درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای حکام درباره ایران، موافقت آژانس با برگزاری نشست در 19 تیر

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، نماینده آمریکا در سازمان های بین المللی مستقر در وین خواهان برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.

درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای حکام درباره ایران، موافقت آژانس با برگزاری نشست در 19 تیر

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ کاتالوگ به نقل از رویترز، جکی ولکات نماینده آمریکا در سازمان های بین المللی مستقر در وین روز آدینه درخواست خود برای تشکیل نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور آنالیز تحولات اخیر در برنامه هسته ای ایران را به مقامات آژانس ارائه داده است.

ساعتی پس از انتشار خبر درخواست آمریکا برای تشکیل نشست ویژه شورای حکام آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که این نشست روز چهارشنبه 10 جولای (19 تیر) در ساعت 14:30 به وقت محلی در وین اتریش برگزار خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از ظهر روز دوشنبه 10 تیر تأیید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز معین شده در برجام (300 کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی 202.8 کیلوگرم اورانیوم) عبور نموده است.

اکنون آمریکا در حالی به منظور جوسازی علیه ایران خواهان برگزاری نشست ویژه شورای حکام برای آنالیز اقدامات اخیر ایران شده که در واقع خود عامل اصلی این اقدامات بوده است.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت 97 تاکنون تحریم های مختلفی را علیه ایران وضع نموده است؛ تحریم هایی که اخیراً دامنه آنها حتی به همکاری های هسته ای صلح آمیز سایر کشورها با ایران نیز کشیده شده است.

با توجه به اینکه حتی پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، طرف های دیگر این توافق اقدام عملی ملموسی برای مقابله با تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه ایران و حمایت از حقوق مشروع ایران در چهارچوب برجام صورت ندادند، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت در بیانیه ای خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد نمود.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر شد، به طرف های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی اقدام نمایند.

با انتشار خبر عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز معین شده در برجام، مقامات تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و اتحادیه اروپا با نادیده دریافت کوتاهی خود در اجرای تعهداتشان در قبال ایران طبق مفاد برجام، ایران را به تضعیف این توافق چندجانبه متهم کردند.

ایران در واکنش به اظهارات طلبکارانه اروپایی ها در خصوص برجام تأکید نموده است که دیگر نمی خواهد، نمی تواند و نباید به صورت یکجانبه برجام را اجرا کند و تا زمانی که طرف های دیگر برجام تعهدات خود را به طور کامل اجرا ننمایند، ایران نیز به کاهش مرحله به مرحله تعهداتش ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای حکام درباره ایران، موافقت آژانس با برگزاری نشست در 19 تیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای حکام درباره ایران، موافقت آژانس با برگزاری نشست در 19 تیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید