نهادینه شدن فرهنگ کشاورزی قراردادی در مازندران، کشت قراردادی برنج در 45 هزارهکتار

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خبرگزاری خبرنگاران- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته گردد و همه باید کوشش کنیم این فرهنگ در کشاورزی مازندران نهادینه گردد تا شاهد افزایش کمی و کیفی فراوری محصولات کشاورزی باشیم .

نهادینه شدن فرهنگ کشاورزی قراردادی در مازندران، کشت قراردادی برنج در 45 هزارهکتار

به گزارش خبرنگاروبلاگ کاتالوگدفترمازندران درساری، عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جلسه کشت قراردادی برنج در سال زراعی نو با بیان اینکه جهان در حال اجرای کشت قراردادی است، گفت: برای موفقیت در اجرای طرح کشت قراردادی باید کارشناسان پهنه در عرصه باشند تا منافع کشاورزان تامین گردد.

وی ادامه داد: استفاده از کودهای شیمیایی در مزارع و باغات باید بهینه گردد و شاهد افزایش مصرف کودهای پتاسه و فسفاته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هدف اصلی اجرای کشت قراردادی را یاری به کشاورزان دانست و گفت: با اجرای این طرح، آموزش های لازم به کشاورزان ارایه می گردد و کشاورزانی که از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند، کشاورزی برای آنان به صرفه و مالی خواهد شد.

شهیدی فر ادامه داد: کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته گردد و همه باید کوشش کنیم این فرهنگ در کشاورزی مازندران نهادینه گردد تا شاهد افزایش کمی و کیفی فراوری محصولات کشاورزی باشیم.

وی اضافه نمود: باید در محصولات مختلف ذخیره استراتژیک داشته باشیم تا بتوانیم در مواقع ضروری بازار را کنترل و تنظیم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: قطعات بزرگ برنجکاری برای اجرای طرح کشت قراردادی برنج در نظر گرفته گردد و به عنوان پایلوت اجرایی گردد.

وفایی نژاد مدیرکل غله مازندران در این نشست با بیان اینکه برنج با گندم فرق دارد چراکه تمام مراحل فرایند فراوری تا مصرف گندم معین است و مورد حمایت قرار می گیرد، گفت: اما کشت برنج اینگونه نیست و معین قیمت برنج برای اجرای این طرح بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: اعتماد بین بخش دولتی و فراوریکنندگان در اجرای طرح بسیار اهمیت دارد و هرچه این اعتماد افزایش یابد ضمانت اجرای طرح کشت قراردادی بیشتر است.

مجید بهادری معاون بهبود فراوری گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این نشست با بیان اینکه کشت قراردادی برنج در راستای کشاورزی قراردادی است و برای جبران بخشی از هزینه های فراوری و افزایش قیمت نهاده های محصولات کشاورزی است، ادامه داد: دستورالعمل اجرای کشت قراردادی برنج ابلاغ شد که برای سال زراعی جاری اجرایی و عملیاتی گردد.

وی ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران مجری اجرای طرح کشت قراردادی برنج است و شرکت خدمات حمایتی، صندوق بیمه و صندوق حمایت هم به عنوان پشتیبان هستند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه نمود: تهیه بسته حمایتی کشت قراردادی برنج، تامین نهاده های مورد احتیاج زراعت برنج، بیمه محصولات کشاورزی و خرید محصول از جمله حمایت های کشت قراردادی برنج است.

بهادری اعلام کرد: مقرر شد سال جاری 45 هزار هکتار از مزارع برنج کشور به کشت قراردادی اختصاص پیدا کند که از این مقدار سطح زیرکشت 25 هزار هکتار به مازندران اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: 15 هزار هکتار ارقام پرمحصول و 10 هزار هکتار ارقام محصلی در کشت قراردادی برنج مورد حمایت قرار می گیرند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "نهادینه شدن فرهنگ کشاورزی قراردادی در مازندران، کشت قراردادی برنج در 45 هزارهکتار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهادینه شدن فرهنگ کشاورزی قراردادی در مازندران، کشت قراردادی برنج در 45 هزارهکتار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید