اقدام بایدن درباره افغانستان و سردرگمی در گوآنتانامو

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج کامل از افغانستان سوالاتی را درباره اثرات احتمالی این اقدام روی آینده مرکز بازداشت گوآنتانامو مطرح نموده است.

اقدام بایدن درباره افغانستان و سردرگمی در گوآنتانامو

به نقل از پایگاه خبری هیل، دست کم دو زندانی که بازداشت خودشان را به چالش کشیده اند، دوباره شکایت های خودشان را به روزرسانی نموده اند تا به مساله خروج بایدن به عنوان دلیلی برای آزادی خودشان اشاره نمایند.

اما جنگ علیه ترور حتی پس از خروج آخرین نیروی آمریکایی از افغانستان ادامه خواهد یافت. همچنین مجوز جنگ کنگره که به عنوان توجیه حقوقی برای بازداشت نامحدود در گوآنتانامو مورد استفاده قرار می گیرد، قرار نیست به این زودی ها جایی برود.

استیو ولادک، پروفسور حقوق در دانشگاه تگزاس درباره اثر خروج از افغانستان بر گوآنتانامو گفت: فکر می کنم پاسخ کوتاه این باشد که ما از آن چیزی نمی دانیم. این کار عملا نیروی تازه ای در اختیار زندانیان به جامانده در گوآنتانامو قرار می دهد تا مبنای حقوقی ادامه بازداشت خودشان را در این تاسیسات نظامی زیر سوال ببرند.

او تاکید نمود: اما اصلا روشن نیست که این دادگاه ها با استدلال های جدید همراهی نمایند یا خیر، نه به این دلیل که چنین استدلال هایی قبلا نبوده اند، بلکه چون قوه مجریه احتمالا استدلال می نماید که صرف اینکه ما از افغانستان خارج می شویم دلیل بر این نیست که جنگ با القاعده به خاتمه رسیده باشد.

همچنان چهل مرد در زندان گوآنتانامو که به دست جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده پس از حمله آمریکا به افغانستان باز شد، به سر می برند. شش تن آماده انتقال هستند و هفت تن در سیستم کمیسیون نظامی متهم شده اند که شامل پنج مظنون حملات یازده سپتامبر است.

دولت بایدن در میانه بازنگری در فرایند این تاسیسات است و هدفش تعطیل کردن آن است، اما باید دید که آیا این کوشش ها به خاتمه می رسند یا خیر. در بحبوحه بازنگری دولت او، بایدن با فشارهایی برای تحقق وعده اش و بستن گوآنتانامو روبرو است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم برای بستن گوآنتانامو کوشش کرد و در دومین روز حضورش در کاخ سفید یک دستور اجرایی برای تعطیلی آن ظرف یک سال به امضا رساند. اما برنامه او به انتقال زندانیان به زندان هایی در خاک آمریکا وابسته بود، امری که کنگره با آن مخالفت کرد.

بیست و چهار سناتور دموکرات آمریکایی به تازگی در نامه ای به بایدن تاکید نمودند که او می تواند با اراده سیاسی کافی و اقدام فوری گوآنتانامو را تعطیل کند.

در نامه این سناتورها آمده است: پس از سال ها بازداشت بدون تفهیم اتهام یا تشکیل دادگاه، سابقه شکنجه و رفتار خشونت آمیز، غیر انسانی و تحقیرآمیز و کوشش های متعدد ناکام و فرایند بی اعتبار کمیسیون نظامی، باید مدت ها پیش بازداشتگاه گوآنتانامو بسته می شد و این بازداشت نامحدود به اتمام می رسید.

وقتی بایدن اوایل همین ماه برنامه خروج کامل از افغانستان تا یازده سپتامبر را اعلام نمود، گفت زمان آن فرا رسیده تا به جنگهای همیشگی خاتمه دهیم.

آلی مک کراکن جارار، فعال عفو بین الملل در آمریکای شمالی استدلال می نماید که اگر بایدن در تصمیمش برای خاتمه دادن به جنگ های بی خاتمه مصمم است، باید یکی از اثرات به جا مانده از آن را جمع کند.

او گفت: امیدوارم او جدول زمانی خروج از افغانستان را با برنامه اش برای بستن گوآنتانامو هماهنگ کند. تعطیل شدن گوانتانامو و انتقال زندانیان تا یازده سپتامبر امری فوق العاده خواهد بود. معتقدم با این کار گروه های زیادی شاد شوند و قطعا نشانه مثبتی است که او به وظایف حقوق بشری خودش متعهد است.

ظرف چند روز گذشته، وکلای دو زندانی گوآنتانامو با تنظیم شکایتی با اشاره به این برنامه خروج، خواهان آزادی موکل هایشان شدند. وکلای خالد قاسم 44 ساله یمنی که 19 سال است بدون تشکیل دادگاه در گوآنتانامو زندانی است، استدلال کردند که اطلاعیه بایدن درباره خاتمه مشارکت نیروهای ایالات متحده در جنگ در افغانستان بدین معناست که دیگر هیچ مبنای حقوقی ای طبق مجوز استفاده از نیروی نظامی یا از جنبه دیگر، بازداشت خالد قاسم به دست آمریکا وجود ندارد.

وکلای اسدالله هارون گل، مرد افغان 40 ساله که در 2007 به دست نیروهای افغانستان بازداشت شد، با استدلال مشابهی برای آزادی موکلشان کوشش می نمایند. در متن شکایت آنها آمده است: قانون روشن است؛ اسدالله باید اکنون به خانه برود، بدون در نظر دریافت اینکه آیا -همانطور که دولت به نادرستی ادعا می نماید- او بخشی از القاعده بوده یا به طور اساسی از آن حمایت نموده بود.

با اینکه کاخ سفید تاکید دارد بایدن برای بازنویسی مجوز استفاده از نیروی نظامی آمادگی دارد و بعضی از قانونگذاران هم روی آن کار می نمایند، این کوشش ها با مانعی روبرو هستند و انتظار می رود مجوز کنونی سال 2001 همچنان باقی بماند. این مجوز زیربنای عملیات های ضد تروریسم ارتش آمریکا در خاورمیانه، آفریقا و دیگر نقاط است.

ولادک، استاد حقوق در دانشگاه تگزاس درباره آینده گوآنتانامو گفت: اصلاحات واقعی، همانطور که همیشه روشن بوده است، باید از جانب کنگره انجام گردد.

زمانی که باراک اوباما در سال 2014 خاتمه عملیات های نظامی آمریکا در افغانستان را اعلام نمود و قول داد تا تمام نیروها را تا خاتمه دوره اش به خانه بازگرداند، یک زندانی یمنی ادامه بازداشت خودش را بر مبنای حرف اوباما که گفته بود این جنگ به خاتمه رسیده، به چالش کشید. اما یک قاضی فدرال در سال 2015 بازداشت او را همچنان قانونی دانست و تاکید نمود این نبرد فارغ از اظهارات اوباما ادامه دارد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "اقدام بایدن درباره افغانستان و سردرگمی در گوآنتانامو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام بایدن درباره افغانستان و سردرگمی در گوآنتانامو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید