دیدنی های چیچن ایتزا و سرگذشت قومی تاریخی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، در دنیا، آثار عجیبی وجود دارند که به چندین دسته تقسیم شده اند، یکی از این دسته ها، عجایب هفتگانه نو است. در این عجایب هفتگانه، مجموعه ای متعلق به کشور مکزیک است. معماری چیچن ایتزا، مجموعه ای باستانی است که در سال 2008 میلادی در فهرست عجایب نو دنیا نهاده شد. در ادامه مطلب دیدنی های چیچن ایتزا به معرفی تاریخچه چیچن ایتزا می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

دیدنی های چیچن ایتزا و سرگذشت قومی تاریخی

معرفی

معماری چیچن ایتزا، مجموعه تاریخی متعلق به دوران مایا است و در استان یوکاتان مکزیک واقع شده است. این مجموعه، 120 کیلومتر با شهر مریدا فاصله دارد. این شهر در گذشته و از طریق قوم مایا با توجه به جغرافیای مقدس منطقه ساخته شده، این جغرافیای مقدس به شکل تجربی بدست آمده است. دیدنی های چیچن ایتزا را می توان مهمترین جاذبه کشور مکزیک دانست که به ثبت دنیای یونسکو رسیده است. این اثر باستانی طی رای گیری دنیای اجرا شده در سال 2007 میلادی، جزئی از عجایب هفتگانه نو دنیا نهاده شد.

تاریخچه

با توجه به اشیای پیدا شده در تاریخچه چیچن ایتزا، در بین سال های اولیه تا 250 بعد از میلاد افرادی زندگی می کردند اما طبق آنالیز ها و تحقیقات اجرا شده، قبل از این دوران قوم مایا در چیچن ایتزا زندگی می کردند. با توجه به آنالیز های اجرا شده، احتمال می رود این قوم در پی پیدا کردن چشمه هایی که در نزدیکی این منطقه است، به اینجا نقل مکان می نمایند و در شبه جزیره یوکاتان سکونت پیدا می نمایند. این افراد را که ایتزا نام دارند بعد از مدتی در سرتاسر جزیره توسعه پیدا می نمایند. قوم ایتزا به شهر ایزامال یورش می برند و این شهر را تسخیر می نمایند و در همین جا ساکن می شوند. این شهر به نام دهانه چشمه ایتزا یعنی همان چیچن ایتزا نامیده می گردد. قبل از آنکه چیچن ایتزا ساخته گردد، یعنی هزاره اول قبل از میلاد مسیح این محل را به عنوان مکان مذهبی می شناختند. 600 سال بعد از میلاد مسیح، یعنی انتهای دوران نخستین کلاسیک این منطقه به اوج خود می رسد و اما بعد از این دوران، یعنی بین سال های 625 تا 800 بعد از میلاد مسیح بناهای باشکوه و زیبایی را می بینیم که در این شهر ساخته می شوند و از نظر مذهی نیز بسیا مهم و با اهمیت است. دوران افول این شهر و بعلاوه تمدن مایا بین سال های 800 تا 925 میلاد مسیح است، در این دوران مردم این شهر آن را ترک کردند و به قسمت های غرب جزیره کوچ کردند، اما با این حال 2 سده بعد دوباره به این شهر بازگشتند. البته بعضی اظهار می نمایند که قوم مایا هیچ وقت این شهر را ترک نکرده است. بعد از این دوران افول، دوباره معماری چیچن ایتزا در سال 1000 بعد از میلاد به شکوه و جلال خود برگشت و ساختمان های زیبایی در آن ساخته شدند. این بناها، معماری متاثر از تولیک ها داشتند اما این شکوه و جلال ادامه پیدا نکرد و دوباره این شهر و برای بار آخر رو به افول رفت و متروکه شد. این روند از سال 1194 میلادی آغاز شد. در سال 1221 میلادی در این شهر جنگی به پا می گردد که بسیاری از بناها و بعلاوه بازار این شهر می سوزند. با این وجود باز هم تعداد نفرات کمی در آن زندگی می کردند اما دیگر هیچ رشد و پیشرفتی نداشت. با توجه به آنالیز هایی که اخیرا اجرا شده، می گویند زمان سقوط دیدنی های چیچن ایتزا، سال 1000 میلادی بوده است.

قوم مایا

در جنوب مکزیک و بعلاوه کشورهاغیی مانند بلیز، گواتمالا، ال سالوادور و هندوراس تمدنی متعلق به قوم مایا وجود داشته که قوم مایا چندین شهر خودمختار و استانی داشتند. این قوم حرکت ماه، ستاره ها و خورشید را در هزاره اول میلادی مورد آنالیز قرار می دادند و از طریق این کیهان شناسی، سعی داشتند گذشته و آینده را بیان نمایند. در این تمدن، سیستم ریاضی و بعلاوه تقویم ابداع شد. این تمدن بیشتر به خاطر شهرهای معروف آن مانند چیچن ایتزا شناخته شده است. از جمله دیگر شهرهایی که مربوط به قوم مایا هستند، می توان به اشمال، پالنکه، کوپال و تیکالاشاره کرد که از طریق حفاری باستان شناسان پیدا شدند اما بعضی از شهرهای قوم مایا هنوز هم پیدا نشده اند. در این شهرها و به خصوص چیچن ایتزا، بناهایی را می بینیم که دارای جزئیات بسیار زیبایی هستند که قوم مایا تمام آن ها را بدون استفاده از چرخ ساخته اما با این حال اشیایی از این قوم پیدا شده که چرخ دارند. به همین علت بعضی دیگر معتقدند آن ها برای ساخت این ها از چرخ استفاده کردند. در تمدن مایا و تاریخچه چیچن ایتزا، تجارت گسترده ای در این محدوده وجود داشته و از همین طریق بسیاری از اقلام مورد احتیاج خود را بدست می آوردند. مردم دارای مهارت های بسیاری از جمله سفالگری، جواهرسازی، بافندگی، پیکرتراشی و ساخت قایق بودند. برای چنین مهارت هایی انتظار می رود که ابزارهای فلزی وجود داشته باشد اما هیچ گونه ابزار فلزی در این منطقه ها پیدا نشده و به همین علت بعضی معتقدند آن ها بدون ابزار این کارها را می کردند اما نظر بعضی دیگر از باستان شناسان این است که ابزار آن ها برنزی بوده و حتما چنین ابزارهایی داشته اند. با این حال دقتی که در ساخت وسایل و بعلاوه قایق های خود داشته، نشان دهنده استفاده از ابزارهای فلزی است.

منبع: همگردی

به "دیدنی های چیچن ایتزا و سرگذشت قومی تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های چیچن ایتزا و سرگذشت قومی تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید