی جامعه است. نمره زیر 85 ضعیف و نمره 130 و بالاتر از آن (2 درصد جمعیت) نیز باهوش در نظر گرفته می شوند.

قضاوت دقیق درباره هوش سخت است و به علت تفاوت های فرهنگی و عوامل دیگر بهتر است زیاد به نمرات IQ اعتماد نکنید. طبق مطالعه ای در Frontiers In Systems Neuroscience منتشر شد: نمرات آزمون های هوش معمولاً درست درک نمی شوند و ممکن است از آن ها به اشتباه استفاده گردد.

عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که نمره IQ یک واحد مقدار گیری نیست. برای نمونه، فردی با نمره 130 قرار نیست که سی درصد باهوش تر از فردی با نمره 100 باشد. با توجه به تغییراتی که در طول دهه ها، در آزمون ها ایجاد شده است، مقایسه نمرات کسب شده در زمان های مختلف نیز سخت است.

از نظر تئوری، هیچ محدودیتی برای نمرات IQ وجود ندارد. 200 معمولاً اوج امتیاز در نظر گرفته می گردد، اما نمره بعضی افراد از این عدد هم بالاتر رفته است.

گفته می گردد تِرِنس تائو (تصویر نمایه) در حال حاضر بالاترین امتیاز IQ دنیا را دارد، امتیاز چشمگیری بین230-225. اگر این ریاضیدان چینی-استرالیایی که استاد ریاضیات دانشگاه کالیفرنیا است واقعا امتیاز 230 را به دست آورده باشد، قطعاً جلوتر از بقیه است.

ضریب هوشی ثبت شده مرلین ووس ساوانت در رکوردهای دنیای گینس، 228 بود تا اینکه این رکورد در سال 1990 به علت غیرقابل اعتماد بودن بیش از حد متوقف شد و از اعتبار افتاد.

کریستوفر هیراتا با امتیاز خیره نماینده 225 دارای رتبه دوم بالاترین ضریب هوشی تاییدشده است. تعدادی دیگر نیز با نمرات مساوی یا بالاتر بوده اند.

قضاوت در خصوص اینکه چه کسی بالاترین ضریب هوشی را داشته سخت است. برای بسیاری از اذهان بزرگ، تست IQ در زمان حیات شان روی زمین وجود نداشت. اعتبار افراد دیگری که گفته می گردد در آزمون هوش شرکت نموده اند هم زیر سوال است، چون یافتن سوابق رسمی سخت است.

با این حال، این امر مانع از این نشده که بعضی افرادی که در گذشته زندگی می نموده اند دارای بالاترین ضریب هوشی اعلام شوند.

ویلیام جیمز سیدیس

ویلیام جیمز سیدیس که گفته می گردد باهوش ترین فرد دنیا بوده است، معیاری برای بچه ها اعجوبه است. گزارش شده که او تنها در سن 18 ماهگی توانسته روزنامه بخواند، در سن 11 سالگی وارد دانشگاه هاروارد گردد و در 16 سالگی فارغ التحصیل گردد.

او مطالعات مختلفی را به رشته تحریر درآورد، از جمله ایجاد یک زبان ساخت یافته در کتاب های وندرگورد (در سن 8 سالگی) و جاندار و بی جان (که کیهان شناسی و برگشت پذیری قانون دوم ترمودینامیک را پوشش می دهد و سیاه چاله را پیش بینی می نماید).

در کتاب Psychology For The Millions، آبراهام اسپرلینگ توضیح می دهد که چگونه هلنا سیدیس (خواهر ویلیام) به او گفته بود چند سال قبل از مرگش، برادرش بیل با یک روانشناس تست هوش انجام داد.

اسپرلینگ توضیح می دهد که نمره ویلیام سیدیس بالاترین امتیازی بود که تا به حال به دست آمده بود. از نظر ضریب هوشی، روان شناس گفت رقم امتیازش بین 250 تا 300 است. با این حال، سال های بعد، امتیاز IQ سیدیس به شدت مورد مناقشه نهاده شد.

آدا لاولیس

نام نخستین دانشمند کامپیوتر، آدا لاولیس، معمولاً در رده باهوش ترین افرادی که تا به حال زیستند، برده می گردد. او به وسیله مطالعاتش روی موتور تحلیلی، اساساً نخستین برنامه کامپیوتری را اختراع کرد.

کریستوفر مایکل لانگان

کریستوفر مایکل لانگان که دارای نمره 195 است، اغلب به عنوان یکی از باهوش ترین افراد زنده شناخته می گردد. این شخصیت بحث برانگیز معمولاً نامش با تئوری های توطئه گره خورده است.

آلبرت انیشتین

انیشتین اغلب به عنوان یکی از باهوش ترین افرادی که تا به حال زیسته در نظر گرفته می گردد. معمولاً ادعا می گردد که ضریب هوشی او در واقع کمتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. با توجه به اینکه زمان حیات انیشتین آزمایش هوشی انجام روی او انجام نشده است، نمی توان فهمید که این دانشمند مشهور واقعاً چقدر باهوش بوده است.

لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی فرد دیگری است که اغلب به عنوان یکی از باهوش ترین افراد تاریخ از او یاد می گردد، او در حوزه ریاضیات، مهندسی، گیاه شناسی، نقشه کشی و حوزه های زیاد دیگر مهارت داشت، بنابراین گلچین کردن یک دستاورد او سخت است.

شو یانو

شو یانو در 9 سالگی دانشجوی سال اول دانشگاه و در 21 سالگی پزشک شد. به گفته شیکاگو تریبون، این دستاورد سبب شد او جوان ترین دانشجوی تاریخ دانشگاه شیکاگو باشد که مدرک پزشکی دریافت نموده است.

کاترین جانسون

اگر فیلم چهره های پنهان (Hidden Figures) نامزد اسکار را دیده باشید، کاراکتر کاترین جانسون ریاضیدان را در آن دیده اید. کار او در ماموریت های فضایی اولیه ناسا حیاتی بود و نقش مهمی در انتقال فضانوردان جان گلن و آلن شفارد به فضا داشت. محاسبات مداری جانسون حتی در ماموریت های آپولو نیز مورد استفاده نهاده شد.

استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ یکی از مشهورترین فیزیکدانان نظری و کیهان شناسان تاریخ بود. او نشان داد سیاه چاله ها انرژی ساطع می نمایند، به آرامی منقبض می شوند و در جرقه ای از پرتوهای گاما منفجر می شوند. تابش هاوکینگ به یک نظریه کیهان شناسی کلیدی تبدیل شده است.

منبع: فرارو

به "بالاترین ضریب هوشی دنیا متعلق به چه کسی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاترین ضریب هوشی دنیا متعلق به چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید