پیوند فراوری گیاهان دارویی با گردشگری به رونق تجارت و افزایش عایدی در غرب مازندران می انجامد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، ایرنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، پیوند فراوری گیاهان دارویی با گردشگری به رونق تجارت و افزایش عایدی در غرب مازندران می انجامد.

پیوند فراوری گیاهان دارویی با گردشگری به رونق تجارت و افزایش عایدی در غرب مازندران می انجامد

بنابر اعلام منابع رسمی تنها گردش مالی صادرات اسانس و عصاره گیاهان دارویی در کشور طی سال گذشته هشت میلیون دلار اعلام شده است. مازندران نیز به جهت اقلیم و شرایط آب و هوایی مناسب منشا رویش گیاهان دارویی متنوعی است که به صورت خودرو رشد می نمایند، خواص درمانی زیادی دارند و از آنجایی که به صورت انحصاری در اقلیم خاصی می رویند در جهان مورد توجه هستند.

کشت گیاهان دارویی در غرب مازندران نیز از دیرباز رونق داشته و ییلاق جنت رودبار رامسر به عنوان مرکز گل گاوزبان ایران شناخته می گردد. با این اوصاف هم زمان که قیمت زمین در منطقه ها بکر ییلاقی غرب مازندران سر به فلک کشید و تب ویلاسازی همه گیر شد، رغبت بومیان برای کشت و تولید گیاهان دارویی هم رنگ باخت.

اگر به این عامل کاهش متراژ زمین ها و هزینه گزاف نیروی کار را اضافه کنیم خواهیم دید که تمایل به کشت گیاهان دارویی حتی کشاورزی با اما و اگرهای زیادی روبرو شده است.

با این اوصاف کارشناسان معتقد هستند که هنوز تا ناامیدی فاصله زیادی وجود دارد، چرا که کارشناسان بر این باورند که قیمت تولیدات گیاهی روز به روز در حال افزایش است و میتوان با راه اندازی شرکتهای معتبر در زمینه تولید و بسته بندی گیاهان دارویی بعلاوه پیوند گیاهان دارویی به صنعت جهانگردی زنجیره مالی این محصولات را تکمیل کرد و در مسیر سودآوری مطلوب نهاده شد.

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی رامسر گفت: گل گاوزبان گیاه غالب در غرب مازندران است که در چند سال اخیر قیمت آن افزایش چشمگیری داشته است. حالا اگر به این اقلیم حاصلخیز گیاهانی نظیر زعفران، گلپر، گل محمدی، بنفشه خودرو و دیگر محصولات را اضافه و تمام اصول تولید، عرضه و ویژگی های صادراتی آن رعایت کنیم خواهیم دید که تولید گیاهان دارویی در داخل و بازارهای جهانی مالی است و عایدی قابل توجهی برای فعالان این عرصه به همراه دارد و به توسعه پایدار کشاورزی و اقتصاد روستا می انجامد.

معصومه کشاورز گفت: البته تولید گیاهان دارویی در کنار مزیت های گفته شده خالی از چالش نیست، چرا که کمبود نیروی کار، زمین های کوچک مقیاس و قیمت بالای زمین موجب شده که بومیان به تولید گیاهان دارویی در سطح وسیع روی خوش نشان ندهند و همین موارد تولید این محصولات در غرب استان به ویژه جنت رودبار را با چالش و کاهش هر ساله سطح زیرکشت روبرو نموده است.

به گفته وی، اگرچه بومیان در سطح محدود و یا مصرف شخصی با بعضی از این گیاهان دارویی در ارتباط هستند، اما به علت موانع گفته شده به تولید این محصولات نگاه تجاری و مالی ندارند و ترجیح می دهند چنانچه زمینی در اختیار دارند با ساخت اقامتگاه و اجاره آن عایدیزایی نمایند.

کشاورز اضافه کرد: البته افرادی در منطقه جنت رودبار هستند که این محصول را به صورت فله از مردم خریداری و در اختیار شرکت های صادر نماینده استانهای دیگر قرار می دهند و با نام تجاری آن شرکت ها به کشورهای دیگر از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین صادر می نمایند.

کشاورز عدم برندسازی و بسته بندی و فروش بدون داشتن برچسب را از دیگر ضعف های تولید گیاهان دارویی و باز ماندن از بازارهای صادراتی گسترده معرفی کرد و گفت: غرب مازندران به لحاظ برخورداری از آب و هوای مناسب بستر مناسبی برای رویش گیاهان دارویی با خاصیت درمانی به شمار می رود، به همین علت معتقدم چنانچه شرکت معتبری در زمینه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی در منطقه راه اندازی گردد امکان تجاری سازی گسترده و رغبت مردم به فعالیت در این زمینه فراهم خواهد شد.

وی تولید گلپر در اشکور، گل محمدی در جنت رودبار و کشت زعفران را از دیگر محصولات تولیدی در منطقه توصیه کرد و اضافه کرد: زعفران از دیگر محصولاتی است که به تازگی تولید آن در مازندران رونق گرفته و کیفیت آن با زعفرانی که در خراسان تولید می گردد برابری می نماید. به همین علت میتوان کشت آن را به متقاضیان توصیه کرد.

به گفته وی، تولید گیاهان دارویی چنانچه احتیاج به مجوز آبیاری و تسهیلات داشته باشد باید از حدنصاب مشخصی برخوردار باشد و این مورد خود محدودیتی برای کشت در زمین های کوچک مقیاس محسوب می گردد با این وجود دولت برای کشت گیاهان دارویی در زمین های کوچک مقیاس هم حمایت هایی در نظر گرفته است از جمله اینکه در صورت تقاضا جهت احداث واحد تولید گیاهان دارویی در زمینهای پایین تر از حد نصاب نیز بذر یا نشا را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

در کنار ایجاد زیرساختهایی نظیر شرکتهای فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی، تلفیق تولید گیاهان دارویی با جهانگردی هم به عنوان نسخه شفابخش اقتصاد روستاهایی که با سرعت به سمت ویلاسازی و کمرنگ شدن کشاورزی در حرکت هستند مطرح می گردد. به این معنی که برای جهانگردی که در پی تجربه های نو و کشاورزی که از عایدی خود ناراضی است پیوند دو صنعت جهانگردی و کشاورزی می تواند عایدی کشاورز را بهبود و آرامش روحی و روانی و تجربه ای متفاوت را به جهانگرد هدیه دهد.

یک صادر نماینده گیاهان دارویی با اشاره به سودآوری مالی این محصولات گفت: چنانچه تمامی اصول کمی و کیفی این تولیدات رعایت گردد تولید گیاهان دارویی ارزش اضافه کرده قابل توجهی دارد.

حسین گلین مقدم توضیح داد: تامین آب به جهت آبیاری منظم، تمرکز بر یک یا 2 گونه محصول، بانک تولید نشاء، خرید محصول از تولید نماینده و افزایش تناژ به جهت اینکه در بحث صادرات اهمیت دارد، از مواردی است که اگر رعایت گردد و زیرساخت آن فراهم گردد منجر به توسعه و مالی شدن تولید گیاهان دارویی می گردد.

وی با اشاره به زودبازده بودن گیاهان دارویی یادآور شد: سایر محصولات کشاورزی نظیر کیوی، پرتقال و گردو بعلاوه دیگر اقلام کشاورزی پس از چند سال به باردهی می رسند در حالیکه گیاهان دارویی چنانچه در پاییز کاشته شوند در بهار قابل برداشت و سودآور هستند.

گلین مقدم گفت: از سوی دیگر منطقه ها ییلاقی غرب مازندران به جهت جهانگرد پذیر بودن ظرفیت ایجاد مزارع جهانگردی را دارند. در واقع ایجاد چند مزرعه جهانگردی در هر کریدور ییلاقی سبب جذب جهانگرد و علاقه مندی جامعه محلی به توسعه این فعالیت ها می گردد. به این معنی که ابتدا یک نفر مزرعه را به صورت حرفه ای ایجاد و الگو سازی کند، اجرای چنین طرحی موجب الگوبرداری از سوی مردم و تکرار آن خواهد شد.

گلین مقدم گفت: چنانچه این موارد الگوسازی گردد مردم متوجه شوند که صرفه مالی دارد، به سمت اجرایی این فعالیت ها حرکت می نمایند.

وی با بیان اینکه داروهای گیاهی نظیر گل گاوزبان چنانچه ارگانیک و بدون کودهای شیمیایی تولید و به صورت اصولی خشک و بسته بندی شوند به راحتی به بازارهای بین المللی راه می یابند و صرفه مالی بالایی هم دارند. اما چناتچه زیرساختهایی نظیر سوله های خشک کن تامین نگردد، محصول بی کیفیت اگر هم صادر گردد برگشت میخورد، به زنجیره صادرات وصل نخواهد شد چنین روندی زنجیره اشتغال را هم متوقف خواهد نمود.

بنابر اعلام منابع رسمی، حدود 100 هکتار از اراضی منطقه جنت رودبار رامسر زیر کشت گل گاوزبان است که از این میزان در شرایط مطلوب حدود 25 تن گل گاوزبان خشک برداشت می گردد. بنابراین ترویج این الگوی مزرعه جهانگردی و دیگر زیرساختهای لازم برای تولید با کیفیت وصادرانی بعلاوه حمایت مالی دولت در بخش اعطای تسهیلات به اجرایی شدن این طرحها، مهاجرت معکوس و فعالسازی اقتصاد روستا یاری می نماید.

طبق گزارشهای رسمی، سهم تجارت جهانی سالانه از صادرات محصولات گیاهان دارویی حدود 124 میلیارد دلار بوده است و درحالی که از این میزان سهم کشور ما حدود 440 میلیون دلار است که این میزان کمتر از سه دهم درصد کل تجارت جهانی است.

سرانه مصرف گیاهان دارویی نیز حدود یک کیلوگرم است و به خاطر همین است که کشت و توسعه گیاهان دارویی مورد توجه دولت مردمی سیزدهم نهاده شده است و سرمایه گذاری بر روی حدود 170 گونه گیاه دارویی می تواند مصداق روشنی از حمایتهای دولت در این حوزه باشد.

منبع: همگردی

به "پیوند فراوری گیاهان دارویی با گردشگری به رونق تجارت و افزایش عایدی در غرب مازندران می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوند فراوری گیاهان دارویی با گردشگری به رونق تجارت و افزایش عایدی در غرب مازندران می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید