روستاها و رنج عدم توازن

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خبرنگاران/خراسان جنوبی عدم توازن در روستاها همیشه به چشم آمده؛ به گونه ای که در بعضی روستاها شاهد شرایط معیشت مطلوب بوده و در بعضی که پتانسیل های لازم از قبیل نیروی انسانی، آب و هوا و محصولات کشاورزی و ظرفیت های دامپروری وجود داشته، شرایط چندان مطلوب نیست.

روستاها و رنج عدم توازن

کاهش سهم جمعیت روستایی کشور و هم تعداد روستاها در چند دهه گذشته بسیار به چشم می خورد تا جایی که در بسیاری از روستاها تنها تعداد انگشت تعدادی آن هم از افراد سالمند و کهنسال مانده اند.

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، با توجه به ارزش و صندلی مالی اجتماعی روستا در گذشته و بعلاوه در حال حاضر برای امنیت بیشتر و بعلاوه عدم گسست زندگی جمعی در روستاها، لزوم توجه به پایداری و نگهداشت جمعیت روستا همیشه یکی از دغدغه های مدیریت و برنامه ریزی منطقه ای و ملی بوده است.

با شروع آموزش مجازی و نبود زیرساخت های این آموزش در روستاها هم مسائل چندین برابر شد و اینجا بود که باز هم کوشش برای عدم بازماندن دانش آموزان از تحصیل در نقاط مختلف شروع شد تا دانش آموزی به دلیل رسیدن به نقطه مطلوبی اینترنت در کوه صدمه نبیند.

جمعیتی که به دلیل کاهش عایدی کاهش می یابد

عالیه خواجوی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه 901 روستای استان دارای دهیاری و 879 روستا فاقد دهیاری هستند، گفت: به دلیل عدم شرایط مناسب روستاها و عدم توجه به عایدی و معیشت در بعضی نواحی روستایی، شاهد کاهش جمعیت هستیم.

وی اضافه نمود: اختلاف روستایی در عصر حاضر به اندازه ای است که مقایسه روستاها با یکدیگر شاید کار نادرستی باشد چرا که تعدادی از روستاها دارای امکانات در حد مطلوب هستند، اما در مقابل روستاهایی به دلیل فقدان امکانات در شرایط بسیار نامطلوبی به سر می برند در چنین شرایطی دو عامل برنامه ریزی و مدیریت مالی و سرمایه گذاری در انواع برنامه ریزی روستایی بسیار اهمیت دارد.

خواجوی با بیان اینکه براساس سرتعدادی سال 95 جمعیت استان 768 هزار و 198 نفر اعلام شده است، بیان نمود: تعداد خانوارهای روستایی 94 هزار و 947 خانوار و تعداد خانوارهای شهری هم 129 هزار و 136 خانوار است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال 95 نسبت به سال 91 در بعضی از شهرستان ها کاهش جمعیت روستایی مشاهده می گردد، بیان نمود: این امر نشأت گرفته از عدم شرایط مناسب روستاها و توجه به موضوع عایدی و معیشت در نواحی روستایی بوده است.

اتصال 70 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات

مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر 70 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند، اما از نظر جمعیت در روستاهای بالای 20 خانوار استان 89 هزار خانوار را زیر پوشش داریم.

وی اضافه نمود: براساس تکلیفی که برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان باید تا خاتمه برنامه ششم توسعه به شبکه ملی اطلاعات متصل گردد.

بهی گفت: طی پنج ماه ابتدای امسال با اجرای 45 سایت نسل سوم و چهارم، 60 روستای دیگر خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد و هفت هزار خانوار روستایی از مزایای آن برخوردار شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار کرد: با حمایت وزارت ارتباطات و پیگیری های استاندار خراسان جنوبی در امسال، ارسال تجهیزات به استان شتاب گرفته است و هزار و 400 مدرسه استان در یک سال گذشته از محل اعتبارات وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات متصل شد که نقش موثری در توسعه عدالت آموزشی در این استان داشت.

بهی با بیان اینکه تا مهر امسال 60 مدرسه روستایی دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهد شد، توضیح داد: موضوع توسعه ارتباطات یکی از زیرساخت های مهم توانمندسازی در همه حوزه هاست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان نمود: در دوران شیوع کرونا تقاضاهای زیادی از اهالی روستاها برای اینترنت پرسرعت داشتیم و با پیگیری های مستمر کوشش کردیم که این تقاضای به حق مردم را جامه عمل بپوشانیم تا دانش آموزی به دلیل نداشتن اینترنت از تحصیل بازنماند.

کاهش فراوریات عشایر و کوشش برای زدون اثرات خشکسالی

مهدی عصمتی پور، مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی هم به وبلاگ کاتالوگ گفت: به مناسبت گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه آبرسانی محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی برگزار می گردد.

وی اشاره به اهمیت جامعه عشایری به اسم قشری زحمتکش و کم توقع، در حفظ امنیت مرزی، مالی و فراوریی گفت: مسئولان نظام نگاه ویژه ای به این قشر از جامعه دارند و تا به امروز هم یاری های خوبی شده، اما با توجه به بحران شدید خشکسالی احتیاج به یاری های بیشتری بوده که امیدواریم با شروع پاییز بارندگی در استان شروع و شاهد رحمت الهی و کاهش مسائل عشایر باشیم.

عصمتی پور با بیان اینکه فراوریات عشایر خراسان جنوبی در امسال به دلیل خشکسالی 50 درصد کاهش یافت، توضیح داد: از ابتدای امسال تا به امروز به دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی سابقه اندازه فراوریات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده های لبنی، فراوری کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، فراوریات زراعی و باغی حدود 50 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به توزیع نهاده های دامی، بیان نمود: از ابتدای امسال 19 هزار و 730 تن نهاده دامی بین عشایر استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه پارسال تقریبا دو برابر شده است.

عصمتی پور با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی بلند مدت و مقرون به صرفه قیمت به عشایر برای عبور از شرایط موجود، ادامه داد: تا به امروز بالغ بر 53 میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین عشایر استان توزیع شده که از این مبلغ 46 میلیارد و 598 میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و مبلغ 7 میلیارد و 187 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی توضیح داد: از ابتدای امسال تا به امروز، به وسیله شرکت های تعاونی عشایری، 3412 تن آرد در بین عشایر استان توزیع شده است.

عصمتی پور یادآور شد: با تمهیدات اندیشیده شده کوشش شد تا خشکسالی بار مضاعفی بر زندگی عشایر وارد نکند؛ درست است که گاهی این بار سنگین بود اما سعی کردیم تا حد توان از اثرات منفی بعدیش جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روستاها و رنج عدم توازن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاها و رنج عدم توازن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید