ورود تکنولوژی به بدن انسان

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، هدف نهایی از فعالیت های این شرکت کاشت دستگاه های الکترونیکی در بدن افراد فلج است تا به عنوان مثال آن ها بتوانند بدون دخالت دست کنترل تلفن همراه و رایانه را در اختیار بگیرند و زندگی راحت تری را تجربه نمایند.

ورود تکنولوژی به بدن انسان

میثم لطفی| ایلان ماسک که در سن 48 سالگی به سر می برد و از او به عنوان یکی از 10 شخصیت تأثیرگذار جهان یاد می نمایند بنیانگذار شرکت های بزرگ و صاحبنامی، چون تسلا موتورز، پِی پال، اسپِیس ایکس و... است و به صورت همزمان پروژه های متفاوت نظیر هایپرلوپ برای حمل و نقل با سرعت بسیار بالا را نیز پیش می برد.

او که متولد آفریقای جنوبی و ساکن امریکا است از ابتدا روی طرح های متفاوت نظیر خودرو های کاملاً برقی و هوشمند، سفر توریستی به فضا یا اینترنت رایگان جهانی سرمایه گذاری کرد تا بتواند بزرگترین تحولات را رقم بزند. رسانه های خبری به تازگی اعلام کردند که ماسک یک شرکت مخفی به نام نورولینک تأسیس نموده است تا یک اتفاق کاملاً متفاوت را در آن محقق کند: اتصال مستقیم دستگاه های هوشمند به مغز انسان.

این شرکت تازه تأسیس که با مدیریت مستقیم ماسک فعالیت های خود را پیش می برد در حال توسعه رابط های هوشمند بین دستگاه های الکترونیکی و مغز انسان است و هم اکنون بعضی فناوری های توسعه یافته در آن برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است. هدف نهایی از فعالیت های این شرکت کاشت دستگاه های الکترونیکی در بدن افراد فلج است تا به عنوان مثال آن ها بتوانند بدون دخالت دست کنترل تلفن همراه و رایانه را در اختیار بگیرند و زندگی راحت تری را تجربه نمایند.

ورود تکنولوژی به بدن انسان

ایلان ماسک همواره در صحبت های خود به آینده ای اشاره نموده است که در آن گوشی ها و رایانه ها به طور کامل حذف می شوند و انسان به صورت مستقیم و به یاری نسل جدید تراشه های هوشمند می تواند احتیاج های الکترونیکی خود را رفع کند.

شرکت تازه تأسیس نورولینک که برای رسیدن به این هدف گام برمی دارد در نخستین اقدام خود رشته های انعطاف پذیری فراوری نموده است که می توانند وارد جمجمه انسان شوند و بدون آنکه به بافت مغز آسیب برسانند، رابط بین مغز و سیستم های هوشمند باشند.

این رشته های بسیار باریک نسبت به مدل های مشابه آزمایشگاهی که تاکنون ساخته شده است ظرفیت بسیار بالاتری برای نقل و انتقال داده ها دارند و در خلاصه گزارشی که با عنوان ایلان ماسک و نورولینک منتشر شد، قابلیت های متفاوت این رشته های ظریف تأیید شده است. در این گزارش گفته شد که سیستم مذکور در مجموع 96 رشته سیم بسیار باریک را شامل می گردد که در هر کدام از آن ها 3072 الکترود هوشمند کار گذاشته شده است.

این رشته سیم های هوشمند در کنار یکدیگر 4 تا 6 میکرون ضخامت دارند و بر این اساس مجموع آن ها را می توان از یک شاخه موی انسان هم باریک تر دانست. شرکت نورولینک علاوه بر توسعه این رشته های باریک، دستگاه های اتوماتیک و هوشمندی ساخته است که داخل این سیم ها قرار می گیرند و تمامی فرآیند پردازش داده در مغز انسان را عهده دار می شوند.

ماسک که تا پیش از این هیچ خبری در خصوص فعالیت های نورولینک منتشر ننموده بود، چندی پیش به صورت رسمی این شرکت را معرفی کرد و شرح داد هیچ مرکز دیگری در جهان وجود ندارد که چنین پروژه ای را با این دقت پیش ببرد.

او گفت: دلیل اصلی معرفی نورولینک به کارگیری و استخدام افرادی است که در این زمینه تخصص دارند. ماسک طی صحبت های خود از تمامی متخصصان و کارشناسانی که در این حوزه تجربه دارند درخواست کرد با نورولینک همکاری نمایند.

مکس هوداک مدیر نورولینک که در اصل معاون ایلان ماسک محسوب می گردد نیز در این خصوص گفت که اگر چه در ابتدا همه تصور می کردند این پروژه به نتیجه نمی رسد و نمی توان آن را محقق کرد، ولی ماسک با سرمایه گذاری و کوشش فراوان نشان داد که دستگاه های الکترونیکی می توانند به صورت مستقیم به مغز انسان متصل شوند.

یک آینده متفاوت

ماسک بر این باور است که طی یک دهه پیش رو بشر خواهد توانست سفر توریستی به کرات دیگر را تجربه کند، اتومبیل هایی را سوار گردد که احتیاج به راننده ندارند و درصد آلایندگی آن ها صفر است و برای همواره دستگاه های الکترونیکی همراه نظیر گوشی های هوشمند را کنار بگذارد و در عوض از رابط های کاربری کاشته شده در مغز خود استفاده کند.

دانشمندان شرکت نورولینک امیدوارند در آینده پرتو های لیزری را به گونه ای مورد استفاده قرار دهند که بتواند از جمجمه انسان عبور کند تا به جای ایجاد حفره روی جمجمه، سیستم الکترونیکی به صورت بی سیم با مغز انسان ارتباط برقرار کند.

دانشمندانی که همراه با ماسک روی این پروژه کار می نمایند طی مصاحبه هایی جدیدی که با روزنامه نیویورک تایمز انجام دادند اعلام کردند مدل اولیه این سیستم لیزری ساخته شده است و هم اکنون در مرحله آزمایشگاهی به سر می برد.

ماسک نیز در این خصوص گفت: آزمایش های اولیه روی سیستم مذکور توسط محققان علوم اعصاب در دانشگاه استنفورد انجام می گردد. ما امیدواریم از خاتمه سال آینده این سیستم را روی انسان ها مورد استفاده قرار دهیم.

ماسک به همراه دیگر مدیران شرکت نورولینک در جلسه پرسش و پاسخی که برای معرفی فناوری جدید برگزار شده بود شرح داد در نخستین آزمایش ها یک میمون توانست به یاری مغز خود کنترل رایانه را در دست بگیرد که این بزرگترین پیشرفت برای نورولینک بود.

او گفت: باید توجه داشته باشید که ساخت چنین فناوری هوشمندی یک اتفاق ساده نیست و نورولینک برای کنترل داده های ارسال شده از سوی مغز کوشش های گسترده نموده است.

ماسک در نهایت تصمیم دارد بین مغز انسان و هوش مصنوعی به یک همزیستی برسد و این امکان را برای نسل بعد فراهم کند تا آسان تر از امروز دستگاه های الکترونیکی را مورد استفاده قرار دهند. بر این اساس می توان تصور کرد سناریوی غیرقابل باور کاشت تلفن همراه در بدن انسان در آینده نه چندان دور محقق می گردد تا هوش مصنوعی وارد مغز انسان گردد و به عبارت دیگر، هوش طبیعی با هوش مصنوعی یکی شوند.

شرکت نورولینک تمام فعالیت های خود را روی دریافت و تحلیل سیگنال های عصبی متمرکز نموده است که مغز به صورت مستمر آن ها را منتشر می نماید تا انسان بتواند اعمال مختلف را انجام دهد.

نخستین شخص مبتلا به فلج نخاعی که با کاشت تراشه هوشمند در مغز توانست کنترل مکان نمای رایانه را در اختیار بگیرد مَتئو ناگل بود. ناگل در سال 2006 میلادی پیروز شد تنها با استفاده از نیروی ذهن خود یک بازی رایانه ای را تا پایان پیش ببرد و فقط چهار روز طول کشید تا او یاد بگیرد که چطور می تواند با فکر و ذهن خود رایانه را کنترل کند.

گفتنی است افراد فلج که تراشه های مغزی برای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد هم اکنون می توانند با متمرکز شدن روی اتفاق مورد نظر، بازو های روباتیک را به حرکت درآورند. آقای ماسک می کوشد به یاری شرکت نورولینک این قابلیت ها را برای افراد ناتوان جسمی ارتقا دهد.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید

به "ورود تکنولوژی به بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود تکنولوژی به بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید