حاشیه های واگذاری ایران ایرتور به مالک جوان و بازداشت پوری حسینی ، وزیر اقتصاد به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، وزیر اقتصاد و دارایی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور جزئیات واگذاری شرکت هواپیمایی ایرتور را تشریح کرد.

حاشیه های واگذاری ایران ایرتور به مالک جوان و بازداشت پوری حسینی ، وزیر اقتصاد به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت

وبلاگ کاتالوگ: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در سال 1351 با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و انجام تورهای داخلی و خارجی (چارتر و برنامه ای) تحت پوشش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد.

ایران ایرتور از سال 1361 تورهای منظمی در جهت مشهد را شروع و استقبال مناسب از این تورها موجب شد تا در سال 1363 اقدام به توسعه آن به تورهای شارجه، دبی، چین، هند، کوالالامپور و سنگاپور کند. این شرکت هواپیمایی در آن سال ها به منظور توسعه گردشگری و جذب توریست از سایر کشورها، سمینارهایی با شرکت مدیران و مسئولان شرکت های توریستی برگزار کرد. کسب جوایز از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، اتریش، انگلستان، امارات، بحرین و کویت در کارنامه این شرکت هواپیمایی دیده می گردد.

شهر مشهد در سال 1371 به عنوان مرکز عملیات پروازی ایران ایرتور انتخاب شد و پروازهای بسیاری را از مبدا مشهد برعهده گرفت.

این شرکت هواپیمایی پس از طرح موضوع خصوصی سازی در سال 1390 به شرکت تعاونی چند منظوره هسایار که یکی از زیرمجموعه های وزارت دفاع بود واگذار شد اما به دلایل ناتوانی در پرداخت اقساط، این واگذاری لغو شد.

در نهایت شرکت هواپیمایی ایرتور با بدهی 500 میلیاردی 34 میلیارد تومان فروخته شد. پس از این واگذاری که به گفته مالک جدیدش به قیمت 34 میلیارد تومان اجرا شده، حواشی بسیاری پیرامون این مسئله به وجود آمد و بعضی نمایندگان مجلس در مکاتبات و اظهاراتشان به تخلفات اجرا شده در این رابطه معترض و خواستار رسیدگی جدی دستگاه های متولی شدند تا جایی که بعضی از آنها خواستار فسخ این قرارداد واگذاری نیز شدند.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در اولین واکنش درباره واگذاری ایران ایرتور گفت: حدود چهار سال پیش، زمانی که بخش خصوصی ایرتور را خریداری کرد این شرکت هواپیمایی ایرتور بیش از 500 میلیارد تومان بدهی داشت و سازمان خصوصی سازی با لحاظ این رقم بدهی، قیمت فروش را 34 میلیارد تومان اعلام نمود.

مجید شکاری مالک شرکت هواپیمایی ایران ایرتور نیز درباره این حواشی ضمن رد همه اتهامات مطرح شده درباره طی نشدن مراحل قانونی برای واگذاری ایران ایرتور تاکید نموده که تمام مراحل قانونی برای خرید این شرکت طی شده و با پرداخت 34 میلیارد تومان، 385 میلیارد تومان بدهی را تحویل گرفته است.

این اظهارات از سوی مالک ایران ایرتور در حالی مطرح شده است که پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی بازداشت شده و بر اساس گزارش ایسنا یکی از دلایل بازداشتش همین پرونده واگذاری شرکت ایران ایرتور و دیگر واگذاری های حاشیه ساز بوده است.

حالا وزیر اقتصاد در جدیدترین واکنش به واگذاری پرحاشیه این ایرلاین نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نوشته و جزئیات این واگذاری را اعلام نموده است. متن این نامه را خبرگزاری منتشر نموده اند.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در این نامه آورده است: 95 درصد سهام شرکت ایران ایر تور پس از چند جلسه آنالیز در هیأت واگذاری براساس مصوبه جلسه 22 آبان ماه 89 هیأت مذکور به وسیله برگزاری مزایده در فرابورس عرضه و به شرکت هسایار 80 درصد و احیا صنایع خراسان 15 درصد فروخته می گردد. خریداران پس از پرداخت حصه نقدی و تحویل شرکت نه تنها در شرایط نامناسب و در حال فروپاشی شرکت توفیق چندانی کسب نمی نمایند بلکه از عهده پرداخت اقساط سازمان خصوصی سازی هم برنمی آیند تا اینکه سازمان مذکور در اجرای قرارداد فی مابین برای وصول مطالبات خود سهام در وثیقه را برای فروش به مزایده می گذارد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از نامه خود آورده است: سهام در وثیقه سازمان خصوصی سازی برای وصول مطالبات سه بار در سال 93 به عرضه عمومی گذاشته می گردد ولی با استقبال روبرو نمی گردد و نوبت چهارم قیمت پایه تعدیل می گردد ولی باز خریداری پیدا نمی گردد تا اینکه در نوبت پنجم در سال 94 با قیمت پایه نوبت چهارم یک نفر تمایل به خرید نشان می دهد و سهام را به وسیله شرکت در مزایده عمومی خریداری می نماید. خریدار بعدی نه تنها همه اقساط خود را به موقع پرداخت می نماید بلکه شرکت را به طور کامل متحول نموده و یک شرکت ورشکسته و در حال نابودی را به شرکتی سرحال و کارآمد تبدیل می سازد.

منبع: چمدان

به "حاشیه های واگذاری ایران ایرتور به مالک جوان و بازداشت پوری حسینی ، وزیر اقتصاد به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه های واگذاری ایران ایرتور به مالک جوان و بازداشت پوری حسینی ، وزیر اقتصاد به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید