چرا بعد از غذا دوست داریم بخوابیم؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، به نوشته نشریه پزشکی Prevention احساس خستگی کوتاه مدت بعد از مصرف غذا تا حد زیادی طبیعی است.

چرا بعد از غذا دوست داریم بخوابیم؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دویچه وله، اما اگر این شرایط طولانی شده و شما را به خوابیدن بلافاصله بعد از وعده غذایی محتاج می نماید، این نکات را در نظر بگیرید:

فست فودها قطعا خوشمزه هستند، اما اگر سرشار از چربی و کربوهیدرات باشند، اغلب باعث می شوند که احساس تنبلی کنید. هورمون کوله سیستوکینین (CCK) که از روده کوچک ترشح می گردد، اغلب در اینجا مقصر است. این هورمون در دستگاه گوارش فراوری و آزاد می گردد و به هضم پروتئین و چربی یاری می نماید. بعضی تحقیقات نشان داده است که بین افزایش فراوری CCK پس از خوردن یک وعده غذایی پرچرب و احساس خواب آلودگی چند ساعت بعد رابطه وجود دارد.

وقتی غذاهای غنی از تریپتوفان، به میزان زیاد آن هم همراه با کربوهیدرات در وعده غذایی مصرف می کنید، چند ساعت پس از خوردن غذا احساس خستگی می کنید. تریپتوفان اغلب در بوقلمون، مرغ، شیر، نان، شکلات، کنسرو ماهی تن، پنیر چدار، بادام زمینی، جو دوسر و غیره یافت می گردد.

گاهی اوقات، احساس خستگی بعد از غذاخوردن بیشتر به میزان خوردن شما بستگی دارد. علت آن ساده است: هرچه وعده غذایی بزرگ تر باشد، انرژی بیشتری برای تجزیه آن از بدن ضروری است.

عدم تحمل غذایی، یا حتی آلرژی غذایی، اغلب با مسائل گوارشی همراه است. اما خستگی را نیز باید به فهرست علائم آن افزود.

اگر همه گزینه های دیگر را رد نموده اید و بعد از خوردن غذا همچنان خسته هستید، وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا یک بیماری زمینه ای می تواند پشت علائم شما باشد یا خیر.

منبع: فرارو

به "چرا بعد از غذا دوست داریم بخوابیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعد از غذا دوست داریم بخوابیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید