استفاده از جوهرقند در فراوری نان و نبات سرطان زا است

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، مصرف بلانکیت (جوهر قند) که سفیدکننده ای مصنوعی است در فراوری نبات به شدت سطان زا است. این ماده شیمیایی باعث می گردد از شیره نبات چندین بار نبات بگیرند و در نتیجه نبات فراوری شده شفاف و بلورین گردد. متاسفانه استفاده از بلانکیت در فراوری نبات های در کارگاه های کوچک متداول است.

استفاده از جوهرقند در فراوری نان و نبات سرطان زا است

مدیرعامل شرکت زعفران سحرخیز در مصاحبه با اپک تایمز فارسی در مورد مصرف نباتهایی که در کارگاه های متفرقه و گمنام فراوری می شوند هشدار دارد و اضافه کرد : ما در آزمایشگاه اکردیته کارخانه نبات سحرخیز حدود پنج هزار نمونه از بازار جمع آوری کردیم که برای این کار حدود سی الی چهل میلیون تومان هزینه کردیم و نمونه ها را فرستادیم برای سازمان استاندارد، تعزیرات و برای ریاست جمهوری گزارش آن را فرستادیم. این کار باعث شد در جامعه حساسیت زیادی نسبت به بلانکیت ایجاد گردد.

در خرداد 95 نیز مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی در مصاحبه با تسنیم گفت که حدود 90 درصد از نبات هایی که در شهر مشهد عرضه می شوند تقلبی است.

5 غذایی که سرطان را تغذیه می نمایند

وی با اشاره به مصرف بلانکیت در فراوری نان و نبات، معتقد است استفاده از این ماده موجب ایجاد عوارض کبدی می گردد و لازم می داند که در این حوزه اقدامات جدی انجام گردد.

آقای فرهاد سحرخیز مدیرعامل زعفران سحر خیز نیز ادامه می دهد : سال 1390 در شهرک صنعتی بینالود یک واحد فراوری نبات راه اندازی کردیم. علت اینکه وارد فراوری نبات شدیم حجم بسیار زیاد تقاضا برای نبات باکیفیت و از طرف دیگه تقلب بسیار زیادی بود که در فراوری نبات روی می داد. نبات کالایی بسیار پرمصرف هست که از دوران نوزادی تا کهنسالی مصرف می گردد. به خاطر ارزانی و مصرف زیاد تقلب بسیار زیادی هم در فراوری نبات انجام می گردد.

این پنج ماده غذایی ضد سرطان را بیشتر مصرف کنید

در ایران در برخی از نانوایی ها به صورت غیر مجاز از بالانکیت یا جوهرقند برای تخمیر و آماده سازی زود هنگام خمیر نان استفاده می نمایند که به علت افزایش ضریب ابتلا به سرطان، ازبین رفتن پرز روده و معده و بی اثرسازی آنتی اکسیدان ها و اختلال در گوارش، پوست و چشم از نظر ادارهٔ بهداشت مصرف آن در نان، غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی دارد. بعلاوه بلانکیت در مسدود کردن آنزیم های بدن به ویژه انسولین موثر است، بنابراین به طور مستقیم سبب تسریع دیابت در افراد می گردد.

فرهاد سحرخیز در ادامه به تقلب هایی که در فراوری زعفران می گردد هم اشاره می نماید : استفاده از رنگ های غیر مجاز سرطانزا بجای زعفران رایج است. برای تشخیص تقلب زعفران آزمایش های مختلفی انجام می گردد. رایج ترین تقلب در زعفران این است که رنگ های شیمیایی مثل رنگ قالی و… به آن اضافه کرده می گردد. تقلب دیگر این است که اگر بسته زعفران را می خرید که پنج گرم است یک تا دو گرم رطوبت طی مراحل بسته بندی به آن اضافه شده که پس از نگهداری طولانی مدت وزن آن کم می گردد. خود این رطوبت می تواند باعث رشد میکروب ها گردد. متاسفانه بعلت قیمت بسیار زیاد زعفران و آسیب پذیر بودن زیاد آن تقلب زعفران خیلی رایج است و توجه به تهیه محصول سالم و استاندارد را بیشتر از محصولات دیگر می طلبد.

در بهداشت جهانی استفاده از بلانکیت تقریباً ممنوع است و در صنایع قند و شکر جای خود را به تبادل گرهای یونی (رزین) داده است.

منبع: فوت و فن

به "استفاده از جوهرقند در فراوری نان و نبات سرطان زا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از جوهرقند در فراوری نان و نبات سرطان زا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید