دلیل خشکی دهان و 9 راه حل برای رفع کردن آن

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خشکی دهان از جمله شرایط های پزشکی است که تشخیص دلیل آن، رفع کردنش را آسان تر می نماید؛ با این حال دنبال کردن بعضی راهکارها در خانه، خشکی دهان را کاهش داده و منجر به افزایش جریان بزاق می گردد.

دلیل خشکی دهان و 9 راه حل برای رفع کردن آن

اصولا کسانی که تحت درمان های سرطان هستند، هورمون درمانی می نمایند، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و یا ضد احتقان ها را مصرف می نمایند، بیشتر به عارضه خشکی دهان مبتلا می شوند اما با این حال می توان با اتخاذ بعضی راهکارها این مشکل را تا حدی کاهش داد.

سمینار رایگان - چرا سرمایه گذاری در قبرس شمالی - تهران، پنجشنبه 23 آذر

- نوشیدن آب زیاد: شما می توانید مقدار آب مصرفی یا مایعات دیگر در طول روز را افزایش دهید و یا حتی از تکه های بسیار کوچک یخ برای افزایش ترشح بزاق بهره ببرید.

- تنفس از راه بینی: انجمن گوش و حلق و بینی آمریکا اعلام نموده است که خشکی دهان علاوه بر این که حس چشایی را کاهش می دهد، منجر به راه پیدا کردن عفونت ها به دهان یا گلو می گردد؛ بنابراین از راه بینی تنفس کنید نه دهان.

- اجتناب از مصرف کافئین: تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد کافئین باعث خشکی دهان شده و یا حتی آن را وخیم تر می نماید. کاهش مصرف قهوه و نوشابه های کافئین دار و جایگزینی آنها با لیمو، آب و یا آب مرکبات توصیه می گردد.

- استفاده از دستگاه های بخور: به یاد داشته باشید که استفاده از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها منجر به خشکی دهان می گردد پس اگر احتیاج به مصرف این داروها دارید سعی کنید از یک دستگاه بخور در خانه برای افزایش رطوبت هوا به ویژه در طول شب و در اتاق خواب بهره ببرید.

- استفاده از خمیردندان ها و دهان شویه های خاص: بعضی کارشناسان توصیه می نمایند از انواعی از خمیردندان ها و دهان شویه ها بهره ببرید که زایلیتول در فهرست مواد تشکیل دهنده آنها باشد. ژل های مرطوب نماینده و اسپری های حاوی زایلیتول نیز یاری نماینده است. از هر گونه دهان شویه حاوی الکل پرهیز کنید چون خشکی دهان را بدتر می نماید.

- استفاده از آدامس های بدون قند: خوردن یک تکه آب نبات یا آدامس های بدون قند فراوری بزاق را تحریک می نماید. باز هم به برچسب این محصولات دقت کنید که حاوی زایلیتول باشد.

- اجتناب از سیگار: توتون و تنباکو علاوه بر عواقب منفی بهداشتی، منجر به تشدید خشکی دهان می گردد. سموم موجود در دود سیگار نه تنها فراوری بزاق را کند می نماید بلکه منجر به التهاب لثه نیز خواهد شد.

- اجتناب از الکل: بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، علاوه بر این که از دهان شویه های حاوی الکل باید اجتناب کنید، نوشیدنی های الکلی را نیز فراموش کنید. مصرف الکل منجر به ادرار مکرر و از دست دادن آب بدن و در نهایت خشکی دهان می گردد.

- مصرف جعفری: جعفری خشکی دهان را از بین می برد و منجر به از بین رفتن بوی بد دهان نیز می گردد.

منبع: گردشبان

به "دلیل خشکی دهان و 9 راه حل برای رفع کردن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خشکی دهان و 9 راه حل برای رفع کردن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید