چراغ کم سوی گردشگری در گلستان

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، اقتصاد گردشگری در عصر حاضر به یکی از پرسودترین صنعت های دنیا تبدیل شده است، این موضوع باید مد نظر مدیران گلستانی بوده و نگاه خود را به این صنعت تغییر دهند.

چراغ کم سوی گردشگری در گلستان

به گزارش وبلاگ کاتالوگ،صنعت جهانگردی از جمله صنایع قدرتمند در جهان محسوب می گردد که بسیاری از کشور ها توانسته اند با اتکا به همین یک صنعت تحولی بزرگ در اقتصاد خود به وجود آورند. این صنعت با داشتن منفعت بسیار و تاثیری که در فراوری ناخالص داخلی کشور دارد باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

بارها به ظرفیت های جهانگردی گلستان اشاره شده است اما چرا این استان نتوانسته تا کنون در این صنعت پیروز باشد؟ سوالی است که برخی فعالان این حوزه جواب آن را در عملکرد مدیران جستجو کردند و دریافتند که سرگردانی و عدم همراهی متولیان از دلایل کم سو بودن چراغ جهانگردی در گلستان است.

از مهم ترین و اثربخش ترین اقدامات برای توسعه جهانگردی یک شهر همکاری و تعامل مدیریت شهری است لذا در شهری مانند گرگان که مدیران شهری آن تا کنون نتوانسته اند برای تحقق این مهم پیروز باشند، بایستی دید خود را نسبت به این صنعت تغییر دهند.

سید جلال سیدین رئیس هیئت مدیره شرکت جهانگردی گشت قابوس در گفت و گویی با خبرنگار بازار گفت: اگر مسئولان نگاه خود را به این صنعت تغییر دهند می توانیم جهانگردی گلستان را رونق ببخشیم و از پتانسیل های این صنعت در جهت توسعه استان استفاده کنیم. وی معتقد است نگاه مدیران شهری به خصوص شهر گرگان باید وسیع تر از آنچه هست باشد. مشروح گفت و گو را در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه استان گلستان اقلیم های مختلفی نظیر بیابان، دریا، جنگل و دشت دارد باید از این قابلیت در جهت توسعه صنعت جهانگردی استفاده کرد

استان گلستان به لحاظ جهانگردی چه ظرفیت هایی دارد؟

بعد از صنعت نفت و خودرو سومین صنعتی که عایدی و اشتغال بالایی در جامعه ایجاد می نماید، جهانگردی است. به ازای هر سفر 250 شغل درگیر هستند اما متاسفانه استان گلستان با ظرفیت های بالقوه ای که دارد نتوانسته از این پتانسیل در جهت رونق جهانگردی خود استفاده کند. بارها به مدیران استانی ظرفیت های جهانگردی استان گوشزد شده اما اقدام جدی برای بهره مندی از آن انجام نشده است.

با توجه به اینکه استان گلستان اقلیم های مختلفی نظیر بیابان، دریا، جنگل و دشت دارد باید از این قابلیت در جهت توسعه صنعت جهانگردی استفاده کرد.

چراغ کم سوی جهانگردی در گلستان | توسعه مدیران جسور، توانمند و مطالبه گر می خواهد

گلستان استانی با اقتصاد کشاورزی است اما با توجه به خشکسالی هایی که در سال های اخیر در این استان رخ داد، اقتصاد استان دچار چالش شد لذا صنعت جهانگردی می تواند راه چاره موثری برای ارتقا اقتصاد این استان شمالی باشد.

چگونه می توان شرایط رونق صنعت جهانگردی در گلستان را فراهم کرد؟

زمانی توسعه صنعت جهانگردی در استان گلستان اتفاق می افتد که مدیران استانی و شوراهای شهر نگاه خود را به این صنعت تغییر داده و موانع پیش روی آن را از میان بردارند در غیر این صورت شاهد هیچ اتفاق مثبتی نخواهیم بود و گلستان همچون سابق در این بخش پیشرفتی نخواهد کرد، ضمن اینکه در حال حاضر از سایر استان ها در این حوزه 40 سال عقب تر است.

برای توسعه صنعت جهانگردی گلستان به چه زیرساخت هایی احتیاج داریم؟

در حال حاضر با توجه به پتانسیل های استان در حوزه جهانگردی زیرساخت مناسبی برای این صنعت وجود ندارد که موجب جذب و ماندگاری جهانگرد گردد.

برای ایجاد زیرساخت های صنعت جهانگردی باید همه ارگان مربوطه با هم افزایی در کنار هم قرار گیرند و نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

برای توسعه صنعت جهانگردی گلستان باید راه چاره های نو و موثری را پیدا کرد. در چند سال گذشته تورهای رایگان گرگان گردی به معرفی جاذبه های استان پرداختند که یک اقدام تحسین برانگیز بود. در مسیر برگزاری این تورها به معرفی هزار و 500 جاذبه جهانگردی استان پرداخته شد که جهانگرد مجاب به ماندگاری و بازدید از نقاط جهانگردی استان میشد.

از مسئولان استانی برای ارتقای شرایط صنعت جهانگردی چه انتظاری دارید؟

بنده و سایر فعالان حوزه جهانگردی از مسئولان دولتی انتظار مالی نداریم. درخواست ما این است که به فعالان این حوزه اجازه دهند برای ارتقا جهانگردی استان فعالیت نمایند.

زمانی که از ظرفیت های جهانگردی استان به نحو احسن استفاده گردد جهانگرد و جهانگرد به گلستان می آید در نتیجه می توان شاهد رونق این صنعت و ارتقا اقتصاد جهانگردی استان بود. تغییر نگرش مسئولان استانی موجب توسعه جهانگردی می گردد اما مدیران استانی نگاه سختی به این بخش دارند.

پیشنهاد می کنم افرادی که در جایگاه تصمیم گیری استان قرار دارند نگاه خود را به صنعت جهانگردی تغییر داده و با نگاهی نو به این صنعت نگاه نمایند

مدیران می توانند چه کمکی به توسعه صنعت جهانگردی استان نمایند؟

اداره میراث فرهنگی استان به تنهایی نمی تواند برای جهانگردی استان اقدامات جدی انجام دهد و تحقق این مهم به به هم افزایی تمام ارگان های مربوطه احتیاج دارد. شورای شهر، شهرداری، محیط زیست و 12 دستگاه دیگر باید پای کار توسعه جهانگردی استان باشند و با هماهنگی در جهت ارتقا این صنعت تصمیم گیری نمایند.

نقاط ضعف و قوت جهانگردی گلستان چیست؟

پیشنهاد می کنم افرادی که در جایگاه تصمیم گیری استان قرار دارند نگاه خود را به صنعت جهانگردی تغییر داده و با نگاهی نو به این صنعت نگاه نمایند، گلستان حدود 40 سال در بخش جهانگردی از سایر استان های کشور عقب است. مدیران استانی در جهت برطرف این عقب ماندگی باید اجازه دهند طرح های شایسته جهانگردی که موجب رونق این بخش می گردد به وسیله بخش خصوصی اجرا گردد. گلستان برای تغییر مثبت در صنعت جهانگردی احتیاجمند مدیران جسور، توانمند و مطالبه گر است.

به نظر شما مدیران شهری برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی باید انجام دهند؟

سرمایه گذار های متعددی علاقه مند به سرمایه گذاری در استان گلستان هستند اما برخی چالش های پیش روی آنها مانع از حضور و تاثیر گذاری آنان می گردد.

برخی ساختار های اداری استان برای صدور مجوز ها، سرمایه گذاران را فراری داده و استان های همجوار از ظرفیت مالی آنها بهره مند می شوند. حرف برخی از مدیران استانی با عمل آنها مغایرت دارد که این مسئله باید اصلاح گردد.

برای توسعه جهانگردی گلستان باید شوراهای شهر و شهرداری ها در این راستا عزمی جدی داشته باشند تا گلستان از مسیر به مقصد جهانگردی تبدیل گردد. بدون پول می توانیم به مدت سه سال گلستان را به این هدف مهم برسانیم البته اگر همه ارگان ها همکاری لازم را داشته باشند.

منبع: دنیای سفر

به "چراغ کم سوی گردشگری در گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ کم سوی گردشگری در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید