برج علاالدین ورامین ، برجی تاریخی با پلان مدور

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، برج علاالدین در جنب میدان اصلی شهر ورامین واقع شده است. این برج دارای پلان مدور از داخل و 30 ترک آجری بدون پشت بند از بیرون است. ارتفاع این بنا 12 متر است و دارای گنبد دو پوسته آجری مخروطی با ارتفاع 5 متر می باشد در زیر کف مدور این برج مقبره سردابی وجود دارد که احتمالا محل دفن صاحب این مقبره است در فاصله میان گنبد مخروطی و بخش استوانه ای تزئینات از کاشی به رنگ فیروزه ای و کتیبه وجود دارد، بنابر کتیبه ای که در محل اتصال بخش استوانه ای و بخش مخروطی برج وجود داشته و متاسفانه بخشی از آن از بین رفته و یا قابل خواندن نیست. با خبرنگاران همراه باشد برای سفری مجازی به برج علاالدین ورامین یا برج آرامگاه علاالدین...

برج علاالدین ورامین ، برجی تاریخی با پلان مدور

برج آرامگاه علاالدین

برج علاالدین ورامین از دوره سلجوقی به یادگار مانده و معماری آن نشان از دست معماران آن دوره دارد. علاالدوله شبیه بنای مذهبی نیست و بیشتر شبیه گورهای سلطنتی می باشد و به منظور جلوگیری از تخریب اجساد مردگان ساخته شده. مردگان را در سرداب نگه می داشتند و و معمولا آن ها را دفن نمی کردند. این بنا مربوط به قرن (7 ه.ق) است ترجمه متن عربی کتیبه به این صورت است. به نام خداوند بخشنده و مهربان. علاالدوله (علاالدین) تکیه گاه اسلام و مسلمین، آرامگاه فرزند مرتضی پسر مولای بزرگوار فخرالدوله و دین حسن حسینی ورامین که خداوند به حق محمد و آل محمد که چراغ راهنمایی هستند بهشت را جایگاه او (علاالدین) و اجدادش فرماید. وی در هفته اول ماه صفر سال 675 فوت کرد و ساخت این بنا در سال (688 ه. ق) به خاتمه رسید.

پوسته خارجی گنبد برج علاالدین یا علاالدوله به نمای بیرونی برج مقبره تناسب بخشیده در صورتی که پوسته داخلی رابطه معقول را با فضای داخلی حفظ نموده است. ارتفاع گنبد خارجی حدود 5 متر است و در قسمت انتهایی گنبد حدود 5/1 تا 2 متری خاتمه گنبد آثار تجدید ساختار مشهود است. ارتفاع گنبد داخلی از محل پاکار تا نقطه تیزه گنبد 4/4 متر است. این برج از زیباترین آثر تاریخی و جاهای دیدنی ورامین است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

منبع: همگردی

به "برج علاالدین ورامین ، برجی تاریخی با پلان مدور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج علاالدین ورامین ، برجی تاریخی با پلان مدور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید