شگرد های عبرت آموز کلاهبردار لیزینگی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، این جوان کلاهبردار یک کارشناس حرفه ای برای فرار از گرفتار شدن در دام کلاهبرداری شرکت های لیزینگی است.

شگرد های عبرت آموز کلاهبردار لیزینگی

به گزارش چندی قبل مردی با چهره ای آشفته پای در اداره پلیس تهران گذاشت و از رویای برباد رفته خرید خودرویش اطلاع داد و از ماموران پلیس خواست تا مرد فریبکار را که در یک شرکت لیزینگ خودرو اقدام به کلاهبرداری نموده است دستگیر نمایند.

به این ترتیب پرونده کلاهبرداری میلیونی برای تحقیقات ویژه در دستور کار ماموران اداره 14 پلیس آگاهی تهران نهاده شد و کارآگاهان در گام نخست مرد جوان را که طعمه شرکت لیزینگی خودرو شده بود هدف تحقیق قرار دادند. مرد جوان به ماموران گفت: به دنبال خرید خودرو به صورت اقساط بودم تا این که در فضای مجازی با یک شرکت لیزینگ خودرو آشنا شدم و وقتی دیدم دفتر این شرکت در منطقه شمال تهران است به آن اعتماد کردم و پس از تماس تلفنی قرار دیدار گذاشتم. وی اضافه کرد: وقتی وارد شرکت شدم، با یک دفتر لوکس، کارمندان شیک و فضایی آرام روبه رو شدم و در همان ابتدا به آن دفتر اعتماد کردم و پس از پر کردن فرم تعیینات وارد اتاق مدیر شدم و پس از خواندن قراردادی که از قبل نوشته شده بود تصمیم گرفتم خودروی مد نظرم را از آن جا خریداری کنم. مرد جوان گفت: بابت قراردادی که بسته شد حدود یک میلیون تومان برای انجام کار های اداری و پس از آن پول پیش پرداخت را به حساب مدیر شرکت واریز کردم و قرار شد تا پس از 40 روز کاری خودرویم را تحویل دهند و در زمان تحویل نیز چک های اقساط را در اختیارشان قرار دهم. این جوان ادامه داد: پس از دو ماه هر چه منتظر ماندم خودرو را به من تحویل ندادند و چند روزی از من مهلت خواستند و ادعا کردند با توجه به گران شدن خودرو ها باید منتظر ثبات قیمت خودرو در بازار باشیم. طعمه کلاهبرداران گفت: هر چه منتظر ماندم خبری نشد تا این که تصمیم گرفتم به شرکت بروم و وقتی به آن جا رفتم متوجه شدم افراد دیگری مثل من پیش پرداخت هایشان را واریز کردند، اما نه تنها خودرو به آن ها تحویل داده نشده بود بلکه هیچ کسی در دفتر شرکت نبود که جواب گوی ما باشد.

کارآگاهان در همان تحقیقات ابتدایی پی بردند افراد زیادی در این شرکت گرفتار کلاهبرداری شده اند و با توجه به تعداد زیاد پرونده ها که ارزش آن حدود سه میلیارد بود تجسس های فنی شروع شد.

تیم پلیسی در گام نخست مدیر شرکت را که همه پول ها به حسابش واریز شده بود ردیابی و در یک عملیات غافلگیرانه او را دستگیر کرد.

حمید 30 ساله که راهی جز اعتراف نداشت به ماموران گفت: من به یکی از دوستانم اعتماد کردم و همه پول ها را به حساب او که ادعا می کرد با شرکت های فروش خودرو در ارتباط است واریز کردم، ولی هیچ خودرویی به ما تحویل داده نشد. در حالی که مشتریان زیادی منتظر تحویل خودرو بودند تصمیم گرفتم شرکت را تعطیل کنم. به این ترتیب کارآگاهان به سراغ همدست این پسر جوان رفتند و این جوان که دارای سابقه کیفری بود نیز در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد. حمید که یک کلاهبردار تازه کار است ادعا می نماید هیچ وقت قصد کلاهبرداری نداشته و اعتماد به یک دوست باعث شده او به عنوان یک کلاهبردار شناخته گردد.

حمید که کارشناسی برق و کارشناسی ارشد مدیریت دارد و از روابط عمومی و فن بیان بالایی برخوردار است با دیگر کلاهبرداران یک تفاوت بزرگ دارد و آن هم هشدار هایی است که همچون یک کارشناس می دهد تا دیگر کسی گرفتار کلاهبرداران شرکت های لیزینگی نگردد. او در اعترافاتش به خبرنگار ما گفت: من ناخواسته وارد این جهت شدم، چون تخصص من چیز دیگری بود، دو سال بود که با مرد جوانی دوست شده بودم که شرایط اقتصادی خوبی داشت و در این مدت همه فکر و تحقیقات خودم را روی بازار خودرو متمرکز کردم و در نهایت با پیشنهاد او یک شرکت لیزینگ خودرو تاسیس کردیم که همه کار ها و حساب های اقتصادی این شرکت به نام من ثبت شد و قصد داشتم برای خودم یک برند بشوم، چون اصلا قصد فریبکاری نداشتم.

وی اضافه کرد: عمده شرکت های لیزینگ یک کار را انجام می دهند، اما با نام های دیگری خودشان را معرفی می نمایند تا تفاوت را نشان دهند، به طور مثال می گویند ما شرایط گذار، وا سپاری، پیش فروش و حواله فروش را انجام می دهیم که هیچ یک از آن ها از نظر کاری فرقی ندارد و تنها از نظر قانونی متفاوت است.

حمید ادامه داد: در مدتی که دستگیر شدم متوجه شدم یک جریان در این شرکت ها کلیشه ای است که مردم نباید فریب آن را بخورند، در این شرکت ها نحوه جذب، قراردادها، تبلیغ و فروش تکراری است. این جوان گفت: به طور مثال در شرکت های فروش خودرو برای پیش پرداخت 50 میلیون تومان درخواست می گردد، اما شرکت های لیزینگی پول ابتدایی را 45 میلیون تومان اعلام می نمایند و همین باعث تحریک شدن افراد می گردد و در ادامه بعضی مشتریان برای اطمینان می گویند شماره افرادی را که از شما خودرو تحویل گرفته اند در اختیارشان قرار دهیم که این شماره ها نیز صوری بوده و قابل اطمینان نیست. وی اضافه کرد: این دفاتر لیزینگ برای نوشتن قرارداد مبالغی بین 500 تا یک میلیون و 200 هزار تومان از خریدار می گیرند که من نیز از مشتریان دریافت می کردم و تنها سودی که من از کار لیزینگ قرار بود به دست بیاورم همین پول دریافتی از نوشتن قرارداد ها بود. حمید درخصوص گران شدن قیمت خودرو ها و سوء استفاده همکارش در این زمان برای کلاهبرداری گفت: در مدت دو ماه دو بار بازار خودرو با افزایش قیمت روبرو شد و وقتی از دوستم می خواستم که خودرو ها را تحویل دهد ادعا می کرد که بازار ثبات ندارد و خودرو گران شده است و با این بهانه از من خواست تا از مشتریان مهلت بگیرم که مشتریان نیز با توجه به اطلاع داشتن از گران شدن خودرو این فرصت را به ما دادند که پس از دو ماه ماجرای کلاهبرداری لو رفت و مجبور به بسته شدن دفاتر شدیم و من هم خیلی زود دستگیر شدم که خوشبختانه همدستم نیز دستگیر شد و پول ها در حال بازگشت به شاکیان پرونده است. بنا بر این گزارش، متهم برای تحقیقات بیشتر در اختیار ماموران اداره 14 پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است.

جوان شیاد تحلیل متفاوت و کارشناسانه ای دارد تا دیگران در دام این کلاهبرداری ها گرفتار نشوند. در درجه اول هیچ وقت به رنگ و بوی شرکت و محل آن که در شمال تهران است اعتماد ننمایند، در مرحله دوم، فریب کارمندان و سیستم اداری آن جا را نخورند و به خریداران خودرو هایی که با آن ها تماس می گیرند و قرارداد های سفت و سخت که برای دو طرف قرارداد است و حتی به شماره ثبت شرکت که با آدرس شرکت و نام مدیریت مطابق است نیز اعتماد ننمایند و تنها یک چیز است که می تواند تفاوت بین شرکت های اصلی و کلاهبردار را تعیین کند؛ همه شرکت های لیزینگ خودرو در درجه اول باید از بانک مرکزی و وزارت صمت مجوز داشته باشند، چون برای دریافت این مجوز ها باید 10 میلیارد تومان به حساب بانک مرکزی واریز نمایند که در صورت بروز هرگونه مشکل، بانک پول ها را به مشتریان بازگرداند. برای اطمینان از درستی مجوز ها به تارنمای بانک مرکزی و سامانه ثبت شرکت ها که به قوه قضاییه متصل است مراجعه نمایند و اسم شرکت و کد آن را مورد آنالیز قرار دهند و باید با دقت به اسامی شرکت توجه نمایند که نام شرکت ثبت شده باشد و فریب اسامی مشابه به اسامی ثبت شده را نخورند. تنها دلیلی که فکر می کنم دوستم از من برای اجرای نقشه اش استفاده کرد این بود که من فن بیان خوبی داشتم، من مدت سه سال گذشته در حوزه فروش تمرکز کردم و با دانش و اطلاعاتی که به دست آوردم مشغول آموزش، تدریس، سخنرانی و متقاعدسازی شدم، شاید باورتان نگردد در زندان برای شوخی بدون این که خودرویی داشته باشم با توجه به فن بیان و دانشی که دارم یک خودرو به شخص دیگری فروختم که هیچ کس باور نمی کرد بتوانم این کار را انجام دهم. من بی گناه نیستم، چون مردم با توجه به اعتمادی که من به دوستم نموده بودم برای خرید خودرو سرمایه گذاری کردند. من خودم را در این ماجرا گناهکار می دانم و تمام سعی خودم را می کنم که پول افراد به حسابشان بازگردانده گردد که بخشی از این کار رخ داده است، اما من کلاهبردار نیستم و دوستم مقصر اصلی بود. بعد از آزادی از زندان با توجه به دانش و فن بیانی که دارم، اطلاعاتم را که با گذراندن دوره ها به دست آوردم در اختیار دیگران می گذارم، به این معنا که از جهت درست و با استفاده از دانشی که دارم می توانم درآمدزایی کنم. من به جوانان هم توصیه می کنم، هیچ وقت از چارچوب خانواده خارج نشوند، من جوانی بودم که همه وقتم را با درس و کتاب سپری می کردم و بیشتر اوقات در کنار خانواده ام بودم، اما وقتی با دوستانم بیشتر ارتباط برقرار کردم و از خانواده دور شدم رفتار و فرهنگ خانوادگی من به سمت دوستانم تغییر کرد و همین موضوع باعث شد زود به یک دوست اعتماد کنم. توصیه می کنم هیچ وقت به کسی اعتماد نکنید و به غیر از پدر و مادر و خواهر و برادرتان با کسی در کاری شریک کاری نشوید و اگر هم شریک شدید وقتی متوجه شدید که همه چیز به نام شما ثبت شده است احتمال بدهید که در این کار خطایی وجود دارد. همواره به مشتریان شرکت هم توصیه می کردم که اگر 30 میلیون تومان پول دارید به اندازه همان پول، خودرو بخرید، چون با توجه به تغییر قیمت خودرو در بازار شاید همان پول را هم که دارید از دست بدهید.

منبع:خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شگرد های عبرت آموز کلاهبردار لیزینگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگرد های عبرت آموز کلاهبردار لیزینگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید