مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ با سوزوکی گرند ویتارا و کیا سول

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، نیسان قشقایی (Nissan Qashqai) محصولی از شرکت ژاپنی نیسان در کلاس کامپکت کراس اوور کوچک است. نیسان قشقایی در بازار ایران بی رقیب نیست. در این مقاله، ما به مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ با سوزوکی گرند ویتارا و کیا سول می پردازیم.

مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ با سوزوکی گرند ویتارا و کیا سول

مقدمه ای بر مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ

سلیقه و تمایل ایرانیان طی دوره های مختلف هم سو با تحولات دنیای در خرید خودرو تغییر نموده است و بی شک این فرایند تداوم خواهد داشت. همین 2 یا 3 دهه پیش بود که بازار خودروی ایران در عطش محصولات آسیای شرقی و خودروهای فراوری انبوه خودروسازان ژاپنی و کره ای بود.

کمی قبل تر نیز در دهه های 50 و 40 شمسی به ترتیب خودروسازان آلمانی و آمریکایی بازار ایران را در دست داشتند. اما در حدود 14 سال پیش که واردات خودرو با چراغ سبز مسئولان روبه رو شد و شرکت های مختلف از فرصت بازگشایی واردات خودرو به خوبی استفاده کردند، خیابان ها و جاده های ایران تا حدود زیادی از عدم تنوع و کسلی بیرون آمد و خودروهایی با ظاهر نو و مجهز به امکانات روز پا به کشور ما گذاشت.

نیسان قشقایی مونتاژ از نمای روبه رو

درست از همین زمان بود که خودروهای شاسی بلند نگاه ایرانیان را به خود جلب کرد و شاسی بلندهای برندهای مختلف در خیابان های ایران جولان می داد.

تشنگی بازار خودروی ایران به حدی بود که شرکت پارس خودرو اقدام به راه اندازی خط مونتاژ و فراوری نیسان قشقایی کرد. خودرویی که در کلاس نو شاسی بلندهای کوچک یا همان کراس اوورهای کامپکت طراحی و فراوری شده بود. اما قشقایی در این بازار بی رقیب نبود و از نمونه وارداتیش تا شاسی بلندهایی چون سوزوکی گرند ویتارا و کیا سول سعی در قبضه کردن بازار داشت.

مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ با سوزوکی گرند ویتارا

اولین خودرویی که ما در مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ به آن می پردازیم، سوزوکی گرند ویتارا است. سوزوکی گرندویتارا (Suzuki Grand Vitara) عنوان خودرویی در کلاس SUV کوچک یا همان کراس اوورهای کامپکت است که از سال 1998 تا به امروز در 4 نسل مختلف از سوی کمپانی ژاپنی سوزوکی طراحی، فراوری و عرضه شده است. نسل سوم این خودرو از سال 1386 به همت شرکت ایران خودرو در ایران عرضه شده است که در این مطلب از آن به عنوان نسل اول گرند ویتارای فراوریشده در ایران یاد می گردد.

این خودروساز بزرگ ایرانی پس از واردات محدود 190 دستگاه از ویتارا در سال 1385 موافقت شرکت ژاپنی را برای ساخت آن در ایران جلب کرد و در سال 1386 خط مونتاژ آن را در کارخانه ایران خودروی خراسان راه اندازی کرد. استقبال خوب مردم و پاسخ مثبت آنان به عرضه خودرویی باکیفیتِ ساخت مطلوب، برخورداری از امکانات روز، ایمنی خوب، قدرت زیاد و بهره مندی از دودیفرانسیل، وفاداری به عنصر دوام و استهلاک کم محصولات ژاپنی و مهم تر از آن شاسی بلند و چشم نوازبودن منجر به فروش قابل قبول گرند ویتارا شد.

اما بروز عواملی چون ضعف عملکرد پیشرانه 2 لیتری، بازاریابی قوی رقیبان، کم کاری مسئولان ایران خودرو و … منجر به از دست دادن بازار از سوی گرند ویتارا به نفع رقبای نوی به خصوص نمایندگان کره ای در این کلاس شد. شکستی که زمینه ساز ساخت و عرضه نسل دوم گرند ویتارای مونتاژشده در ایران با پیشرانه ای قدرتمندتر شد، بعدها در سال 1396 نسل سوم آن نیز با تغییراتی پا به این بازار رقابتی پرتلاطم گذاشت.

در اینجا قصد داریم ابتدا آنالیز کنیم که کدام نسل از گرند ویتاراهایی که در ایران ساخته شده است، قابلیت رقابت با نیسان قشقایی مونتاژ ایران را دارد.

نمای داخلی نیسان قشقایی مونتاژ

پس از آنکه پیشرانه 2000 سی سی ویتارا توان رقابت با حریفانش را نداشت، گرند ویتارای نو با پیشرانه ای با ظرفیت 2393 سی سی که امکان فراوری 169 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن متر گشتاور را داشت، فراوری و به بازار عرضه شد. این خودروی دودیفرانسیلی با شتاب صفر تا 100 کیلومتر کمتر از 12 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با 185 کیلومتر بر ساعت با مصرف سوخت ترکیبی حدود 9 لیتر و برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو 4، بهره مندی از آپشن های متنوع نو و … دیگر آن گرندویتارای سابق نبود که به راحتی قافیه را به حریفانی چون نیسان قشقایی ببازد.

مشخصات و اطلاعات موتوری فوق به وضوح نشان می دهد که این محصول سوزوکی از منظر فنی گوی سبقت را از نسل اول قشقایی ربوده است. پس منصفانه تر است که همان نمونه اولیه ویتارا را با نسل اول قشقایی مقایسه کنیم؛ به خصوص اینکه زمان افول فراوری قشقایی مونتاژ با زمان طلوع فراوری نسل دوم ویتارا تقریباً یکی بوده است.

پیشرانه قبلی ویتارا با 4 سیلندر و ظرفیت 2000 سی سی که فقط امکان فراوری 135 اسب بخار قدرت را دارد، راندمانی مشابه با پیشرانه قشقایی مونتاژ عرضه می نماید. شتاب صفر تا 100 کیلومتر این مدل گرند ویتارا در حدود 13.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 175 کیلومتر بر ساعت است؛ درنتیجه قشقایی با 11 ثانیه پرشتاب تر و سریع تر عمل می نماید. مصرف سوخت هر دو خودرو با وجود شکایت های زیاد درمورد مصرف ویتارا تقریباً یکسان ثبت شده است و شاید در عمل موضوع طور دیگری باشد! اما در بحث ایمنی شرایط محصول نیسان بسیار بهتر است و تعداد کیسه های هوا و کیفیت سیستم های نگهدارنده و ترمز آن بیشتر و مطلوب تر است. به طورمثال برای سرنشینان عقب گرندویتارا هیچ کیسه هوایی در نظر گرفته نشده است.

بسیاری از امکانات داخل کابین ویتارا فقط به صورت سفارشی ارائه می گردد و کیفیت متریال به کاررفته و کارایی آپشن های آن در سطح پایین تری قرار گرفته است. درمجموع با وجود میزان ناچیزی پایین تربودن قیمت گرند ویتارا در مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ هم سال و هم نسل که در بازار خودروهای کارنموده قابل خریداری است، توصیه می گردد که یا قشقایی را به نسل اول گرند ویتارا ترجیح بدهید و یا حداقل با صرف هزینه بیشتر، سراغ نسل دوم سوزوکی گرند ویتارا بروید.

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش سوزوکی گرند ویتارا به سایت وبلاگ کاتالوگ مراجعه کنید.

مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ با کیا سول

خودروی دیگری که در مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ قرار می گیرد، کیا سول است. مدت زیادی از عرضه قشقایی در کلاس نو کراس اوورهای کوچک از سوی نیسان نگذشته بود که کمپانی کره ای کیا موتورز برای اینکه از قافله عقب نماند، به سرعت اقدام به طراحی خودرویی در این کلاس و عرضه آن در سال 2009 کرد و نام این محصولش را که از ظاهری متفاوت برخوردار بود، کیا سول (Kia Soul) گذاشت.

خیلی زود کیا سول با استقبال مشتریانی در سرتاسر دنیا روبه رو شد و به علت برخورداری از پیشرانه ای کم مصرف و مالی، جادار و کاربردی بودن فضای کابین، ایمنی مطلوب، کیفیت ساخت زیاد و … نگاه ها را به خود جلب کرد.

با وجود اینکه نسل اول و دوم این خودرو به صورت محدود در کشور ما عرضه شده است، ما در اینجا قصد داریم نسل اول سول (مدل 2013) را با قشقایی مونتاژ ایران مقایسه کنیم.نسل اول کیا سول از پیشرانه با حجم 1600 سی سی سود می برد که توان فراوری 130 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودروی 4 سیلندر با 16 سوپاپ و برخورداری از جعبه دنده 6 دنده و اتوماتیک، امکان رسیدن به حداکثر سرعتی برابر با 180 کیلومتر بر ساعت را با شتابی مشابه شتاب قشقایی دارد.

نیسان قشقایی مونتاژ از نمای عقب

سول دیفرانسیل جلوست و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است. با آنالیز این مشخصات فنی متوجه می شویم که گرچه کیا سول از پیشرانه ای با راندمان کمی کمتر از قشقایی برخوردار است، ولی مصرف سوخت آن به مراتب کمتر از رقیبش است که 8.1 لیتر به صورت ترکیبی بنزین می سوزاند. داشتن 6 کیسه هوا و موارد مشابه سیستم های نگهدارنده و ترمزها و آپشن های مرتبط با ایمنی خودرو، نشان گر این نکته است که هردو خودروها ایمن است.

صدای پیشرانه سول در مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ بیشتر است و سیستم تعلیق و فرمان پذیری نیز ضعیف تر است. در بحث طراحی بدنه و ظاهر خودرو با وجود اولویت سلیقه افراد مختلف، احتمالاً فزونی با قشقایی باشد که از ظاهر منضبط، متعادل و قابل قبولی برخوردار است؛ زیرا کیا سول واقعاً ظاهر نامتعارف و عجیبی دارد و شاید سلیقه هرکسی آن را برنتابد! اما طراحی مکعب شکل سول به گونه ای است که ضمن جاداربودن کابین، دید مناسب تر و تسلط بیشتری را در اختیار راننده قرار می دهد.

به طورکلی با وجود عرضه کوتاه مدت قشقایی مونتاژ در ایران، عرضه محدود کیا سول بر کم رونق تربودن خرید و فروش آن در بازار خودروهای دست دوم تأثیر بسیاری گذاشته است و توصیه می گردد که نیسان قشقایی مونتاژ را به کیا سول وارداتی ترجیح بدهید تا از مضرات عرضه محدود آن در امان بمانید. مگر اینکه قصد خرید خودرویی به واقع عجیب و کم یاب و متفاوت تری داشته باشید که تقریباً قیمتی هم سنگ قشقایی فراوری داخل دارد.

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش کیا سول به سایت وبلاگ کاتالوگ مراجعه کنید.

جمع بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ در اختیارتان قرار داده باشد. بعلاوه شما می توانید با مراجعه به لینک زیر از نوترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار آگاه شوید:

قیمت خرید و فروش نیسان قشقایی مونتاژ

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ وبلاگ کاتالوگ در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ با سوزوکی گرند ویتارا و کیا سول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه نیسان قشقایی مونتاژ با سوزوکی گرند ویتارا و کیا سول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید