آیا گوشی وای فای 6 من به یک مودم قدیمی وصل می گردد؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، آیفون نو شما از استاندارد وای فای 6 پشتیبانی می نماید اما آیا با روتر وای فای 5 قدیمی شما، سازگار است؟ با مودم قدیمی تر وای فای 4 (سری N) چطور؟ در این مطلب، درباره سازگاری و جفت شدن دستگاه های نو با روترهای قدیمی صحبت می کنیم.

آیا گوشی وای فای 6 من به یک مودم قدیمی وصل می گردد؟

چون حتی مقرون به صرفه ترین گوشی های موبایل امروزی دارای وای فای 6 هستند اما ما هنوز در بعضی از خانه ها یک مودم ADSL سری N300 ساخت سال 2012 داریم. آیا با گوشی تازه می توان به مودم قدیمی وصل شد؟ روی کارایی و سرعت وای فای گوشی تازه تاثیری ندارد؟

نگران نباشید؛ دستگاه های تازه شما با استانداردهای قبلی سازگار هستند

خوش بختانه، استانداردهای وای فای طوری توسعه داده می شوند که با نسل های قبلی، سازگار باشند.

شما چه یک روتر وای فای 5 و دستگاه وای فای 6 و چه یک روتر وای فای 4 و دستگاه وای فای 5 داشته باشید؛ با هم سازگار هستند و به هم متصل می شوند.

بیشتر بخوانید:

در واقع، اگر مودم روتر و دستگاه شما در 20 سال اخیر ساخته شده باشند؛ می توانند یکدیگر را شناسایی و با هم ارتباط برقرار نمایند. هرچقدر دستگاه شما تازهتر باشد؛ مهم نیست و می تواند به یک مودم قدیمی، حتی سری N وصل گردد.

این حرف به این معنی است که می توانید آیفون تازه خود که از وای فای 6 پشتیبانی می نماید را به یک مودم 802.11ac وصل کنید و حتی می توانید به یک مودم روتر 802.11n درون خانه که سال ها پیش خریداری کردید؛ وصل کنید.

پس، مشکل و نگرانی سر سازگاری دستگاه تازه با مودم یا روتر قدیمی نداریم اما یک مسئله مهم دیگر مطرح است.

نگران سرعت و کارایی دستگاه تازه خود باشید

وقتی آیفون وای فای 6 خود را به یک مودم وای فای 5 یا وای فای 4 وصل می کنید؛ دیگر نباید انتظار سرعت و کارایی مطابق وای فای 6 داشته باشید.

این قانون اساسی در شبکه های کامپیوتری را نباید فراموش کنید که همواره در اتصال دو دستگاه به یکدیگر، استاندارد و فناوری دستگاه قدیمی تر پیروز است و بر شبکه حاکم می گردد.

یعنی وقتی با آیفون 13 به یک روتر 802.11ac وصل می شوید؛ سرعت آیفون شما منطبق بر وای فای 5 است و وقتی به یک مودم +ADSL2 با سرعت وای فای 150 مگابیت وصل می شوید؛ حداکثر سرعت وای فای گوشی آیفون شما نه چند گیگابیت یا چند صد مگابیت بلکه به چند ده مگابیت محدود می گردد.

بنابراین، شما یک دارید ولی عملا مزیت های نسل تازه وای فای را از دست داده اید و انگار دارید با یک گوشی قدیمی به مودم وصل می شوید.

در وای فای 6، شما فقط سرعت بیشتری ندارید؛ بلکه وای فای با پوشش دهی و آنتن دهی بهتر، تاخیر بسیار کمتر، کاهش مصرف باتری در هنگام اتصال گوشی به مودم و فناوری های بهبودیافته و هوشمند دیگری روبرو هستید که در نسخه های پیشین وای فای نیستند.

ما در تست عملی که انجام دادیم؛ ثابت کردیم دستگاه های قدیمی با یک ، سرعت بهتری دارند:

ویدیو:

پس، اگرچه همواره نیازی به ارتقای مودم یا روتر نداریم و دستگاه های تازهتر می توانند هنوز به مودم روتر قدیمی وصل شوند ولی برای داشتن اینترنت و وای فای بهتر، باید به نسل تازه کوچ کنیم.

منبع: شبکه چی

به "آیا گوشی وای فای 6 من به یک مودم قدیمی وصل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوشی وای فای 6 من به یک مودم قدیمی وصل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید