حذف واردات سلول های بنیادی با توافقنامه نسیم سلامت پاسارگاد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، طی توافقنامه نسیم سلامت پاسارگاد و پردیس ژن، واردات سلول های بنیادی حذف خواهد شد.

حذف واردات سلول های بنیادی با توافقنامه نسیم سلامت پاسارگاد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ کاتالوگ به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد، طی توافقنامه منعقدشده، هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد به کنندگی از بانک پاسارگاد با سرمایه گذاری در جهت توسعه زیرساخت های لازم، امکان گسترش فناوری پیشرفته HLA Typing به صورت فرادقیق - فراسریع را در کشور فراهم خواهد کرد. با این فناوری، علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در هزینه بیماران، از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور نیز جلوگیری شده و با حذف واردات سلول های بنیادی، از تاخیر در فرآیند درمان بیماران جلوگیری خواهد شد.

همچنین طی تفاهمنامه ای مجموعه آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری دانشگاه خاتم، تحت عنوان پردیس کارآفرینی رقابت پذیر، با سرمایه گذاری بانک پاسارگاد، در فاز 4 پارک علم و فناوری پردیس احداث خواهد شد. این مجموعه با 10 دانشکده، هریک در 5 گروه آموزشی، پذیرای 10 هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

دانشگاه خاتم، مدلی تازه در آموزش و توسعه مرزهای علم و فناوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در این مراسم با بیان اینکه نسل جدید دانشگاه ها خصوصی هستند و تحول در حوزه مرزهای دانش و فناوری را رقم می زنند، گفت: در دانشگاه های نسل جدید، توجه و تمرکز بر خلاقیت های نیروی انسانی دانش آموخته و خلق ارزش اضافه کرده از محل قراردادهای ارتباط با صنعت، توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق است.

ستاری با بیان اینکه دانشگاه خاتم می تواند به عنوان الگویی پیروز در نسل دانشگاه های خصوصی مطرح شود، ادامه داد: این دانشگاه توانسته است مدلی تازه در آموزش و توسعه مرزهای علم و فناوری را پیاده سازی کند و با ورود به ناحیه نوآوری پردیس به خوبی در این جهت گام گذاشته است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع بیوتکنولوژی در کشور گفت: با وجود نیروی انسانی و دانشگاه های خوب در کشور متاسفانه شاهد آن هستیم که در بخش بیوتکنولوژی فعالیت مناسبی صورت نگرفته است؛ این در حالی است که بیوتکنولوژی در خون ایرانی هاست و امروز شاهد هستیم که در شرکت های بین المللی تعداد بسیاری ایرانی مشغول کار هستند.

او با بیان اینکه عظیم ترین شرکت های بیوتک منطقه در ایران فعالیت می کنند، گفت: کشور ترکیه در همسایگی ما حتی یک شرکت در این حوزه ندارد ضمن آنکه در بخش بیماری کرونا هم پیروزیت های خوبی کسب کرده ایم. در حال حاضر کیت های کرونا در داخل ساخته می شوند و واکسن های انسانی و دام و طیور نیز در داخل تولید می شوند، البته اخیرا با کمبود انسولین در کشور روبرو شدیم، این در حالی است که مصرف کل کشور 150 کیلوگرم انسولین است.

ستاری با انتقاد از روش تدریس در کشور شرح داد: متاسفانه ما هنوز در علوم قدیم درجا می زنیم و هیات علمی مراکز آموزشی نیز برای همین امور قدیمی تربیت شده اند، این در حالی است که کشورهای دیگر در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی داشته اند.

پاسارگاد پیشرو در راه اندازی استارت آپ ها

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، در این مراسم با اشاره به فعالیت استارت آپ ها در کشور گفت: با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد رشد فزاینده شرکت های دانش بنیان در کشور هستیم. بانک پاسارگاد نیز از سال 1384 به سمت راه اندازی شرکت های دانش بنیان حرکت کرد و می توان گفت شرکت فناپ از شرکت های گروه مالی پاسارگاد، جزو اولین استارت آپ هایی است که در کشور به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به فعالیت شرکت فناپ ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که شرکت فناپ به 6 بانک عظیم کشور خدمات ارایه می کند و اخیرا نیز این شرکت، پروژه اجرای راهکار جامع بانکی را برای 5 بانک ادغامی در بانک سپه انجام داده است. ضمن آنکه شرکت شناسا نیز از دیگر استارت آپ های بانک پاسارگاد است که در این عرصه پیروز عمل کرده است.وی با اشاره به فعالیت شرکت میدکو از دیگر شرکت های گروه مالی پاسارگاد در خصوص تولید کاتد مس اضافه کرد: شرکت میدکو برای اولین بار در کشور توانست مس کاتد را با روش تانک بایولیچینگ (کشت باکتری) تولید کند. این امر باعث حذف دو کارخانه عظیم از فرآیند تولید مس کاتد و کاهش 35 الی 40 درصدی قیمت تمام شده این محصول شده است. ما به لحاظ بهره برداری از این تکنولوژی در کشور نمره قبولی گرفته ایم؛ به گونه ای که در ادامه، مهندسان جوان در شرکت میدکو، یک باکتری ترکیبی جدید با بهره وری بیشتر نسبت به باکتری پیشین ابداع کرده اند که کپی رایت آن متعلق به خود شرکت میدکو است.

وی در ادامه به فعالیت شرکت ابرآروان اشاره کرد و اضافه کرد: تولید CDN برای اولین بار در کشور در این شرکت انجام شد و حدود 3 سال پیش که کلیه بانک ها از مرکزیت سه کشور امریکا، هند، چین به طور گسترده مورد تهاجم باج گیرانه قرار گرفتند، بانک پاسارگاد تنها بانکی بود که با تکیه بر محصولات تولیدشده در شرکت ابرآروان، و پشتیبانی شرکت های شناسا، فناپ، داتین و بخش فناوری بانک در مقابل این حمله تقابل کرد و این تقابل منجر به عقب نشینی حمله کنندگان به بانک پاسارگاد شد. وی در ادامه اضافه کرد: در حوزه های دیگر نیز فعالیت های بانک، بسیار جدی بوده به عنوان مثال می توان به اخذ مجوز اپراتور 5G از وزارت ارتباطات توسط شرکت فناپ تلکام اشاره کرد.

قاسمی در ادامه در خصوص دانشگاه خاتم اضافه کرد: دانشگاه خاتم به عنوان دانشگاه نسل چهارمی از فناوری عبور کرده و به بحث کارآفرینی رسیده است و توانسته کارآفرینی رقابت پذیر را تامین کند. نقطه عطف فعالیت دانشگاه خاتم، در سال 1394 رخ داد. در این سال 27 نفر از نخبگان که از کشور خارج شده بودند شناسایی و دعوت شدند. 6 پروژه با 6 کارگروه برای این عزیزان تعریف و اولین مدرسه تابستانی با حضور اساتید این نخبگان نیز برگزار شد. این امر منجر به ایجاد تحول در سطح علمی دانشگاه خاتم شد تا جایی که امروز شاهد حضور رتبه های برتر زیر 30، در مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد در این دانشگاه هستیم. اخذ مجوز برگزاری رشته مهندسی داده از وزارت علوم نیز از دیگر توفیقات عظیم دانشگاه خاتم است. در بحث فناوری های همگرا نیز پیروز شدیم با دعوت از فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاه سوربن و دانشگاه های استرالیا و اروپا و بازگرداندن آنها به کشور این رشته را در ایران ارایه دهیم.

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت های هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد گفت: یکی از ماموریت های هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد ساخت 7 هزار تخت بیمارستانی در 7 نقطه کشور است، از این تعداد 650 تخت در اواسط سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل بانک پاسارگاد به انعقاد قرارداد دانشگاه خاتم و پارک فناوری پردیس اشاره کرد و اضافه کرد: حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس در مجموعه ای 17 هکتاری آغاز خواهد شد که در آینده توسعه می یابد. در این مجموعه میزبان 10 هزار دانشجو در10 دانشکده خواهیم بود که هر دانشکده نیز از 5 گروه آموزشی تشکیل می شود. در این مجموعه حداقل برای 1000 پژوهشگر استارت آپی که توانایی تبدیل فکر خود به ایده و سپس تکنولوژی و محصول را دارند امکانات لازم پیش بینی شده است. همچنین بخش های مختلف تحقیقاتی، بهداشتی و درمانی و خوابگاه دانشجویی نیز در این مجموعه در نظر گرفته شده است. حدود 20 هزارمتر مربع از این فضا برای آزمایشگاه فناوری همگرا در نظر گرفته شده است. این حوزه در واقع مرز دانش جهانست که در دانشگاه خاتم طراحی شده است.

انجام فرآیند HLA Typing در کشور، اقدامی ارزشمند و اساسی

در ادامه مهدی شادنوش رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت به یکی از افتخارات کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای مهم کشور، تهیه سلول های بنیادی است که این مهم در حال حاضر در حال تقویت است. این در حالی است که در گذشته این سلول های بنیادی برای هر فرد تا 30 هزار یورو هزینه داشت تا این نمونه ها به یکی از کشورهای اروپایی ارسال شود. ضمن آنکه ممکن بود اطلاعات ژنتیک هم از کشور خارج شود.شادنوش گفت: از سال گذشته با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اولین شبکه اهدای سلول های بنیادی ایجاد شد که در این مدت 80 هزار سلول بنیادی جمع آوری شده است. همچنین در ماه گذشته 15 مورد سلول بنیادی داخلی از خارج از کشور پیدا شده و ما در حال تبادل سلول های بنیادی با این کشورها بر اساس اعتماد متقابل هستیم.

وی اضافه کرد: در کشور با وجود مسائل فراوان اقدامات ارزشمند، بنیادی و اساسی از جمله HLA Typing در حال انجام است که تنها مختص به سلول های بنیادی نیست بلکه در پیوند اعضا از جمله پیوند کلیه نیز برنامه هایی در دست انجام است و از سال گذشته به این مرحله رسیده ایم که پیوند کلیه از طریق HLA Typing انجام شود که این امر منجر به افزایش دقت و دوام پیوند شده است.شادنوش در ادامه ضمن اشاره به بلنداندیشی دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، در بحث مسوولیت اجتماعی، از ایشان و بانک پاسارگاد و همچنین تلاش جوانان کوشای وطن تقدیر کرد که منجر به نهادینه شدن HLA Typing در کشور شده اند.وی شرح داد: خیلی مسرور خواهیم بود که در حوزه وزارت بهداشت از این نوع حرکت ها استقبال و تلاش کنیم نیازهای کشور را از دستان پرتوان جوانان این مرز وبوم تامین کنیم و وابستگی خود را به ظالمان اجنبی که از انجام هیچ ظلمی نسبت به ما پرهیز نمی کنند از بین ببریم و آینده بسیار بهتری برای کشور عزیزمان رقم بزنیم.

حذف واردات سلول های بنیادی

به گزارش اعتماد؛ در ایران سالانه نزدیک به 8000 نفر به سرطان خون مبتلا می شوند. این بیماری، شایع ترین نوع سرطان بین بچه ها است. همچنین بیش از 30 هزار ایرانی مبتلا به تالاسمی هستند. درمان بیماران سرطان خون و تالاسمی در کشور از طریق پیوند سلول های بنیادی خون ساز انجام می شود. پیوند سلول های بنیادی تنها در شرایطی پیروز است که شناسه ژنتیکی (HLA) بین بیمار و اهداکننده منطبق باشد. بدین منظور لازم است شناسه ژنتیکی تعداد زیادی داوطلب اهدای سلول های بنیادی طی فرآیندی به نام HLA Typingشناسایی و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره شود تا هنگامی که یک بیمار نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارد، اهداکننده منطبق با وی پیدا شود. فناوری HLA Typingبه روش فرادقیق و فراسریع (که امکان معین شناسه ژنتیکی افراد زیادی را با دقت بالا و در زمان کم میسر می کند) تنها در اختیار کشورهای معدودی در جهان است. فقدان این فناوری در کشور باعث شده در سال های گذشته، درمان بسیاری از بیماران مستلزم یافتن اهداکنندگان با شناسه ژنتیکی منطبق از خارج از کشور باشد. واردات سلول های بنیادی برای هر هزار بیمار باعث خروج 30 میلیون دلار ارز از کشور می شود؛ ضمن آنکه این موضوع، درمان بیماران را با تاخیر چندماهه روبرو می کند که در موارد متعددی به مرگ بیمار می انجامد.طبق برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آنکه عمده نیاز کشور به واردات سلول های بنیادی خون ساز مرتفع شود، لازم است شناسه ژنتیکی یک میلیون اهداکننده داخل کشور معین شود.

طی ماموریتی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت پردیس ژن فناوری (دانش بنیان) محول شد، این شرکت پیروز شد در مدت کوتاهی به فناوری HLA Typingفرادقیق و فراسریع دست یابد. این فناوری مورد تایید معتبرترین مرکز جهان در آلمان قرار گرفته است. با فناوری پردیس ژن، زنجیره کل فرآیند در داخل کشور انجام می شود و ارسال نمونه ها یا اطلاعات ژنتیکی از کشور بدین منظور به طور کامل قطع خواهد شد. این فناوری از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور (به منظور واردات سلول های بنیادی از خارج کشور و همچنین به منظور انجام HLA Typingدر خارج کشور) جلوگیری می کند. همچنین با حذف واردات سلول های بنیادی از خارج کشور، جلوی بروز تاخیر چندماهه در فرآیند درمان بیمار گرفته می شود. با انعقاد قرارداد سرمایه گذاری بین شرکت پردیس ژن و هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد (به کنندگی از مجموعه بانک پاسارگاد) امکان توسعه سریع زیرساخت های لازم به منظور توسعه فناوری های پیشرفته در این حوزه فراهم می شود.

پیروزیت تیم پردیس ژن

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ماموریت توسعه فناوری HLA Typingبه صورت فراسریع و فرادقیق را به پردیس ژن محول کرد. این شرکت با بهره گیری از بهترین متخصصان کشور در رشته های پزشکی، ژنتیک، بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی و با تعامل علمی و فناوری با معتبرترین مراکز جهان توانستند این فناوری را در کشور توسعه دهند به صورتی که در آینده نیازی به ارسال نمونه های ژنتیک به خارج از کشور نباشد. کیفیت فرآیند HLA Typingشرکت پردیس ژن مورد بررسی معتبرترین مراکز بین المللی قرار گرفته است.همچنین پردیس ژن پیروز شد سامانه پیچیده و عظیم تحلیل داده ها و تولید بخشی از کیت های آزمایشگاهی لازم بر پایه فناوری نانوذرات مغناطیسی را بر پایه دانش جمعی از بهترین متخصصان داخلی توسعه دهد.

پیشرفت های به دست آمده موجب عقد تفاهمنامه همکاری در زمینه HLA Typingده هزار داوطلب اهدای سلول های بنیادی خون ساز بین جناب آقای دکتر ستاری معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و جاب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. اجرای این تفاهمنامه به پردیس ژن واگذار شد. این موضوع مرهون پیگیری های ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "حذف واردات سلول های بنیادی با توافقنامه نسیم سلامت پاسارگاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف واردات سلول های بنیادی با توافقنامه نسیم سلامت پاسارگاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید