عوامل انسانی اصلی ترین عامل تهدید خزندگان و دوزیستان است

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان با بیان اینکه دلایل در معرض خطر انقراض بودن گونه های مختلف خزندگان و دوزیستان متفاوت است، گفت: با این حال تخریب زیستگاه های طبیعی و دخالت عوامل انسانی بیشترین عامل تهدید این گونه ها محسوب می گردد.

عوامل انسانی اصلی ترین عامل تهدید خزندگان و دوزیستان است

هانیه غفاری در گفت و گو با وبلاگ کاتالوگ، با بیان اینکه خزندگان و دوزیستان دو گروه مختلف از مهره داران هستند که معمولا در علم هرپِتالوژی (Herpetology) یا همان مطالعه توام خزندگان و دوزیستان با هم مطالعه می شوند و در مطالعات علمی با همدیگر از آن ها صحبت می گردد، گفت: در واقع این دو گروه تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند.

وی در ادامه به بعضی تفاوت های بین خزندگان و دوزیستان اشاره نمود و گفت: دوزیستان یک مرحله دگردیسی دارند یعنی در مرحله لاروی دارای آبشُش هستند که بعد از دگردیسی تبدیل به شش می گردد اما خزندگان از زمانی که از تخم بیرون می آیند دارای شُش هستند و نوزادان خزندگان از زمانی که متولد می شوند شبیه به والدین شان هستند اما دوزیستان اینگونه نیستند.

غفاری همچنین با اشاره به اینکه جنس پوست و تخم های دو گونه خزندگان و دوزیستان نیز تفاوت دارد، اظهار کرد: دوزیستان پوست لطیف تر و فاقد پولک دارند اما خزندگان پوست شان زمخت تر و پولک دار است همچنین ساختار تخم آن ها متفاوت است. به این صورت که اطراف تخم دوزیستان ساختاری ژله ای دارد اما خزندگان با تخمگذاری در محیط های خشکی سازگاری پیدا کردند بنابراین روی تخم شان پوسته آهکی دارند که با محیط های خشک سازگار است.

وی در ادامه گفت: در خزندگان نیز گونه های شاخص و اندمیک زیادی وجود دارد که می توان به تعدادی از آنها اشاره نمود مانند افعی شاخدار دم عنکبوتی که پراکنش جهانی آن به بخش های کوچکی از استان های ایلام و کرمانشاه و افعی کوهستانی لطیفی که پراکنش جهانی آن به بخش کوچکی از کشور یعنی پارک ملی لار واقع بین استان های تهران و مازندران محدود می گردد.

وی همچنین با اشاره به گِکو پارسی گفت: گکو پارسی گونه ای است که من و همکارانم آن را کشف کردیم و گونه اندمیکی است که طی چند سال گذشته به عنوان گونه ای جدید به خزندگان کشور معرفی شده است.

غفاری با اشاره به اینکه بسیاری از گونه های خزندگان و دوزیستان کشور در معرض خطر انقراض هستند، اظهار کرد: تخریب زیستگاه های طبیعی و ایجاد آلودگی در آن ها از مهم ترین دلایل این مساله است همچنین به صورت تعیین آن گونه هایی که در شب عید به عنوان حیوان خانگی به فروش می رسند بیشتر در معرض تهدید هستند مانند سمندر کوهستانی کایزر یا همان سمندر کوهستانی لرستانی.

وی تاکیدکرد: در رابطه با گونه هایی که در زیستگاه های طبیعی خود هستند توصیه می کنم اگر مردم به یک منطقه طبیعی می فرایند پوشش گیاهی و محیط های طبیعی آن را دستکاری و تخریب ننمایند چرا که پوشش گیاهی پناه بسیاری از گونه هاست و اگر تخریب گردد آن گونه پناه خود را از دست می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان درباره گاندو (تمساح پوزه کوتاه ایرانی) گفت: پراکنش این گونه در ایران در قسمت جنوب استان سیستان و بلوچستان است و تعارض آن با انسان مخصوصا در سال 98 همزمان با وقوع سیل در این استان پررنگ و حمله آن به انسان نیز گزارش شد.

وی ادامه داد: به طور کلی مهم ترین عامل تهدید گاندو در کشور کمبود یکی از منابع حیاتی این گونه یعنی آب است که در آن منطقه هم برای انسان و هم گونه گاندو کم و به همین دلیل این گونه در معرض خطر انقراض است.

این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه به دلیل کمبود آب در روستاهایی که گونه گاندو در آن پراکنش دارد، مردم آن منطقه نیز از همان برکه هایی که زیستگاه گاندو است آب خود را تامین می نمایند، اظهار کرد: اگر آب شرب مردم این مناطق تامین گردد تا حدی تعارض بین انسان و گاندو کاهش پیدا می نماید همچنین میزان بارندگی سالانه این مناطق نیز در حفظ این گونه از خطر انقراض نقش مهمی دارد و مشکل آبی در چند سال اخیر باعث شده است زیستگاه گاندو با مشکلاتی روبرو گردد.

غفاری در سرانجام با اشاره به اینکه تعداد کل دوزیستان کشور 22 گونه است، گفت: شش گونه از آن ها اندمیک (بوم زاد) کشور هستند و بیشتر سمندرهایی که داریم اندمیک ایران و به ویژه اندمیک زیستگاه های زاگرس هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عوامل انسانی اصلی ترین عامل تهدید خزندگان و دوزیستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل انسانی اصلی ترین عامل تهدید خزندگان و دوزیستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید