عکس ، فناوری خیره کننده جام جهانی 2022 قطر

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، زومیت نوشت: فیفا در مسابقات جام جهانی 2022 با بهره گیری از دوربین هایی پیشرفته و حسگری در مرکز توپ، به داوران برای تصمیم گیری سریع و دقیق درباره موقعیت های آفساید یاری می نماید.

عکس ، فناوری خیره کننده جام جهانی 2022 قطر

فیفا می گوید در مسابقات جام دنیای 2022 فوتبال از فناوری آفساید نیمه اتوماتیک استفاده می گردد. این فناوری، ابزاری یاریی برای داوران حاضر در زمین مسابقه و یاری داوران ویدیویی است تا تصمیم درباره آفساید را سریع تر و دقیق تر بگیرند.

در پی استفاده موفقیت آمیز از فناوری یاری داور ویدیویی (VAR) در مسابقات جام دنیای 2018، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در رویدادی اظهار داشت که فدراسیون بین المللی فوتبال تمام کوشش خود را به کار می گیرد تا از پتانسیل های صنعت فناوری در فوتبال استفاده نموده و سیستم یاری داور ویدیویی را بهینه تر کند. در سال های اخیر فیفا فناوری های بیشتری را وارد فوتبال نموده است تا نه تنها تماشای مسابقات لذت بخش تر گردد، بلکه حاشیه های پیرامون داوران کاهش یابد.

براساس آنچه در وب سایت رسمی فیفا آمده است، این فدراسیون ازطریق همکاری با آدیداس و شماری از شرکای تجاری دیگر ازجمله کارگروه تعالی نوآوری و ارائه دهندگان سرویس های مبتنی بر فناوری های روز، توانسته است بهبودهای قابل توجهی در عملکرد سیستم یاری داور ویدیویی اعمال کند. یکی از مهم ترین بهبودهای این سیستم، اضافه شدن فناوری آفساید نیمه اتوماتیک است.

فناوری آفساید نیمه اتوماتیک از 12 دوربین اختصاصی برای رهگیری حرکات استفاده می نماید که در زیر سقف استادیوم نصب شده اند. این دوربین ها در هر ثانیه 50 بار توپ فوتبال و 29 نقطه از بدن فوتبالیست ها را رهگیری می نمایند تا جایگاه آن ها در زمین با دقتی مثال زدنی محاسبه گردد. 29 نقطه موردبحث شامل تمامی اندام های فوقانی و تحتانی بدن بازیکن است که روی آفساید تأثیر می گذراند.

الرحله، توپ رسمی جام دنیای 2022 که به وسیله آدیداس ساخته شده، در عملکرد دقیق تر فناوری آفساید نیمه اتوماتیک اثرگذار است. این توپ به داور برای تشخیص آفسایدهای میلی متری یاری می نماید، چون در داخل خود یک حسگر IMU (واحد مقدار گیری اینرسی) دارد. این حسگر که در مرکز توپ قرار گرفته، 500 بار در ثانیه داده های توپ را برای یاری داوران ویدیویی که در اتاقی ویژه حضور دارند ارسال می نماید و با دقت بسیار بالا نقطه ضربه به توپ را تشخیص می دهد.

فناوری آفساید نیمه اتوماتیک ازطریق ترکیب داده های مربوط به رهگیری حرکات بدن بازیکن و داده های حسگر IMU داخل توپ و در نهایت اعمال مدل های هوش مصنوعی بر این داده ها، هشداری برای یاری داوران ویدیویی ارسال می نماید. این یاری داوران پس از دریافت هشدار، دوربین ها و داده ها را به دقت آنالیز می نمایند و تصمیم نهایی را می گیرند. پس از اتخاذ تصمیم نهایی، داوری که در مرکز زمین حضور دارد آگاه می گردد.

یاری داوران ویدیویی برای آنالیز آفساید، نگاهی به نقطه ضربه به توپ و خط فرضی آفساید که به صورت اتوماتیک به وسیله سیستم و بر پایه محل حضور بازیکن در زمین کشیده شده است می اندازند. کل این فرایند تنها چند ثانیه طول می کشد و باعث می گردد تصمیم نهایی درباره آفساید بسیار سریع تر و دقیق تر گرفته گردد.

پس از تأیید آفساید به وسیله یاری داوران ویدیویی و بعلاوه داور اصلی مسابقه، داده های موقعیت یابی ناشی از دوربین ها که برای اتخاذ تصمیم آفساید استفاده شده اند به انیمیشنی سه بعدی تبدیل می شوند که با دقتی بسیار بالا محل قرارگیری اندام های بدن بازیکن را در زمین به هنگام لمس توپ تعیین می نماید.

انیمیشن سه بعدی که همواره برترین زاویه دید ممکن را در هر موقعیت آفساید به تصویر می کشد، روی نمایشگرهای بزرگ استادیوم و بعلاوه پخش زنده تلویزیونی نمایش داده می گردد تا تمامی کسانی که مشغول تماشای فوتبال هستند به شفاف ترین شیوه ممکن از علت آفساید آگاه شوند.

فیفا می گوید مدت ها پیش از آغاز جام دنیای 2022، عملکرد سیستم آفساید نیمه اتوماتیک و حسگر موجود در توپ الرحله را با موفقیت در چند رویداد آزمایشی و شماری از مسابقات رسمی شامل عرب کاپ 2021 و جام باشگاه های دنیا 2021 آزموده است. در جریان این مسابقات، فناوری نو فیفا توانست به داوران یاری کند در مدت زمانی کوتاه تر از حالت عادی، تصمیمات دقیق تری دررابطه با موقعیت های آفساید بگیرند.

داده های جمع آوری شده در آزمون های آنلاین و آفلاین به وسیله آزمایشگاه ورزشی مؤسسه MIT تجزیه وتحلیل و تأیید شده اند. فیفا می گوید پژوهشگران گروه TRACK در دانشگاه ویکتوریا با اتکا بر داده های علمی، فناوری پایش حرکات اندام های بدن را تأیید نموده اند.

گروهی از پژوهشگران مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zürich) تحقیقات گسترده ای درباره مزایای سیستم رهگیری چند دوربینه فیفا انجام داده اند و فدراسیون بین المللی فوتبال میخواهد همچنان آزمون های مختلفی روی این سیستم انجام دهد تا فوتبال با بهره گیری از فناوری های نو، روزبه روز مجذوب کننده تر گردد.

فیفا تمامی اطلاعات مربوط به فناوری آفساید نیمه اتوماتیک و حسگر استفاده شده در توپ الرحله را به تیم هایی که در مسابقات جام دنیای 2022 حضور دارند ارائه داده است.

مسابقات جام دنیای 2022 از امشب با بازی قطر و اکوادور آغاز می گردد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، فناوری خیره کننده جام جهانی 2022 قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، فناوری خیره کننده جام جهانی 2022 قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید