چگونه دقت حسگر اثر انگشت گوشی را بالا ببریم؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، به غیر از آیفون های نو، تقریبا تمام گوشی های هوشمند از حسگر اثر انگشت استفاده می نمایند که بیشتر این سنسورها حالا در لبه کناری بدنه یا زیر نمایشگر تعبیه شده است. به همین دلیل دیگر مانند گذشته خبری از قرارگیری این سنسور در پنل پشتی نیست. با وجود پیشرفت های اجرا شده در تکنولوژی اثر انگشت، مواقعی پیش می آید که گوشی اثر انگشت ثبت شده را به درستی تشخیص نمی دهد. خوشبختانه، با انجام چند اقدام ساده که بسته به نوع تکنولوژی سنسور متفاوت خواهد بود، می توان دقت حسگر اثر انگشت را افزایش داد. در ادامه به آنالیز روش های افزایش دقت حسگر اثر انگشت گوشی می پردازیم. اگر در پی خرید گوشی هستید، خوشبختانه در خبرنگاران صدها مدل متنوع به فروش می رسد که می توانید بین آن ها دست به انتخاب بزنید.

چگونه دقت حسگر اثر انگشت گوشی را بالا ببریم؟

بیش از یک بار اثر انگشت را در گوشی ثبت کنید

اگر هنگام باز کردن قفل گوشی با همان انگشت، به طور مکرر با خطا روبرو می شوید، آن انگشت را دوباره ثبت کنید. سیستم های اندروید و iOS به شما امکان می دهند تا چندین اثر انگشت را ثبت کنید و این اثر انگشت ها می توانند از یک انگشت خاص باشند. برای انجام این کار در گوشی اندرویدی:

  1. روی آیکون تنظیمات (Settings) ضربه بزنید.

2. گزینه قفل صفحه و امنیت (Lock screen and security) را انتخاب کنید.

3. به پایین صفحه بروید و روی نوع قفل صفحه (Screen lock type) ضربه بزنید، سپس اثر انگشت (Fingerprints) را انتخاب کنید.

4. با دنبال کردن دستورالعمل های روی صفحه و تکمیل راه اندازی، اثر انگشت خود را اضافه کنید.

اگر هم از آیفون قدیمی با تاچ آی دی استفاده می کنید، برای این کار:

  1. به مسیر Settings > Touch ID & Passcode بروید و پسورد را وارد کنید.

2. گزینه افزودن اثر انگشت (Add a Fingerprint) را انتخاب کنید و گوشی خود را به همان شکلی که هنگام استفاده از حسگر Touch ID نگه می دارید، در دست بگیرید.

3. برای اضافه کردن اثر انگشت خود، دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

اما دلیل این کار چیست؟ به زبان ساده، ممکن است در اولین باری که اثر انگشت خود را ثبت می کنید، اسکنر تمام جزئیات آن را ثبت نکند. با ثبت چندین بارۀ همان انگشت، داده های بیشتری را در اختیار سیستم قرار می دهید تا با آن کار کند. اسکن های بیشتر به معنای داده های بیشتر برای مطابقت سیستم با اثر انگشت شماست که باعث افزایش دقت و کاهش خطا می گردد.

اثر چند انگشت متفاوت را ثبت کنید

به طور کلی، حسگرهای اثر انگشت به جز حسگرهای فراصوت، روی سطوح چرب یا کثیف عملکرد ضعیف تری دارند. اگر انگشتی که معمولاً استفاده می کنید کثیف یا مرطوب است، برای بهبود دقت، یک اثر انگشت پشتیبان تنظیم کنید. استفاده از انگشت اشاره دست دیگر اغلب مفید است، زیرا این انگشت معمولاً به خوبی با اسکنر هم راستا می گردد.

اندازه دست و محل قرارگیری اسکنرها فرق دارد، بنابراین از هر انگشت دست دیگر که احساس راحتی و اطمینان می کنید، بهره ببرید. برای اثر انگشت های خود نام انتخاب کنید. این کار باعث افزایش دقت حسگر اثر انگشت گوشی شما نمی گردد، اما مزایایی دارد. هنگام نام گذاری اثر انگشت ها، شناسایی و عیب یابی اثر انگشت هایی که به درستی کار نمی نمایند، آسان تر خواهد بود.

افزایش دقت حسگر اثر انگشت؛ انگشت ها را درست روی حسگر قرار دهید

برای افزایش دقت حسگر اثر انگشت، قرارگیری صحیح انگشت بسیار مهم است. نوک انگشت خود را به طور کامل و بدون هیچ گونه کج شدگی، چه به صورت عمودی و چه افقی، روی اسکنر قرار دهید. این کار باعث اطمینان از ثبت اثر انگشت به صورت صاف و در مرکز حسگر می گردد.

فشار ملایمی اعمال کنید تا انگشت شما کمی روی حسگر فشرده گردد. بعلاوه، انگشت شما باید تمیز باشد. اگر به تازگی دستانتان را شسته اید، ممکن است اثر انگشت به دلیل رطوبت چروکیده شده باشد، که این امر می تواند توانایی حسگر اثر انگشت را در خواندن دقیق اثر انگشت های شما مختل کند. اطمینان حاصل کنید که دست هایتان خشک باشند، اما بیش از حد خشک نباشند. کمی رطوبت می تواند قبل از انجام اسکن اثر انگشت مفید باشد.

تمیز بودن حسگر اثر انگشت برای افزایش دقت

در صورتی که سطح اسکنر اثر انگشت کثیف باشد، ممکن است در طی فرآیند تایید هویت با مشکل اسکن اثر انگشت روبرو شوید. برای جلوگیری از این امر، ابتدا سطح اسکنر را تمیز کنید:

1. برای پاک کردن گرد و غبار، لکه ها یا کثیفی های روی سطح، به آرامی با یک پارچه میکروفیبر نرم و بدون پرز آن را پاک کنید.

2. یک گوش پاک کن یا پنبه آرایشی را با الکل ایزوپروپیل 70 درصد مرطوب کنید، به گونه ای که مرطوب باشد اما کاملا خیس نباشد. شرکت های اپل، سامسونگ و گوگل توصیه می نمایند برای تمیز کردن دستگاه های خود از دستمال های پاک نماینده حاوی الکل ایزوپروپیل بهره ببرید.

3. با گوش پاک کن مرطوب، به آرامی سطح اسکنر اثر انگشت را به صورت دورانی پاک کنید تا به جای مانده آلودگی، لکه یا اثر چربی از بین برود.

4. اجازه دهید اسکنر به مدت یک دقیقه در هوا خشک گردد تا الکل ایزوپروپیل به طور کامل تبخیر گردد.

برداشتن یا عوض کردن گلس محافظ نمایشگر

اگر حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی شما به درستی کار نمی کند، ممکن است دلیل آن محافظ صفحه ای باشد که استفاده می کنید. گاهی اوقات، محافظ های صفحه، به خصوص نوع ضخیم تر مانند شیشه های ضدخش، می توانند حساسیت لمسی را کاهش دهند. برای آنالیز اینکه آیا مشکل از محافظ صفحه است، آن را از گوشی جدا کنید و ببینید آیا عملکرد حسگر بهبود می یابد یا خیر.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در آینده، از محافظ نمایشگری بهره ببرید که عملکرد حسگر اثر انگشت را به طور قابل توجهی ضعیف نکند. ضمناًً بعضی گوشی ها در این زمینه تنظیماتی ارائه می دهند تا در صورت استفاده از گلس محافظ، حساسیت لمسی و دقت حسگر اثر انگشت افزایش پیدا کند.

تنظیم مجدد حسگر اثر انگشت

هر چه بیشتر از گوشی بهره ببرید و آن را در دست بگیرید، الگوی ثابتی برای استفاده از آن شکل می گیرد. پس از چند هفته استفاده از گوشی، احتمالاً حافظه عضلانی در شما شکل گرفته است، به طوری که اکنون آن را با زاویه ای متفاوت از زمانی که برای اولین بار اثر انگشت خود را ثبت کردید، آنلاک می کنید.

اگر حسگر اثر انگشت به اندازه قبل جوابگو نیست، اثر انگشت های قدیمی را پاک کنید. با آغاز دوباره و کالیبره کردن حسگر بر اساس نحوه استفاده فعلی و در دست گرفتن تلفن، مشکلتان حل خواهد شد. در کل انواع حسگر اثر انگشت در گوشی های هوشمند استفاده می گردد که بهتر است از تفاوت بین آن ها اطلاع داشته باشید.

سخن پایانی

در بعضی موارد، سنسورهای اثر انگشت دارای ایراداتی هستند که سازندگان در به روزرسانی های قبلی آنها را برطرف نموده اند. به همین دلیل توصیه می شوند همیشه آپدیت های منتشر شده را دانلود و نصب کنید زیرا همین آپدیت ها ممکن است مشکل شما را برطرف نمایند. اما اگر مشکل گوشی شما در این زمینه جدی است، می توانید به مراکز تعمیر مراجعه کنید زیرا ممکن است برای حسگر مسئله ای پیش آمده باشد و با تعویض حسگر اثر انگشت، مشکل موردنظر برطرف گردد.

منبع: Android Police

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه دقت حسگر اثر انگشت گوشی را بالا ببریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دقت حسگر اثر انگشت گوشی را بالا ببریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید