شوش، نقطه تلاقی دو تمدن

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، شهرستان شوش در شمال خوزستان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و آثار ارزشمند و منحصربه فرد تاریخی و مذهبی از جایگاه ویژه ای درزمینهٔ گردشگری برخوردار است که همه ساله در ایام تعطیلات نوروز پذیرای صدها هزار مسافر از سراسر کشور می باشند.

شوش، نقطه تلاقی دو تمدن

شهر باستانی شوش روزگاری مرکز برخورد دو تمدن مهم بوده، که هریک به سهم خود در دیگری تأثیر داشته است، یکی تمدن میانرودان ودیگری تمدن عیلام. قرار گرفتن این منطقه در شمال خلیج فارس و نیز همسایگی با میانرودان در پیدایش این وضع ویژه تأثیر بسیاری داشته است.

بنا به دانشنامه ایرانیکا در حدود 4٬200 پیش از میلاد شهر شوش در جنوب غربی ایران بنیانگزاری شد. سفالینه های نقاشی شده متعلق به حدود 3٬500 پیش از میلاد در شوش واقع در ایلام بیانگر دوره ای پیشرفته از طرح های هندسی، ایجاد سبک خاص از انسان و شکل هایی از جانوران در آنها می باشد.

آثار باستانی شوش

آپادانا، آکروپل، شهر شاهی و شهر پیشه وران

محوطه باستانی شوش در زمان حفاری های باستان شناسی برای شناسایی بهتر به چهار بخش تقسیم شد که آپادانا درواقع کاخ پادشاهان هخامنشی است که هنوز بر روی تپه های باستانی بعضی از تندیس ها و ستون های این کاخ باقی است.

آکروپل و شهر شاهی در جوار آپادانا گنجینه ای از تاریخ تمدن بشر را در دل خویش داراست و لایه های تمدنی از دوره ایلامی، هخامنشی، پارتی، ساسانی و دوره اسلامی به خوبی در این قسمت قابل مشاهده است.

آپادانا

محوطه باستانی شوش در شهر شوش، محوطه وسیعی را در برمی گیرد که بناها و سازه های معماری بسیار متنوعی پیش ازتاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است.

آپادانا یکی از باشکوه ترین کاخ های آن از معروفیت عالم گیر برخوردار است. آپادانا به دستور داریوش پادشاه هخامنشی حدود سال های 515-521 پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنانهاده شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون های آن از جنس سنگ است.

کاخ داریوش دارای قسمت های مختلفی از جمله تالار، دروازه و کاخ پذیرایی و بعلاوه دارای سه حیاط مرکزی است. دیوارهای کاخ از خشت با نمای آجری و ستون های آن از سنگ است.

دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعاب دار منقوش با طرح های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین شده که بقایای به جای مانده آن ها در موزه های خارجی و داخلی نگهداری می شوند.

ستون های سنگی این کاخ متشکل از چند قسمت، زیرستون، پایه ستون، شالی ستون، ساقه ستون، گل ستون و سرستون است؛ که سرستون به شکل نیمه ای از دو گاو که زانوزده و پشت به هم داده اند، است.

ستون ها و دیوارهای آپادانا 22 متر ارتفاع داشته اما بلندی بقیه قسمت ها کمتر و سقف آن ها گهواره ای و از خشت ساخته شده است. از تزئینات کاخ اطلاعی در دست نیست ولی کف بسیاری از قسمت های از مصالحی ساخته شده که قرمزرنگ بوده است.

بخش های مهمی از کاخ آپادانا در زمان اردشیر اول (461 پیش از میلاد) دچار حریق شد که در زمان اردشیر دوم (359 پیش از میلاد) بازسازی شد. شهر شوش در حمله اسکندر مقدونی در حدود سال 320 پیش از میلاد ویران شد.

قلعه شوشآکروپل

در سال 1897 میلادی ژان ماری ژاک دو مورگان فرانسوی جهت تحقیق و اکتشاف به شوش آمد و جهت اسکان او و همراهانش و نگهداری آثار باستانی مکشوفه عملیات ساخت قلعه شوش شروع شد.

برای این کار بلندترین نقطه تپه های شوش یعنی اکروپل انتخاب شد و قلعه ای به شکل قلعه های قرون وسطا و ذوزنقه ای شکل بر روی آن ساخته شد.

ساختمان این قلعه اغلب با خشت و بقایای باستانی آجرها و خشت های دوره های مختلف که در محوطه باستانی شوش به جای مانده بود بنا شد و در سال 1912 میلادی کار ساخت آن به انتها رسید. از این قلعه اکنون نیز به عنوان مرکز نگهداری و تحقیق آثار باستانی استفاده می گردد.

منابع: فرمانداری شوش، ویکی پدیا

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ کاتالوگ

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "شوش، نقطه تلاقی دو تمدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوش، نقطه تلاقی دو تمدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید