جواد انصافی: با نگاه ساده انگارانه در ساخت برنامه کودک، فهمشان را نادیده گرفته ایم

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، تهران (پانا) - جواد انصافی، نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر پیشنهاداتی برای تولید برنامه های مناسب بچه ها امروزی ارائه داد و گفت برخی از برنامه هایی که در حوزه کودک و نوجوان تولید می شوند، بسیار ساده انگارانه است یعنی بچه ها در این نوع برنامه ها دست کم گرفته می شوند.

جواد انصافی: با نگاه ساده انگارانه در ساخت برنامه کودک، فهمشان را نادیده گرفته ایم

جواد انصافی نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر که برنامه خانه آبنباتی را در شبکه پویا روی آنتن دارد، در گفت وگو با پانا درباره ساخت برنامه های مناسب بچه ها در تلویزیون خاطرنشان کرد: خوشبختانه شبکه پویا چون مخصوص کودک است و تلاش دارد همه نوع کاری که مناسب بچه ها امروزی باشد، بسازد. یکی از پیشنهاداتی که من در این زمینه داشتم این بود که خیلی از بازی ها و داستان های قدیمی را که دارای پیام و محتوای مناسب برای بچه ها هستند، در برنامه به کار بگیریم که پذیرفتند و به همین دلیل در این برنامه مواقعی من، بازی های قدیمی را اجرا می کنم و به صورت آواز می خوانم. یعنی تلفیقی از آواز به همراه آموزش در برنامه اجرا می کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از المان های شادی و آوازی در آموزش به بچه ها و نوجوانان، خاطرنشان کرد: در برنامه خانه آبنباتی هم ما سعی داریم برای بچه ها 4 تا 7 ساله این نوع آموزش که یادگیری بهتری برای بچه ها دارد، اجرا کنیم و فکر می کنم پیروز بوده ایم که بهره گیری از حرکت کم و زیاد در آموزش است. برای مثال حرکت قورباغه و لاکپشت را همراه آواز و یکی در میان با هم آموزش می دهیم. این نوع آموزش اتفاقاً ایجاد تحرک برای بچه ها هم دارد، یعنی الان که به دلیل شرایط کرونا بچه ها در خانه ها هستند و امکانات ورزشی و تحرکی برای آنها کم است، ما این نوع آموزش همراه با تحرک را در نظر گرفتیم.

انصافی در ادامه گفت: پیشنهاد بعدی من در این برنامه، اجرای آیین های قدیمی ایرانی مثل چهارشنبه سوری، شب یلدا، تیرگان، نوروز و ... بود که پشت همه آنها تفکر وجود دارد و به همه آگاهی می دهد. برای مثال ما درباره عمو نوروز و حاجی فیروز آگاهی می دهیم و پشتوانه های موجود آنها را به بچه ها می شناسانیم، چراکه با تبلیغات گسترده ای برای بابانوئل روبروییم و یک فرزند ایران باید از عمونوروز و حاجی فیروز که پیام آور شادی هستند، شناخت داشته باشد.

وی تاکید کرد: معتقدم که ما با به کارگیری خلاقیت در برنامه های بچه ها و نوجوانان می توانیم برنامه های به روزی برای آنها در تئاتر و تلویزیون تهیه کنیم.

این بازیگر و کارگردان به شیوه قصه گویی پویا اشاره کرد و درباره سطح تئاتر کودک هم گفت: سطح کیفیت تئاترهای کودک می تواند خیلی بیشتر از اینکه هست ارتقا پیدا کند؛ برای به کار گیری شیوه های تازه و آشنا برای بچه ها و نوجوانان چه در تئاترهای صحنه ای و چه غیرصحنه ای، نیاز به اتاق فکر داریم. برای مثال ما سر ضبط همین برنامه خانه آبنباتی بارها رخ داد که ما گفتیم این جملات را بچه ها متوجه نمی شوند و در پی جملاتی می گشتیم که بچه ها متوجه آنها شوند یا حتی در برنامه می گفتیم اما در ادامه، آن را معنا می کردیم؛ به این صورت که مثلا کلمه خلاقیت را بیان می کردیم که عروسک برنماه می پرسید خلاقیت چیه؟ و ما در ادامه آن را با زبان کودک معنا می کردیم. بنابراین اتاق فکر برای برنامه های مرتبط با کودک و نوجوان باید به همه جنبه های فکری بچه ها بپردازد.

وی گفت: خوشبختانه کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان جایی است که درباره تئاتر کودک ملاحظات خوبی دارند و کارشناسانی در آنجا فعال هستند که در این مورد بیشتر کار کرده اند.

انصافی همچنین تاکید کرد: من و همکارانم طی این سال ها هم سعی کردیم با داشته هایمان و با به کارگیری روش های تازه و تلفیق آنها با خلاقیت و جذابیت، برنامه های بچه ها و نوجوانان خوبی را تولید کنیم تا به نقطه مطلوبی که مدنظر خودمان و مسئولان است، برسیم.

این هنرمند پیشکسوت گفت: برخی از برنامه هایی که در حوزه کودک و نوجوان تولید می شوند، بسیار ساده انگارانه است، یعنی بچه ها در این نوع برنامه ها دست کم گرفته می شوند در صورتی که اینطور نیست و بچه ها فهم بالایی دارند. به ویژه بچه های امروزی که با ابزار امروزی هم آشنایی دارند، خیلی فهم بالایی دارند و متوجه خیلی از مسائل هستند. در واقع پیشنهاد من این است که برنامه ها نباید فقط شادی موقتی ایجاد کنند بلکه باید همراه با پیام باشند تا برای بچه ها تفکر و سوال ایجاد کند، به هیمن دلیل معتقد به استفاده از اتاق فکر در برنامه های مرتبط با کودک به ویژه برنامه های تلویزیونی هستم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "جواد انصافی: با نگاه ساده انگارانه در ساخت برنامه کودک، فهمشان را نادیده گرفته ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواد انصافی: با نگاه ساده انگارانه در ساخت برنامه کودک، فهمشان را نادیده گرفته ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید