چرا مدارس کانون ابتلا به کووید-19 نیستند؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، تهران (پانا) - پژوهشگران بسیاری سعی دارند به دلیل این موضوع پی ببرند که چرا ابتلا به کووید-19 در بچه ها کمتر است.

چرا مدارس کانون ابتلا به کووید-19 نیستند؟

به گزارش نیچر، داده های گردآوری شده از آنالیز های مربوط به کووید-19 نشان می دهند که مدارس، نقاط قابل توجه سرایت عفونت ناشی از کروناویروس نیستند. به رغم ترس بسیاری که در خصوص شیوع کووید-19 در مدارس وجود دارد، پژوهش ها نشان می دهند که مدارس، عامل اصلی همه گیری این بیماری نیستند.

در هر حال، آنالیز ها نشان داده اند که بچه ها نیز به کروناویروس مبتلا می شوند و ذرات ویروس را منتشر می نمایند. بچه های که سن آنها بالاتر است، بیشتر از بقیه بچه ها، توانایی انتقال ویروس به دیگران را دارند. به گفته پژوهشگران، دلیل این موضوع هنوز معین نیست اما پیامدهایی را برای این بچه ها و آموزگاران آنها به همراه دارند.

والتر هاس(Walter Haas)، متخصص همه گیرشناسی در موسسه رابرت کخ(Robert Koch Institute) برلین گفت: مدارس و مراکز نگهداری از بچه ها، مکان های ایده آلی برای انتقال کروناویروس به نظر می رسند زیرا جمعیت زیادی در یک مکان بسته گردهم می آیند و برای مدت طولانی در کنار یکدیگر هستند. با وجود این، میزان ابتلا به کووید-19 در میان بچه ها هنوز کمتر از بزرگسالان است.

شواهد آموزشی

داده هایی که پیشتر به صورت جهانی گردآوری شده اند، نشان می دهند که می توان مدارس را بازگشایی کرد اما در صورتی که آمار ابتلا به کروناویروس در جامعه پایین آمده باشد. با وجود این، حتی در کشورهایی که میزان ابتلا در حال افزایش است، شیوع در مدارس متداول نیست؛ به ویژه هنگامی که اقدامات احتیاطی برای کاهش انتقال بیماری انجام می شوند.

بیش از 65 هزار مدرسه ایتالیا در ماه سپتامبر در حالی که تعداد مبتلایان در جامعه رو به افزایش بود، بازگشایی شدند. با وجود این، تنها 1212 مدرسه طی چهار هفته بعد شاهد بروز بیماری بودند. در 93 درصد موارد، تنها یک مورد ابتلا گزارش شد و تنها یک دبیرستان بیش از 10 مبتلا داشت.

در ایالت ویکتوریا استرالیا که موج دوم کووید-19 آن در ماه ژوئیه شروع شد، شیوع در مدارس و مراکز نگهداری از بچه ها به ندرت دیده شد؛ اگرچه مدارس فقط تا اندازه ای باز بودند. دو سوم از 1635 گزارش ابتلا به کووید-19 در مدارس، تنها به یک مورد محدود می شوند و 91 درصد آنها نیز کمتر از 10 را درگیر نموده بودند.

میزان همه گیری کووید-19 در آمریکا، در بسیاری از مناطقی که مدارس آنها بازگشایی شده بود، رو به افزایش گذاشت و میزان ابتلا در میان بچه ها نیز بالا رفت.

با وجود همه آمارها، این موضوع نامعین است که شیوع بیماری در مدارس تا چه اندازه به انتقال آن در جامعه یاری می نماید زیرا عوامل دیگری از جمله برطرف محدودیت های کاری و تجمع کردن نیز در گسترش بیماری در جامعه نقش دارند.

داده هایی که از انگلستان به دست آمده اند نیز نشان می دهند که بزرگسالان اغلب نخستین کسانی هستند که به کروناویروس مبتلا می شوند. بیش از 30 مدرسه این کشور که در ماه ژوئن به شیوع کووید-19 دچار شدند، انتقال بیماری میان کارمندان را شاهد بودند اما تنها دو دانش آموز به کووید-19 مبتلا شدند.

بچه ها جوان تر، بیماری را کمتر منتقل می نمایند

به نظر پژوهشگران، یکی از دلایلی که موجب می گردد شیوع کووید-19 در مدارس کمتر باشد، این است که بچه ها به ویژه بچه ها زیر 12 تا 14 سال، آسیب پذیری کمتری نسبت به کروناویروس دارند. هاس گفت: هنگامی که این بچه ها به کووید-19 مبتلا می شوند، احتمال کمتری وجود دارد که ویروس را به دیگران منتقل نمایند.

هاس و گروهش در آنالیز های خود دریافتند که ابتلا به کووید-19 در میان بچه ها بین شش تا 10 سال نسبت به بچه ها بزرگتر و همین طور بزرگسالانی که در مدرسه کار می نمایند، کمتر است.

هاس ادامه داد: با افزایش سن، امکان انتقال نیز افزایش می یابد و جوانان بزرگسال نیز می توانند ویروس را به بزرگسالان منتقل نمایند. نوجوانان و آموزگاران باید پروتکل های بهداشتی مانند ماسک زدن را رعایت نمایند و به سیستم آموزش آنلاین دروس بازگردند. تا زمانی که میزان شیوع بیماری در جامعه رو به افزایش است، باید از این دستورالعمل پیروی گردد.

این آمار عفونت در کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است. پژوهشی که در 47 مدرسه آمریکا انجام شد و 200 هزار دانش آموز را مورد آنالیز قرار داد، نشان می دهد که میزان عفونت در نوجوانان بین 12 تا 17 سال آمریکا، دو برابر بیشتر از بچه ها پنج تا 11 سال است. فیونا راسل(Fiona Russell)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما سابقه طبیعی انتقال کروناویروس میان بچه ها را به صورت دقیق نمی دانیم.

شواهدی که از آمارهای مربوط به انتقال کووید-19 به دست آمده اند، نقص هایی دارند و به همین دلیل نمی توانند نتایج دقیقی را ارائه دهند.

مکانیسم اسرارآمیز

هاس گفت: دلیل این که بچه ها کمتر کروناویروس را انتقال می دهند، معین نیست. یکی از احتمالات این است که آنها ریه های کوچکتری دارند و کمتر ذرات عفونی را منتقل می نمایند. احتمال دیگر این است که بیماری بچه ها معمولا بدون علامت است. پژوهشی که در انگلستان روی افراد بین دو تا 15 سال انجام شد، نشان می دهد که تا 50 درصد بچه ها هیچ علامتی ندارند.

راسل گفت: هیچ شواهدی مبنی بر انتقال صفر یا خطر صفر وجود ندارد اما خطر عفونت در مدرسه پایین است؛ به ویژه هنگامی که میزان انتقال بیماری در جامعه پایین باشد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چرا مدارس کانون ابتلا به کووید-19 نیستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مدارس کانون ابتلا به کووید-19 نیستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید