خبرنگاران فضای مجازی؛ نقطه اتصال معلم و دانش آموز

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، تهران- خبرنگاران- شناسایی استارتاپ های فعال در حوزه فراوری محتوا و زیرساخت های فضای مجازی از یک سال قبل در سازمان فناوری اطلاعات ایران شروع شد، استارتاپ هایی که اکنون با دریافت مجوز از آموزش و پرورش بستر آموزش از راه دور را فراهم نموده اند.

خبرنگاران فضای مجازی؛ نقطه اتصال معلم و دانش آموز

مهیا کردن زیرساخت برای استفاده در مواقع بحرانی، مانع از غافلگیری و ایجاد هرج و مرج می گردد. با توجه به تعطیلی های مداوم مدارس در چند ماه اخیر و با شیوع ویروس کرونا، ایجاد بستر لازم برای آموزش از راه دور بیش از هر زمان دیگری ضرورت پیدا نموده است.

شناسایی استارتاپ های حوزه آموزش و مهیا کردن زیرساخت برای ارائه محتوا در بستر فضای مجازی از حدود یک سال قبل در سازمان فناوری اطلاعات ایران شروع شد، اما به دلایلی نتوانست سرعت رشد خوبی داشته باشد، به همین دلیل خیلی مورد توجه قرار نگرفت و مجوزها برای فعالیت آن ها به سختی صادر می شد.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس مقاومت هایی برای رشد این سبک آموزشی از سوی بدنه آموزش و پرورش وجود داشت، اما اکنون با توجه به احتیاج به تردد کمتر، استفاده از زیرساختی که قبلا مهیا شده به خوبی راه را برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان در فضای مجازی هموار نموده است.

صبح امروز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتی خبر از همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش برای ایجاد امکانات ویژه جهت آموزش مجازی و از راه دور داد.

مشکات اسدی مشاور مشارکت زنان رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار مالی ایران به توضیح ساز و کار این شکل از آموزش، پرداخت.

اسدی که مدت هاست در حوزه آموزش دانش آموزان در زمینه کارآفرینی فعالیت می نماید و به همین واسطه با استارتاپ های این حوزه نیز آشناست، در مورد چگونگی شناسایی استارتاپ هایی که قرار است آموزش فضای مجازی با همکاری آن ها و آموزش و پرورش پیش برود، گفت: از یک سال قبل برای شناسایی استارتاپ های حوزه آموزش فراخوان دادیم. پس از ثبت نام و شناسایی آن ها را دسته بندی کردیم. از سوی بدنه آموزش و پرورش برای استفاده از فضایی که قابلیت ایجاد آن را داشتند، مقاومت هایی وجود داشت اما با شرایطی که پیش آمد این همکاری سرعت گرفت.

وی با اشاره به این که شرایط بحران در کنار عواقب منفی، توانسته این بار یک ویژگی مثبت به همراه داشته باشد، اضافه کرد: با شرایط اضطراری که برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان به وجود آمده تا اندازه زیادی شاهد همراهی آموزش و پرورش هستیم. تعدادی از این استارتاپ ها از سوی آموزش و پرورش مجوز دارند، اما عده ای دیگر باید اعتبارنامه دریافت نمایند.

اسدی گفت: با هماهنگی ها اجرا شده سازمان برنامه ریزی و پژوهش های آموزش و پرورش، قرار است به سرعت این اعتبارنامه ها صادر تا فعالیت استارتاپ ها شروع گردد.

وی با بیان این که استارتاپ های حوزه آموزش مدتها است مانند فنری نگه داشته شده بودند تا شرایط فعالیت آنها مهیا گردد، گفت: تقریبا از دو روز قبل با همراهی آموزش و پرورش فرایندی که قبل از این به سختی و کندی طی می شد، سرعت گرفته است.

اسدی گفت: فعالیت های استارتاپ های حوزه آموزش و فراوری محتوا علاوه بر یاری در حوزه آموزش مجازی، به پروسه هوشمندسازی مدارس هم یاری می نماید، چون لایه خدمات این شبکه، به فعالیت استارتاپ های حوزه آموزش با نظارت آموزش و پرورش احتیاج دارد.

مشاور مشارکت زنان رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: شروع این فعالیت و پرداخت هزینه ها از سوی وزارت ارتباطات اجرا شده است، اما اگر عزم جدی آموزش و پرورش آن را به مرحله اجرا درآورد. استارتاپ ها سه خدمات ارایه می دهند. پلتفرم هایی مانند فیلیمو محتوای رشدی که آموزش و پرورش فراوری نموده را در اختیار مردم قرار می دهند.

وی اضافه کرد: در نوع دوم استارتاپ هایی مانند لایو بوک، پس از دریافت تایید آموزش و پرورش محتوایی را که خودشان فراوری نموده اند در اختیار مدارس و دانش آموزان می گذارند. نوع سوم هم پلتفرم هایی مانند ای سمینار هستند که بستر برقراری ارتباط بین معلمین و دانش آموزان را فراهم می نمایند تا معلم ها و اساتید محتوایی را که فراوری نموده اند، انتقال دهند.

اسدی گفت: سامانه نوآفرین سی. اس. آر (noafarincsr.ir) بستری است برای این که بدنه اکوسیستم استارتاپی کشور فعالیت های خود را در راستای مسئولیت اجتماعی را در قالب یک پروژه در آن به ثبت برسانند.

آن ها به وسیله سامانه ای که سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه داده، اعلام می نمایند که در مواقع بحران می توانند چه کاری انجام دهد. به این شکل می توان از خدمات استارتاپ ها برای مواقع خاص استفاده کرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران فضای مجازی؛ نقطه اتصال معلم و دانش آموز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فضای مجازی؛ نقطه اتصال معلم و دانش آموز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید