حالا می توانید به مجموعه ارزشمندی از سخنرانی های علمی ریچارد فاینمن به صورت رایگان گوش کنید

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، امروز آگاه شدم که سخنرانی های ریچارد فاینمن بین سال 1961 و 1964 به صورت یک مجموعه ارزشمند و بی همتا آنلاین شده است. برای منی که علاقه مند آماتور فیزیک هستم، گوش کردن به دقایقی از آن و حتی شنیدن لحن صحبت های شورانگیز او، احساس برانگیز است، چه برسد به کسانی که زمینه تحصیلی و تحقیقی شان این است.

حالا می توانید به مجموعه ارزشمندی از سخنرانی های علمی ریچارد فاینمن به صورت رایگان گوش کنید

دارم تصور می کنم که چه کوشش هدفمند و الهامبخشی برای ایجاد این مجموعه اجرا شده.

نخست اینکه آنها ارزش استادان برجسته خود را درک می نمایند و مثل ما بی مهری با آنها را برنمی تابند.

در این یک و نیم دهه ای که مینویسم بارها در مقابل نظم و کوشش فرنگی ها را برای آرشیو و مستند کردن تاریخ، شگفت زده شده ام. برعکس ما که با اتمام ریاست هر مقام مسئولی، شاهد نیست شدن کل یادگارهای ما می شویم و خود ما هم معمولا کوششی برای حفظ میراث های فرهنگی حتی خانوادگی خود انجام نمی دهیم.

سخنرانی ها فاینمن را کلتک Caltech به صورت نوارهای یک چهارم اینجی حلقه ای داشت که فرمتی فراموش شده هستند. در سال 2010 یک علاقه مند کل آنها را با کفیت خوبی دیجیتال کرد. حجم هر سخنرانی در این تبدیل به 2 گیگ رسید.

اما پیدا بود که برای انتشار آنها باید فایل ها به صوت بهینه تری فشرده می شدند که همین کار به تازگی اجرا شده. البته برای رعایت امانت داری هیچ ویرایش و یا اصلاح کیفیت صدایی صورت نگرفت.

مطالب ضبط شده خارج از سخنرانی ها، از جمله بحث های بین فاینمن و دانش آموزان و یا همکارانش، که قبلاً منتشر نشده بود، در اینجا حفظ شده.

بعلاوه سه سخنرانی کامل که قبلاً در خارج از کلتک هرگز شنیده نشده بود، از جمله دو سخنرانی در خصوص مکانیک کوانتومی فاینمن در سال 1964، هم در همین سایت گنجانده شده.

بسیاری از بحث های بعد از سخنرانی بین فاینمن و شاگردانش، که بسیاری از آن ها سرگرم نماینده و آموزنده است، الان برای همه قابل دسترسی شده. شاید روزی در ایران به صرافت افتاد که ترجمه هایی از این سخنرانی ها انجام دهد و شاید هم اساتیدی که هنوز انگیزه برایشان به جای مانده از این سخنرانی ها استفاده کردند.

سخنرانی شماره 30 ، که در 20 فوریه 1962 انجام شد، از نظر تاریخی بسیار جالب است: فاینمن شروع سخنرانی را 6 دقیقه به تاخیر انداخته بود زیرا در همان روز جان گلن به عنوان اولین آمریکایی (و دومین مرد، پس از یوری گاگارین) به فضا رفته و در مدار چرخیده بود و فاینمن در حال صحبت در این مورد شنیده می گردد. در پس زمینه می توانید صدای هیجان انگیز دانش آموزان را که نگران بازگشت امن گلن هستند، بشنوید.

فاینمن سخنرانی خود را شروع می نماید، آقای گلن در مدار است و احتمالاً در طول این سخنرانی پایین می آید. باید ببینیم آیا در این موردخبری دریافت می کنیم یا نه.

این کوشش مقدس را مقایسه کنید که با آنچه این روزها یک شرکت بی ذوق در تبلیغاتش انجام داد. ما ایرانی ها هم شایستگی داشتیم که به صورت آزاد و رایگان به متن سخنرانی های اساتید برجسته گوش کنیم. کاری که البته در یک برهه داشت باب می شد، اما بعد کمرنگ شد. هنوز هم علیرغم همه بی مهری ها، اندک شرری هست هنوز، مانده خاکستر گرمی.

منبع: یک پزشک

به "حالا می توانید به مجموعه ارزشمندی از سخنرانی های علمی ریچارد فاینمن به صورت رایگان گوش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حالا می توانید به مجموعه ارزشمندی از سخنرانی های علمی ریچارد فاینمن به صورت رایگان گوش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید