کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن موز

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، نشاسته موجود در موز سبز می تواند خطر ابتلا به بعضی سرطان ها را تا بیش از 60 درصد کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن موز

به گزارش وبلاگ کاتالوگ به نقل از یورونیوز، اگر دوست دارید موزتان کمی سبز باشد ممکن است فواید غیر منتظره ای برای سلامتی تان داشته باشد. نتیجه پژوهشی 20ساله نشان داده که نشاسته موجود در موز نارس می تواند می تواند خطر ابتلا به بعضی سرطان ها را تا بیش از 60 درصد کاهش دهد.

این نوع نشاسته همراه با موز در جو، غلات، ماکارونی، برنج، نخود و لوبیا نیز یافت می گردد.

این مطالعه که به وسیله متخصصان دانشگاه های نیوکاسل و لیدز انجام شد و نتیجه آن در در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر شده می تواند تاثیرات مهمی بر کاهش سرطان ها در قسمت بالایی روده داشته باشد که به گفته پزشکان تشخیص آن سخت است.

در طول انجام این پژوهش شرکت نمایندگان در مطالعه دوزی از نشسته موز به نام نشسته مقاوم را مصرف کردند که معادل آن مقداری است که شما از خوردن موزی که خیلی نرسیده و هنوز کمی سبز است دریافت می کنید.

حدود 1000 بیمار مبتلا به سندرم لینچ یک اختلال ارثی که خطر ابتلا به سرطان را به ویژه در روده بزرگ افزایش می دهد دوز نشاسته را به طور میانه در دو سال دریافت کردند. این مطالعه نشان داد که در حالی که نشاسته روی سرطان روده تاثیر نمی گذارد، اما بیش از نیمی از شیوع سرطان ها را در سایر قسمت های بدن کاهش می دهد.

این اثر خاص در سرطان های دستگاه گوارش فوقانی (GI) از جمله سرطان های اگزوفاژ، معده و پانکراس وجود داشت. تاثیر مصرف این مکمل به مدت 10 سال پس از متوقف کردن بیماران از مصرف آن آشکار شد.

جان ماترز استاد تغذیه انسانی در دانشگاه نیوکاسل که در این مطالعه نقش داشته می گوید: ما دریافتیم که نشاسته مقاوم بیش از 60 درصد سرطان ها را کاهش می دهد. این اثر در قسمت فوقانی روده آشکار بود. دوز مورد استفاده در آزمایش معادل خوردن موز روزانه است: پی از آن که خیلی رسیده و نرم شوند نشاسته ای در موز که در برابر تخریب مقاومت می نماید و به روده می رسد که می تواند نوع باکتری هایی را که در آنجا زندگی می نمایند تغییر دهد. نشاسته مقاوم به عنوان یک مکمل پودر قابل مصرف است و به طور طبیعی در نخود فرنگی، لوبیا، جو و سایر غذاهای نشاسته ای یافت می گردد.

نشاسته مقاوم باکتری های خوب روده را تغذیه می نماید

نشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات است که برخلاف بیشتر کربوهیدرات ها در روده کوچک هضم نمی گردد.

در عوض، نشاسته مقاوم در روده بزرگ تخمیر می گردد و باکتری های سالم روده را تغذیه می نماید. پروفسور ماترز می گوید او و همکاران اش فکر می نمایند که نشاسته مقاوم ممکن است با کاهش مقدار اسیدهای صفراوی در روده که به DNA آسیب می زند و در نهایت باعث سرطان می گردد رشد سرطان را کاهش دهد. او با این وجود هشدار داد که برای تایید این موضوع به انجام مطالعات بیش تری احتیاج است.

پروفسور تیم بیشاپ از دانشکده پزشکی لیدز که در انجام این پژوهش نقش داشته نیز می گوید: نتایج هیجان انگیز هستند، اما بزرگی اثر محافظتی در دستگاه گوارش فوقانی غیرمنتظره بود. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای تکرار این یافته ها مورد احتیاج است.

مطالعات پیشین که به عنوان بخشی از همین مطالعه اجرا شده بود نشان داد که آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 50 درصد کاهش می دهد مطالعه طولانی مدت نشان می دهد که مزایای آن واضح است.

در فاصله سال های 1999 تا میلادی نزدیک به 1000 شرکت نماینده در این مطالعه آغاز به مصرف نشاسته مقاوم به شکل پودر یا دارونما به طور روزانه به مدت دو سال کردند.

در دوره پیگیری، تنها 5 مورد تازه سرطان دستگاه گوارش فوقانی در میان 463 شرکت نماینده ای که نشاسته مقاوم مصرف نموده بودند در مقایسه با 21 مورد در میان 455 نفری که دارونما مصرف می کردند وجود داشت.

پروفسور سر جان برن می گوید: زمانی که بیش از 20 سال پیش مطالعات را آغاز کردیم فکر کردیم که افرادی که دارای استعداد ژنتیکی سرطان روده بزرگ هستند می توانند به ما یاری نمایند تا آزمایش کنیم که آیا می توانیم خطر ابتلا به سرطان را با آسپرین یا نشاسته مقاوم کاهش دهیم یا خیر. بیماران مبتلا به سندرم لینچ در معرض خطر بالایی هستند، زیرا احتمال ابتلا به سرطان در آنان بیش تر است. بنابراین، دریافتیم که آسپرین می تواند خطر سرطان روده بزرگ و نشاسته مقاوم خطر ابتلا به سایر سرطان را به مقدار نصف کاهش دهند.

او می گوید بر اساس نتایج این پژوهش موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی بریتانیا (NICE) اکنون آسپرین را برای افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالای سرطان هستند توصیه می نماید. او می افزاید: مزایای آن واضح است. آسپرین و نشاسته مقاوم کار می نمایند.

منبع: فرارو

به "کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن موز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن موز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید